The Witness neemt je mee naar een prachtige wereld en hoewel deze op je tv-scherm al geweldig tot zijn recht komt, hadden veel gamers het idee dat The Witness in VR nóg mooier zou zijn. Programmeur Andrew Smith denkt daar echter anders over.
Smith voorziet veel potentiële problemen voor een VR-versie van The Witness. Zo zou het bij veel puzzels plotseling mogelijk worden om vals te spelen:
VR is actually quite problematic for The Witness (outside of the broader issues that current seated or room-scale VR is just bad for navigating any huge open-world environment in first person) in that some of the alignment-puzzles (I won’t go into spoilers) can be ‘cheated’ by crouching down, or tilting your head etc.The Witness is vanaf het begin gebouwd als traditionele game en Smith gelooft dat zulke spellen nooit echt goed tot hun recht zullen komen in VR. De meest memorabele VR-games zullen volgens hem de spellen zijn die vanaf het begin als zodanig zijn gebouwd:
[The Witness] was very much designed to be a traditional non-VR experience. The VR games that will really convince people are those that’re designed for the format from the ground up.The Witness is nu beschikbaar op de PlayStation 4 en pc. Wij speelden de console-versie en beloonden deze in onze review met het hoogst mogelijke cijfer.“Any kind of free navigation in VR is a hard problem. If you move around with a gamepad, but can move your head freely, what happens when you move your character up to an in-game wall and then lean forwards to stick your head through it? Should we disconnect the camera from the head tracking before it passes through the wall? Or do we move the collision boundaries in so you can’t get close enough to any object to do that? Both are pretty bad options.