Rise of the Tomb Raider is inmiddels een ruimte maand geleden uitgekomen op de pc, maar dat wil niet zeggen dat de ontwikkeling van deze versie daarmee ophoudt. Vandaag is namelijk patch 1.0.638.6 verschenen, en dat is niet zomaar een patch.
De nieuwste versie van de game ondersteunt DirectX12 én de VXAO-technologie van NIVIDIA. Die laatste wordt door uitgever Square Enix beschreven als ‘de meest geavanceerde real-time ambient occlusion-techniek. Maar vooral DirectX 12 zal veel gamers interesseren, aangezien de prestaties van je pc hier potentieel enorm van kunnen profiteren.
Nixxes, het (Nederlandse) bedrijf achter de pc-port van Rise of the Tomb Raider, zegt het volgende over DirectX 12 in deze game:
At Nixxes we have a long history of working with consoles as well, and one of the large differences between developing for consoles and developing for PCs is the level of access to the hardware available to us. We can leverage every single hardware feature and every bit of CPU power available in the most efficient way possible. With DirectX 12 we are taking a massive step forwards for bringing a lot of that flexibility to the PC as well. For Rise of the Tomb Raider the largest gain DirectX 12 will give us is the ability to spread our CPU rendering work over all CPU cores, without introducing additional overhead. This is especially important on 8-core CPUs like Intel i7’s or many AMD FX processors.In de blogpost waarin de functies van Microsofts nieuwe graphics API worden beschreven, staat ook een vergelijking tussen DirectX 11 en DirectX 12. Het testsysteem (met een Intel Core i7 en NVIDIA GTX 970) leverde onder de vorige versie ongeveer 46 fps op hoge settings, maar DirectX 12 wist de framerate te verhogen tot de magische grens van 60 fps.
Maar niet alleen de efficiëntie van het processorgebruik wordt verbeterd door de nieuwe patch. Ook grafische kaarten worden beter benut: asynchronous compute zorgt ervoor dat GPU-vermogen wordt hergebruikt, dat anders verloren zou zijn gegaan. Diezelfde functie is verantwoordelijk voor de optimalisatie van Rise of the Tomb Raider op de Xbox One. Daarnaast zegt Nixxes dat DirectX 12 ongekende controle over SLI- en CrossFireX-opstellingen biedt.
Ten slotte verhelpt de nieuwste patch voor Rise of the Tomb Raider enkele (voornamelijk grafische) bugs. De update is inmiddels te downloaden via Steam. De verwachting is dat ook de Windows Store snel zal volgen. Wel is het zo dat de ondersteuning voor VXAO alleen in de Steam-versie is geïmplementeerd.
Mocht de patch je problemen opleveren, kun je natuurlijk altijd terugdraaien naar versie 629.1. Mocht dat zo zijn, laat het Square Enix dan gerust weten, want het bedrijf laat weten dat alle feedback van gamers wordt gewaardeerd.
Wel jammer dat de game vooralsnog helemaal niks doet met SLI in DX12 mode, heb met mijn SLI setup een hogere framerate in DX11 dan in DX12. Wachten op een driver van Nvidia z’n kant gok ik. 🙂