Epic Games klaar met grote singleplayer-games?

De meeste mensen kennen Epic Games van de Gears of War-franchise. Tim Sweeney, de CEO van de studio, heeft in een interview met Polygon echter aangegeven dat het bedrijf de focus gaat verschuiven. Epic Games wil zich meer gaan richten op games als Paragon en Fortnite, oftewel: free-to-play multiplayer-titels.

Volgens Sweeney dwingen games met een groot budget ontwikkelaars om het schip in te gaan met gevestigde uitgevers, omdat ze anders niet succesvol worden. Om zich heen zag het bedrijf steeds meer en betere games verschijnen als producten die zich door de tijd heen verder ontwikkelden. Welke games Sweeney daarmee bedoelt, zegt hij er niet bij. Wel zegt hij dat hij denkt dat Epic Games het meest zou profiteren als het dit model zou gaan volgen.

We were seeing some of the best games in the industry being built and operated as live games over time rather than big retail releases. We recognized that the ideal role for Epic in the industry is to drive that, and so we began the transition of being a fairly narrow console developer focused on Xbox to being a multi-platform game developer and self publisher, and indie on a larger scale.
Het lijkt er dus op dat we voorlopig geen nieuwe singleplayer-games meer hoeven te verwachten van Epic Games. Aan de andere kant zien we juist steeds meer voormalige free-to-play-games overstappen op een premium digital-model, zoals LawBreakers. Het is dus afwachten hoe deze zet van Epic Games uitpakt.

Wat vinden jullie van dit nieuws? Is het verstandig dat Epic Games zich richt op de multiplayer-markt, of hebben singleplayer-games zonder grote uitgever nog wel degelijk een kans? Laat het ons weten in de reacties!

  1.   
    Moodey's avatar

    Das nou jammer, niemand wil free to play games waar je geld in moet stoppen om ook maar iets te kunnen.

  2.   
    Hitman047's avatar

    Ik ben een groot liefhebber van singleplayer-games, maar in dit geval vind ik het geen enkel probleem. Epic is hier tenminste eerlijk in, en heeft de rechten van hun op singleplayer gefocuste games (Gears / Bulletstorm) verkocht aan studio’s die er wél iets mee willen doen, i.p.v. ze voor eeuwig in de kast te leggen.