Virtual reality-brillen maken games realistischer dan ooit tevoren, maar eigenlijk gebruiken deze apparaten slechts één van je zes zintuigen. Het Duitse bedrijf Hasso Plattner Institute wilde nog een stapje verdergaan en ontwikkelde daarom de Impacto.
De Impacto is een band die je om jouw arm draagt en aangesloten dient te worden op je VR-bril. De band gebruikt elektromagneten en elektrische schokken om alles wat jouw in-game personage voelt na te bootsen. Je zult dus echt pijn voelen wanneer je wordt geraakt door een vuist of kogel.
Gelukkig kan de Impacto ook voor minder pijnlijke doeleinden worden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan sportgames, waarin je echt een terugslag voelt wanneer je een bal schopt of slaat.
De mogelijkheden lijken eindeloos, maar voorlopig kun je dit apparaatje nog niet in huis halen. De makers zijn er namelijk nog flink mee aan het experimenteren en testen. Dat is maar goed ook, want je wilt niet het risico lopen dat dit ding straks op hol slaat…
Nou ik hoef niet per se te weten hoe het voelt om een kogel in je been te krijgen
Het is wel cool
Ik heb een geavanceerde versie van een soortgelijk project mogen proberen, waarbij er middels een “glove” die om je arm gaat, de beweging van een insect of spin wordt gesimuleerd. Je kijkt dan met je VR bril naar een spin op je arm en voelt deze daadwerkelijk rondkruipen. Het meest indrukwekkende was een sprinkhaan, die erop en eraf sprong, hetgeen perfect werd nagebootst.
Dat ze maar een “glove” voor iets anders maken.
lol 🙂
Als je de deur uit gaat en mensen op straat vertelt dat je een vaste bezoeker bent van Gamersnet sta je aan het einde van de middag ook tandjes uit te spugen. En het is ook nog eens een stuk goedkoper
Wel vet dat dit mogelijk is.
Lijkt me echt tof om zoiets mee te maken met VR. Net als dat je moet balanceren en dan naar beneden valt, dat effect lijkt me zo gaaf!