Konami gaat focus op mobiele games leggen

Eerder deze maand verscheen een verontrustend interview, waarin Konami-directeur Hideki Hayakawa naar verluidt meldde dat zijn bedrijf “klaar is met consolegames” en de overstap zal maken naar de mobiele markt. Dit leidde bij veel fans tot verontruste reacties. In een officiële verklaring heeft Hayakawa echter aangegeven dat de informatie in dit interview niet volledig correct is, al zit er wel een kern van waarheid in.

In de verklaring geeft Hayakawa aan dat Konami een ‘mobile first’-bedrijf wordt. Konami zal dus nog wel consolegames ontwikkelen, maar mobiele games vormen voortaan het fundament van de gaming-afdeling:

Recently we often hear the term ‘Mobile First,’ and I want to specify that Konami’s idea of Mobile First is not at all to focus purely on mobile games. Our aim is to continue to build up a comprehensive portfolio of console, arcade, and card game titles for each IP while also making the best possible use of the mobile devices that accompany our customers in their daily life, thus expanding the limits of entertainment and appealing to more and more customers.
Hayakawa gaf tevens aan dat Konami meer mobiele games wil maken die “lokaal geproduceerd zijn voor de lokale markt”. Het bedrijf zal aanvankelijk internationale studio’s inschakelen om Japanse games te lokaliseren, later krijgen deze ontwikkelaars de kans om hun eigen games te maken.

Hayakawa ziet de toekomst van mobile gaming zonnig in en gelooft dat deze markt in de toekomst enkel zal groeien:

I believe that the overall game market will continue to grow, with mobile devices as a driving force. I believe that individual IPs will be made available across various devices, and so eventually it will become meaningless to categorize the market. The role of the mobile platform will be to connect people with their games across various devices, and so the methods and presentation employed in distributing information on mobile devices will be critical.
Hoewel we enkel kunnen speculeren, is het niet ondenkbaar dat de plotselinge dood van Silent Hills en het vertrek van Kojima te wijten zijn aan Konami’s nieuwe bedrijfsstrategie. Wat dit betekent voor de toekomst van beide franchises, is momenteel nog onbekend.

  1.   
    Daniel Z's avatar

    Damn, wat een klote ontwikkeling. De grote titels van Konami zullen dus keihard sterven, tenzij externe ontwikkelaars ermee doorgaan. Verwacht namelijk niet dat Konami nog veel grote games gaat maken.

  2.   
    Moodey's avatar

    Vind “mobile gaming” nog wel de grootste grap van heel 2014/2015..

  3.   
    WoKingNL's avatar

    Het erge is dat veel bedrijven er super veel geld aan verdienen, alleen wij zijn niet de doelgroep dus het voelt raar 🙁