YouTuber keert zich tegen Bethesda’s reviewbeleid; verdedigt concurrerende pers

Normaliter moeten gamende YouTubers en leden van de pers het niet bepaald van elkaar hebben, maar eens in de zoveel tijd komen ze harmonieus tezamen. In dit geval komt dat na de aankondiging van Bethesda’s nieuwe reviewbeleid, wat inhoudt dat games niet langer van tevoren naar mediapartijen verzonden worden. Critici raken hun voorsprong kwijt, waardoor mogelijk wat extra internetchaos loskomt bij het reviewen van de games.

Internetvideofenomeen TotalBiscuit lijkt de zaak in ieder geval wel zo te zien. De cynische Brit staat vaak bekend om zijn ellenlange rant-video’s, waarbij hij gebeurtenissen in de gamesindustrie analyseert, vaak om ze vervolgens genadeloos af te kraken. Zelf heeft de man geen baat bij het verdedigen van de “concurrerende” pers, maar neemt hij het toch op zich om zijn stem tegen Bethesda te keren.

Het resultaat van TotalBiscuits opwinding is dit ruim 21 minuten lange commentaar, welke zeker de moeite waard is om af te luisteren voor eenieder die zich in de uitgever-versus-persdiscussie wil mengen. Niet alleen wordt de gang van zaken helder voorgelegd, de Brit rijgt ook een aantal sterke argumenten voor het tegenkamp aan elkaar:


Hoe sta jijzelf als gamer in deze kwestie? Doet Bethesda er goed aan om diens spellen langer achter te houden, of is het juist een blijk van wantrouwen in het eigen product?

  1.   
    Downzilla's avatar

    Alle reviewers kunnen sowieso een voorbeeld nemen aan tb.

  2.   
    3333/3333's avatar

    Laten we wel wezen, dit is ook vooral een probleem voor de pers. Voor een consument is het niet beter zo, maar ook niet per se slechter. Die kan toch wel wachten met het kopen van een game.

    Ik denkt dat Bethesda van mening is dat de traditionele gamepers een steeds minder belangrijke rol speelt bij de marketing van hun games. Misschien hebben ze gelijk, misschien vergissen ze zich erin.

  3.   
    Tom's avatar

    Dat kaart TB ook juist zo mooi aan. Bethesda laat hiermee weten géén (laatste) pre-release coverage meer van een game te willen zien, behalve die van hunzelf. Een soort van milde censuur rondom het product, of in ieder geval een sneer naar de pers. Consumenten die zich wat makkelijker laten beïnvloeden, worden zo veel sneller naar een aankoop gedreven, waar ze in het verleden misschien nog een laatste waarschuwing van de media konden binnenkrijgen.

  4.   
    Neolite's avatar

    Totalbiscuit heeft erg vaak gelijk en weet dit op een goede wijze hetzij soms wat aan de lange kant te brengen. Spijtig dat hij straks niet meer onder ons is.

  5.   
    mheiden21's avatar

    Oke ik hoop in deze post toch iets duidelijker en wellicht saaier te zijn, gezien de reacties van de vorige keer dat ik kritisch was en iets te slecht verwoorde wat ik exact bedoelde.

    Het probleem zit em in de pre-orders, veroorzaakt door hype.
    Maar dan is de vraag waar komt de hype vandaan en wie draagt er aan bij?
    Het eerste antwoord is uiteraard de studio’s zelf, maar die kunnen zelf geen hype in stand houden. Immers het lange termijn effect is vele malen effectiever.

    De media ongeacht op welke wijze (journalist, youtuber, streamer etc.) draagt hier een groot aandeel in mee. Evenals de gamer zelf die zich zo lekker laat maken, en de pre-order plaatst. Of de doorgaans standaard fan die elk deel in zijn kast wilt hebben.

    En ik snap ook heel goed waarom Bethesda en andere dit doen, juich ik het toe? Nee totaal niet, ik snap het alleen maar.

    Media en vooral gamers zijn niet kritisch genoeg meer met nadruk op vooral gamers.
    Maar hoe kritisch kan de gaming pers feitelijk zijn zonder op de blacklist terecht te komen?
    Want als pers is dat juist iets wat je wilt voorkomen, het is immers de inkomstenbron.

    Wellicht is de grote boosdoener wel de uitgever die te kritische pers gaat weren van pre-launch activiteiten, maar als de pers nou eens afspreekt met elkaar dat ze kritischer games gaan beoordelen en minder die vette events en early gameplay voor hele zoete koek nemen (het kan nog opgepoetst worden bv).

    In hoeverre zullen studio’s dan nog dat kunnen ontkennen en blacklisten bijhouden?

    Het is gewoon een hele complexe discussie ongeacht wat je positie of mening is. Want van elke mening is iets te zeggen.

    Mijn finale conclusie is dan ook, iedereen die iets met gamen doet/heeft is schuldig.

    En pre-order volk, ga gewoon eens deaud 8)