Eerder dit jaar kwamen we te weten dat DirectX 12 een feature heeft genaamd Multiadapter. Deze feature stelt ontwikkelaars in staat om gebruik te maken van verschillende grafische kaarten. Het zou zelfs mogelijk zijn om gpu’s van AMD en NVIDIA te combineren! Over dat laatste bestond uiteraard de nodige scepsis, dus besloten de mensen van AnandTech de proef op de som te nemen. Hoe zij dit deden? Door middel van een speciale build van de game Ashes of Singularity, waarin de Multiadapter-feature verwerkt is. En hoewel het slechts een technische demo is, zijn de resultaten op zijn minst verrassend te noemen.
Het meest opvallende resultaat is dat het mixen van kaarten van verschillende merken de grootste voordelen opleverde. Een R9 Fury X van AMD werd bijvoorbeeld gecombineerd met een GTX 980 Ti van NVIDIA, wat een prestatieverbetering van 75 procent opleverde. Bij het combineren van grafische kaarten van hetzelfde merk bleef de verbetering steken op ‘slechts’ 66 procent.
Dit zijn natuurlijk interessante resultaten, want als Multiadapter-ondersteuning door genoeg ontwikkelaars wordt geïmplementeerd, is het in de toekomst wellicht niet nodig om die oude grafische kaart bij het vuil te zetten. In plaats daarvan kun je hem gebruiken om net dat kleine beetje extra uit je nieuwe gpu te persen. Maar het blijft natuurlijk een grote ‘als’, want ontwikkelaars hebben geen financieel motief om Multiadapter te verwerken in hun games. En zij zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor het al dan niet gebruiken van deze feature.
Wat denken jullie: gaan we meer games zien met Multiadapter-ondersteuning, of gaat het hier om een incident? Laat het ons weten in de reacties.
of je koopt gewoon een PlayStation, dan heb je dit gezeik niet
Oh oh… Bereid je maar voor, er komt een storm aan
Ik zou het wel handig vinden
Word je niet de hele tijd verplicht om zowat de nieuwste videokaart te kopen voor bepaalde spellen. Maar we gaan het zien wat de tijd ons gaat brengen.
Dus als ik het goed begrijp, combineer je twee kaarten van verschillende bedrijven om van beide voordelen per kaart te profiteren?
Hatseflats, PC masterrace jonguh
Dan worden de gpu upgrades in een keer een stuk meer waard.
Yes, dat begrijp je goed
een storm van mentaal beperkte pcpeasants?
De vraag is natuurlijk wel nog of er last is van microstuttering etc. Blijft toch altijd meer fan van een singleGPU setup.
Dat zou best wel gaaf zijn. 8)
Zou dit misschien de oplossing zijn voor AMD gebruikers die Nvidia Gameworks normaal willen gebruiken zonder dat daar hevige FPS drops in meekomen? Gewoon een high-end AMD kaart en een low-mid Nvidia kaart die alle Gameworks settings apart simuleren?
u moet opassen dat u nie fanboy gaat zijn van playstation, maar ik vind u reactie zeer juist! Gamen op ne pc is altijd ingewikkeld met drivers en dergelijken nieuwe upgrades en zo voort.
console is puur voor gaming gemaakt, nen pc voor huishoudelijke taken is n evidentie.
@neolite vind u mij reactie goed?
Reken er dan maar niet op
Drivers installeren gaat zo naar site van nvidea gaan; Dan naar drivers gaan. Hierna op button klikken latest drivers installeren.
Upgrades PC: Eerst stroomtoevoer afzetten.Bak openvijzen. Oude elektronica uitvijzen. nieuwe elektronica insteken.
Als ge dat nog niet kunt, kijk filmpkes youtube. Als ge het dan nog niet weet dan weet ik niet wat ik met u moet aanvangen. PS: PC is voor gaming + extra. Waarom bestaat er dan een benaming voor pc gamers ( PC masterrace) en voor consoles niet.
Een Console is leuk, maar tevens ook de droevige oorzaak van dat ”upgraden”. Game ontwikkelaars kijken vaak niet eens om naar de PC.
Crysis 1 zal menig console doen afbranden en aangezien dat spelletje uit 2007 komt is dat een pijnlijke constatering voor de console
De kaarten moeten wel dx12 ondersteunen om hier gebruik van te kunnen maken he. Misschien nog ff er bij zetten?
Gamen op een pc ingewikkeld? Snap niet zo wat er zo ingewikkeld aan is hoor
Ik begrijp het ook niet, maar je hebt speciale mensen de dag van vandaag.