Trek je Xbox One of pc maar leeg, want Forza Motorsport 7 heeft de ruimte nodig

Er zijn een paar games die je harde schijf goed leegtrekken op console of pc, zoals Gears of War 4 en Halo 5: Guardians op Xbox One, en daar komt Forza Motorsport 7 bij. Gears 4 zit momenteel rond de 120GB en Halo 5 na een aantal patches op 100GB, reken voor Forza 7 ook ongeveer 100GB.


Ontwikkelaar Turn 10 laat dit weten, waarmee Forza 7 behoort tot de grootste launches qua harde schijfgebruik. Het is niet geheel vreemd dat de game zo groot is, aangezien hij op native 4K moet gaan draaien.

Forza Motorsport 7 verschijnt op 3 oktober voor Xbox One en pc.

  1.   
    JaslanNL's avatar

    Waar de hel dachten ze aan toen ze de Xbox One uitbrachten met maar 500GB? Met de kennis dat deze met 3 spellen al vol zou zitten..

    Sommige ontwikkelaars lijken het optimaliseren van schijfruimte niet meer als prioriteit te zien, en dan krijg je dit soort taferelen. Er zijn ook games die er prachtig uit zien en prima draaien, maar wel mooi onder de 20GB blijven. Komt Forza aan met z’n 100GB… Waar gaat het mis?

  2.   
    mrb80's avatar

    Lees het artikel nog eens voor de meeste antwoorden op je vragen 😉 Games worden nu eenmaal groter. Bij launch hebben ze voor een kleinere hdd gekozen om de aanschafprijs lager te houden. Je kunt er een externe hdd aanhangen of een nieuwe one kopen met een grotere hdd.

  3.   
    JaslanNL's avatar

    ”mrb80″ schreef, "Lees het artikel nog eens voor de meeste antwoorden op je vragen 😉 Games worden nu eenmaal groter. Bij launch hebben ze voor een kleinere hdd gekozen om de aanschafprijs lager te houden. Je kunt er een externe hdd aanhangen of een nieuwe one kopen met een grotere hdd."

    Daar zie ik geen antwoorden, de enige reden is native 4K. Als dat er serieus voor zorgt dat alle games rond de 100GB of meer gaan zitten dan blijf ik wel content met FullHD. De aanschafprijs snap ik tot daar aan toe.

    Ik heb een 4TB externe schijf aan m’n One hangen, en deze zit al voor meer dan de helft vol. Maar er zit een groot verschil in de ruimte die een game inneemt. De meeste games zitten tussen de 10GB en 50GB, dat is nog acceptabel. Maar als alle games Forza getallen krijgen, gaat het een duur grapje worden qua ruimte.

    Even een voorbeeldje, als bijv. grafische kaarten steeds kleiner en zuiniger, maar wel veel sterker worden, waarom kunnen games dat dan niet? Ik snap dat er steeds meer grassprietjes komen, en als elk grassprietje een shader en verschillende textures krijgt om het er beter uit te laten zien, de grootte van de game drastisch omhoog gaat. Maar er zal vast aan de ontwikkelkant van een game beter ingepakt kunnen worden.

  4.   
    3333/3333's avatar

    Wie zegt dat ze al niet enorm veel datacompressie toepassen om tot die 100 GB te komen? Games worden steeds groter, is altijd al zo geweest. Het probleem is niet de ontwikkelaar, maar de (console) hardware die niet meegroeit met dat proces.

    Daarnaast had je vroeger dit probleem nooit op de consoles omdat alles direct vanaf de cartrdige/cd/dvd kon worden ingeladen. Maar blu-ray is daarvoor nu veel te langzaam geworden.

  5.   
    mrb80's avatar

    @JasLan, dat is ook het antwoord 😉 Het is aan jou wat je ermee doet

  6.   
    JaslanNL's avatar

    Dat zou inderdaad goed kunnen. En met sommige games is dat best te verantwoorden. Bij grote open werelden met ingewikkelde natuur algoritmes en cyclussen is het best duidelijk waarom het veel ruimte kost, en waarom Minecraft minder dan 1GB groot is. Maar soms lijkt het ook wel een stukje luiheid. Sommige games zien er niet bijster goed uit, zijn niet heel uitgebreid maar kosten alsnog een flink aantal GB’s. Nergens voor nodig.

    Je uitspraak over dat opslag niet genoeg mee groeit klopt zeker. Tenminste, de opslag groeit wel, maar de betaalbaarheid en toegankelijkheid niet. In dat opzicht mag de markt wel meer overeenkomen met het aanbod. En ik ben blij dat een Nintendo de durf heeft om gewoon naar kaartjes over te stappen met de Switch. Lekker vlot, aardig betaalbaar en ook steeds meer ruimte. Nu de Switch zelf intern nog.

    mrb80; Niet veel. Ik weet wel hoe 4K ongeveer in de filmwereld werkt en hoe immens veel ruimte dat in kan nemen. Maar ik weet ook hoe goed dat gecomprimeerd kan worden waardoor je maar een fractie van het originele bestand overhoud, waarbij het de meesten waarschijnlijk niet eens opvalt dat er überhaupt iets aan kwaliteitsverlies heeft plaats gevonden.

  7.   
    mmx's avatar

    Ik vind dat een goed antwoord Patriotic_pepe klopt exxact !

  8.   
    Ik kom Harambe wreken's avatar

    Ik kan me nog herinneren dat bij de eerste Titanfall 2/3 van de game uit audio files bestond. Zou kunnen dat dat hier ook het geval is?

    http://www.escapistmagazine.com/news/view/132922-Titanfall-Dev-Explains-The-Games-35-GB-of-Uncompressed-Audio

  9.   
    JaslanNL's avatar

    Dat is inderdaad ook een goede reden. Zeker nu ze in alle Xbox One’s ondersteuning voor oa. Dolby Atmos en DTS-X hebben toegevoegd. Zou goed kunnen dat ze daar meer op in willen spelen en juist met hun vlaggenschip franchise’s daar gebruik van maken.

  10.   
    Downzilla's avatar

    Shit nu moet ik een dikpik verwijderen om 100gb vrij te maken (ja hij is gewoon zo groot)