Eerder deze maand maakte Oculus Rift bekend dat de langverwachte consumentenversie van zijn VR-bril is uitgesteld naar 2016. Het enige voordeel hiervan is dat je wat meer tijd hebt om te sparen voor hardware-upgrades, want de zojuist onthulde systeemeisen zijn een tikje aan de zware kant.
Om de Oculus Rift te gebruiken heb je minimaal 8 GB aan RAM-geheugen nodig en ook een sterke videokaart (NVIDIA GTX 970/AMD 290 of hoger) is een vereiste. Op zich moet dit voor de meeste gamecomputers wel haalbaar zijn, maar merk op dat het hier gaat om de minimale systeemeisen. Wil je jouw favoriete Oculus Rift-games straks op hun hoogste instellingen draaien, dan zijn onderstaande specificaties bij lange na niet voldoende.
Het komt zelden voor dat een pc-accessoire zijn eigen systeemeisen heeft, maar volgens chief architect Atman Binstock is dat voor de Oculus Rift noodzakelijk. Wanneer je pc niet voldoet aan bovenstaande systeemeisen, krijg je namelijk een haperende framerate en dat is voor virtual reality fataal.NVIDIA GTX 970/AMD 290 (equivalent) of beter Intel i5-4590 (equivalent) of beter 8 GB RAM-geheugen of meer Compatibele HDMI 1.3-video-uitvoer Twee USB 3.0-poorten Windows 7 SP1 of nieuwer
Tot slot kwam Binstock met slecht nieuws voor mensen die duizenden euro’s hebben geïnvesteerd in een gamelaptop: de Oculus Rift is in de regel enkel te gebruiken op pc’s:
Many discrete GPU laptops have their external video output connected to the integrated GPU and drive the external output via hardware and software mechanisms that can’t support the Rift. Since this isn’t something that can be determined by reading the specs of a laptop, we are working on how to identify the right systems. Note that almost no current laptops have the GPU performance for the recommended spec, though upcoming mobile GPUs may be able to support this level of performance.Ben jij van plan om straks een Oculus Rift te kopen en zo ja, voldoet jouw pc aan bovenstaande eisen? Laat het ons weten in de reacties!
Dan voel je je toch lullig dat die niet op een laptop past, hopelijk gaan ze er wel een oplossing voor zoeken
Het pas wel op een laptop maar kwa hardware (intergrated GPU) en softwarematig gezien werkt het niet helemaal lekker met Oculus Rift. Daarbij komt kijken dat laptops niet sterk genoeg zijn om Oculus Rift fatsoenlijk te laten draaien.
Je hebt ook een hoge en stabiele FPS nodig, anders blijkt het een hel te zijn!
Even een hele domme opmerking maar iemand moet het doen. Ik neem aan dat de Oculus met draad vast zit aan een PC. Raakt dat niet in de knoop met al dat gedraai en ‘om je heen kijken’?
Waarom zouden ze dat doen? Ze hebben minimale systeemeisen aangegeven voor een product wat in 2016 uitkomt en in eerste instantie alleen interessant is voor de early adopters, gezien het kleine aantal games en software wat in eerste instantie beschikbaar zal zijn.
Wat iedereen heel goed moet begrijpen is dat het geen product is voor de pc’s die nu grotendeels beschikbaar zijn, maar een product is wat pas vanaf 2016 marktaandeel moet gaan pakken. Als dan 3 jaar later veel meer pc’s de benodigde hardware hebben wordt het pas interessant voor het grotere gedeelte van de consument.
Maar het belangrijkste argument voor de hardware eisen is natuurlijk dat de Oculus rift een stabiele framerate moet behalen met 2 Full HD schermen om een normale ervaring te geven waar je niet kotsmisselijk van wordt. Dus het is uiteindelijk een simpel verhaal van het kan niet lager.
😉
Maar tegenwoordig zijn er ook genoeg laptops die zich wel goed lenen voor dit soort toepassingen. Draai nu testjes met de MSI GT80 Titan 2QE SLI, die z’n HDMI en twee DisplayPorts via de twee ingebouwde GTX980M’s laat uitvoeren. Zo’n systeem zal weinig moeite hebben met de Oculus Rift, al is dit uiteraard wel een uitzondering op het gehele laptop-aanbod.
daar valt mijn droom in duigen. een titan kaart en 2 usb 3.0 poorten nekken mij. vanaf 2016 iedereen nieuwe pcs kopen dus
En nog steeds geen release date, Ik ga uiteindelijk toch voor de VR-Headset van Valve denk ik.
Ik wacht namelijk al zo’n drie jaar nu. 😥