Call of Duty: WWII biedt multiraciale en -gender personages, geen swastika’s in multiplayer

Het is in deze tijd helemaal hip en happening om in veel wat er uitgebracht wordt, van films tot games tot diverse soorten advertising, te kiezen voor multiraciale en -gender en LGBT-elementen en dat zal in Call of Duty: WWII niet anders zijn.

De singleplayer zal historisch correcter zijn dan de online multiplayer, omdat het in de multiplayer om jou als speler draait. Sledgehammer laat je om die reden kiezen wie je wilt spelen. Je hebt de keuze tussen multiraciale karakters en meerdere genders die tevens ook in het Axis-team gespeeld kunnen worden. Dus het kan zomaar zijn dat er meerdere huidskleuren en genders in het Duitse team te vinden zijn, hierin wil Sledgehammer je namelijk niet beperken tot het strikt geselecteerde uiterlijk van onze Oosterburen.

Now, the challenge there, which is real, is half the time you’ll be playing on the Axis team. That was a decision we made intentionally. We want it to be you and we’re willing to have you be you, no matter what side of the conflict you’re on. I’ll come right through the front door on it: we know that didn’t happen in the German forces. We know there was a lot of racism and racial tension in the 40s, so you wouldn’t have a black German soldier fighting next to the other Germans.

We want this to be about you. We’re not making a statement about the authenticity of the Axis force. We’re making this about putting you in this social space and you into your soldier. And we want that to be rewarding and meaningful. I don’t want it to be our decision to force you away from your character into playing a German soldier, just because we put you on the Axis team.

De online multiplayer draait om een community en daar moet je niet geforceerd worden met wie je moet spelen, aldus Condrey van ontwikkelaar Sledgehammer.


Ook zullen er geen swastika’s (hakenkruizen) te zien zijn in de multiplayer, wel in de singleplayer. De reden dat hiervoor gekozen is, blijkt een vorm van een balans voor authenticiteit en respect voor de 100 miljoen gesneuvelden in de Tweede Wereldoorlog. De ontwikkelaar heeft een militair historicus in dienst die zorgt dat onder andere het iconische logo op een authentieke manier wordt gebruikt en respectvol naar de historisch correcte gebeurtenissen uit die tijd.
It may be one of the topics we wrestle with the most. In campaign, we need to balance the authenticity with the respect for the fact 100 million people died in the darkest days of humanity. So, you will see the swastika in the campaign, using our military historian to make sure it’s authentic, tasteful and respectful.
Maar nogmaals over de multiplayer, Sledgehammer vindt dat de community samen moet spelen, zonder dat swastika’s nog een emotionele lading krijgen bij een deel van de spelers over de hele wereld.
But in our global community of multiplayer and zombies players, we’ve chosen deliberately not to include that. We want the community to play together. We want to be respectful of local customs and laws around the world. And frankly it’s a dark symbol with a lot of emotion behind it we don’t feel matches our multiplayer experience.
Vind je dit aparte keuzes of toch wel begrijpelijk? Laat het weten in de reacties!

Call of Duty: WWII verschijnt op 3 november voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.

  1.   
    Downzilla's avatar

    Laf.

  2.   
    Mandamo's avatar

    Man man man..Wat een sneuheid. Laten we geen hakenkruizen laten zien, dan is het net alsof het niet gebeurd is.

  3.   
    3333/3333's avatar

    Die sla ik dus weer mooi over, ik wil geen politiek correcte bagger op mijn pc.

  4.   
    Ik kom Harambe wreken's avatar

    We know there was a lot of racism and racial tension in the 40s, so you wouldn’t have a black German soldier fighting next to the other Germans.

    Vraag me af of de Wehrmacht uberhaupt wel zwarte soldaten had. Kan me nog herinneren dat ik bij een WO2 museum ooit een verhaal hoorde over een handjevol zwarte Amerikaanse soldaten van een die met het grootste gemak duitse mortierposities innamen puur omdat de duitser zich helemaal de tyfus schrokken omdat ze nog nooit in hun leven een neger hadden gezien.

  5.   
    GENERAL_DS's avatar

    Altijd lastig voor een ontwikkelaar om hier een beslissing in te nemen. Fijn dat ze toch als standpunt hebben om iedereen bij de multiplayer en de zombies te betrekken.

  6.   
    huntedjohan's avatar

    had gewoon die waardeloze zombie mode eruit gesloopt en de hakenkruizen gewoon gelaten voor wat het is. de mensen die het gaan spelen zullen zich er niet druk om maken dat het kruis er is, en dat is gewoon een onderdeel van ww2

  7.   
    420blazeit's avatar

    Lol dacht ik dat Call of Duty zich eindelijk weer een beetje zou redeemen krijg je deze bak met schijt. Over mijn lijk dat ik hier 1 cent aan uitgeef. Piraten is al teveel lof voor deze game. Volgend jaar Battlefield WW2 met lesbische transgender women of color in rolstoelen?

  8.   
    DeAdSeYe's avatar

    Ik snap niet waarom mensen het haten als het gaat om het kiezen van een gender. Vrouwen vechten al eeuwenlang mee. 3 van de 10 meest succesvolle scherpschutters waren vrouw en alle 3 afkomstig uit de tweede wereld oorlog.

    Tel daarbij dat vrouwen ook in het verzet vochten.

    Ze waren niet in grote aantallen aanwezig maar ze vochten zeker mee. Ze vechten al eeuwenlang mee….

    Over de huidskleur, er vochten Duitsers mee die licht getint waren mar niet echt zwart getint.

  9.   
    MikeGevers's avatar

    Ik heb de multiplayers van eerdere Call of Duty-games nooit gespeeld, maar ik vraag me af of dit vroeger anders was.

  10.   
    Neolite's avatar

    Wat een onzin, ik ben helemaal voor gelijkheid van zowel vrouw als man, maar het op deze manier zo geforceerd doen staat mij absoluut niet aan. Het spel heeft een historische setting en dus kan het zijn dat bepaalde groepen niet deel namen aan de gebeurtenis, om dit er dan op een dergelijke manier bij te trekken is voor mij een reden om het spel over te slaan.

  11.   
    HenTactical's avatar

    er is uiteraard helemaal niks mis met multiraciale en genderneutraliteit MAAR om nu als een zwarte vrouw in het duitse leger als infanterist voorwaards te gaan anno 1944 vind ik echt niet in het historische plaatje passen… erg jammer dat dit voortaan zo nodig in games moet worden doorgedrukt

  12.   
    walkingfridge's avatar

    Neolite nu gedraag je je echt als een klein kind die zn snoepjes niet krijgt man man man altijd zeuren

  13.   
    HenTactical's avatar

    kan me wel vinden in neolite