Pc domineerde markt in 2015

Pc-gaming is nog steeds springlevend. Afgelopen jaar zorgde de pc namelijk voor meer omzet dan elk ander platform in de game-industrie. Uit een rapport van SuperData blijkt dat op geen enkel platform zoveel games digitaal gedownload werden als op de pc. De pc zorgde voor 32 miljard dollar omzet, tegenover de 25 miljard van de mobiele markt.

De grootste veroorzakers van de hoge omzet waren de free-to-play MMO’s. Deze zorgden collectief voor 17 miljard dollar aan omzet. Daarnaast brachten de games die via social media worden maar liefst 8 miljard dollar in het laatje. SuperData gaf ook aan dat de console-markt is gestegen en in totaal goed was voor ongeveer 25,1 miljard.

Het moge duidelijk zijn: de pc als gaming-platform is allesbehalve dood.

  1.   
    Downzilla's avatar

    Was er een aanname dan dat die dood was?

  2.   
    EEkh00rn's avatar

    best logisch dat er op de pc meer wordt gedownload…

  3.   
    Broodbeleg's avatar

    EEkh00rn schreef, "best logisch dat er op de pc meer wordt gedownload…"

    Dit artikel betreft legale downloads.

  4.   
    Mandamo's avatar

    Ook dan is het logisch dat de verkoop van digitale games hoger ligt. De prijzen op de PS Store zijn zo achterlijk hoog dat de meeste consumenten nog schijfjes zullen kopen. Tijd voor een Steam / GOG op consoles. πŸ˜›

  5.   
    TinusGN's avatar

    Is dit alleen van wat er legaal gedownload wordt aan games of ook met legale fysieke exemplaren. Want voor console haal ik nog steeds alles fysiek, geld voor veel meer nog.

  6.   
    Hitman047's avatar

    Alleen digitaal, en alleen legaal.

    Zie hier een overzichtje van de top 10 met de bedragen erbij. (Console, PC en Mobile)

    Opvallend dat GTA Online zoveel geld opbrengt.

  7.   
    nielsiebro's avatar

    pc master race

  8.   
    Jarek's avatar

    Zijn er nog mensen die games illegaal downloaden dan? Ik dacht dat illegaal downloaden alleen populair was tot 2011 of 2012 maar toch niet meer in 2016 met al die mooie steamsales en dergelijke?

  9.   
    DeAdSeYe's avatar

    Fanta$y schreef, "Zijn er nog mensen die games illegaal downloaden dan? Ik dacht dat illegaal downloaden alleen populair was tot 2011 of 2012 maar toch niet meer in 2016 met al die mooie steamsales en dergelijke?"

    Er wordt nog veel gedownload maar inderdaad minder als jaren geleden. De meeste mensen die nu nog illegaal downloaden doen het niet om het geld, maar ze kijken eerst of het spel bij hun past en als ze er tevreden mee zijn, kopen ze het.

    Ik ken niemand meer die illegaal download en het spel van het begin tot het einde helemaal uitspeelt. Uiteindelijk zie ik ze het spel toch kopen.

  10.   
    PSPfreaky's avatar

    Fanta$y schreef, "Zijn er nog mensen die games illegaal downloaden dan? Ik dacht dat illegaal downloaden alleen populair was tot 2011 of 2012 maar toch niet meer in 2016 met al die mooie steamsales en dergelijke?"

    In mijn ogen is het gedaald. Waar ik vroeger nog enkele games downloadde (uiteindelijk toch gekocht) heb ik in 2015 naar mijn weten 1 bΓ¨ta illegaal gedownload: RollerCoaster Tycoon World. Ik wilde gewoon weten hoe die was, voordat ik hem zou kopen. Ook die staat nu legaal in mijn Steam lijst πŸ™‚

    Maar goed… De toekomst wordt gewoon digitale games kopen.

  11.   
    Thomsnov's avatar

    Iedereen koopt gewoon een game pc om minecraft te spelen πŸ™‚

  12.   
    Mallorn's avatar

    Volgens mij geeft Steam geen verkoopcijfers prijs, maar wie weet is dat veranderd.
    Lijkt me natte-vinger-werk

  13.   
    Hitman047's avatar

    Mallorn schreef, "Volgens mij geeft Steam geen verkoopcijfers prijs, maar wie weet is dat veranderd.
    Lijkt me natte-vinger-werk"

    De cijfers komen dan ook niet van Steam maar uit een marktonderzoek waar o.a. uitgevers, ontwikkelaars, betalingsproviders en enkele tientallen miljoenen gamers aan meegewerkt hebben. πŸ˜‰

  14.   
    Duffed's avatar

    Pc MasterRace