Nieuwe patch pc-versie GTA 5 sloopt mods

Het duurde even, maar ondertussen kunnen pc-gamers ook genieten van Rockstars Grand Theft Auto 5. Zoals je in de onderstaande patch notes kunt lezen, helpt Rockstar met deze update de nodige bugs de wereld uit. Update 350.1 blijkt echter ook een keerzijde te hebben.

Want hoewel de pc-versie van Grand Theft Auto 5 officieel geen ondersteuning kent voor mods, zijn er ondertussen al de nodige modificaties voor de game verschenen. Het lijkt er echter op dat Rockstar deze mods wat minder kan waarderen. De modding community van GTA 5 laat namelijk weten dat door update 350.1 Script Hook V niet langer werkt, terwijl deze tool nodig is voor modificaties aan de pc-versie van GTA 5.

De maker van Script Hook V, Alexander Blade, laat gelukkig weten al bezig te zijn met een vernieuwde versie van Script Hook V. Hopelijk kunnen pc-gamers binnenkort GTA 5 dus weer naar hartenlust onderwerpen aan allerhande mods!

  • Vehicles in your garage can no longer be accidentally replaced with vehicles from the street. For details, see this page.
  • Improved stability and fixed several crashes and hangs while transitioning between Jobs in GTA Online.
  • Fixed an issue where certain players were unable to exit their garages while inside of a personal vehicle.
  • Fixed an issue where the game could freeze if you were robbing a store while someone else was attempting to buy snacks there.
  • A rare issue has been fixed where some players received a “Purchase Failed” error when attempting to buy apartments.
  • Fixed an issue where players would be asked to quit the game while using text chat in Golf and pressing the “E” key.
  • GTA Online characters can now be added to your shortlist in the Rockstar Editor.
  • Fixed several clipping issues that occurred when taking Snapmatic selfies.
  • One-on-One Vehicle Deathmatches in Free Roam will now properly spawn all participants in vehicles.
  • Fixed a Steam-only issue where you could not alt-tab back into GTAV if you alt-tabbed out while the Steam overlay was active.
  • Various fixes to bring improved patch download speeds.
  • Improvements to matchmaking so players that have good connections to each other are matched together more frequently.
  • Fixed a Steam-only issue where players could not use Mexican Spanish as a subtitle language.
  • General stability fixes for director mode and video editor.
  • Various crash fixes.
  • Fixes for issues caused by launching the game in offline mode.
    1.   
      Sa.'s avatar

      Achja, zolang de mods single-player blijven kan het geen kwaad. Je moet als ontwikkelaar niet gaan vechten tegen mods, het gebeurt uiteindelijk toch wel. R* moet zich vooral gaan focussen op anti-hack updates.

    2.   
      Supermanneke's avatar

      Is het vrijwel niet bij elke game zo (ook waar mods officieel supported zijn), dat mods bij nieuwe patches niet meer werken? Of het doelbewust is of niet, is maar de vraag.

    3.   
      UncreatedKoen's avatar

      Zonde dat de mods tijdelijk niet meer werken maar komt vanzelf weer terug! 🙂

    4.   
      ronineter's avatar

      lel , nu loopt dus die mod community rockstar te beschuldigen van het vernielen van features die ze niet zelf supporten of dat uberhout niet de bedoeling is om in de game te zitten. wat een zielig zooitje die mod community

    5.   
      Bram_M99's avatar

      Dit gaat echt niet lang duren voordat alle Mods gewoon weer terug zijn. Ik kan begrijpen dat Rockstar en vanaf wilt maar dat kun je gewoon niet stoppen.

    6.   
      sebastiaanwwe/Misterwwe's avatar

      Gta online is straks niks meer

    7.   
      King of Heroes's avatar

      Komaan R*… Jullie kunnen je tijd beter ergens anders insteken… 😳

    8.   
      GBA43's avatar

      sdfl schreef, "Achja, zolang de mods single-player blijven kan het geen kwaad. Je moet als ontwikkelaar niet gaan vechten tegen mods, het gebeurt uiteindelijk toch wel. R* moet zich vooral gaan focussen op anti-hack updates. "

      Zolang de ontwikkelaar er tegen vecht gebeurd het juist niet, modders moeten inspelen op de updates van de uitgever, als de uitgever (Rockstar in dit geval) constant met updates blijft komen dan hebben modders amper tijd om hun nieuwe mods aan te passen.
      De enige optie voor gamers is om de automatische updates uit te schakelen.. geen idee of dit kan in GTA IV.

    9.   
      Musicman88's avatar

      Ja en de game crasht dus ineens omdat de update er zonodig overheen moest….goed idee Rockstar. Ben je net ff lekker bezig

    10.   
      Jerry97's avatar

      Of je speelt gewoon zonder mods

    11.   
      Dark_Phoenix's avatar

      Ik snap heel veel mensen niet. Het is altijd zo naar een update dat mods niet werken. Dat is bij elke game zo. Ze zijn niet tegen mods en vechten ook niet tegen mods.

    12.   
      Musicman88's avatar

      Dark_Phoenix schreef, "Ik snap heel veel mensen niet. Het is altijd zo naar een update dat mods niet werken. Dat is bij elke game zo. Ze zijn niet tegen mods en vechten ook niet tegen mods. "

      Dat is niet waar, niet bij elke update werken ineens alle mods niet meer. Het ligt aan wat geupdate is. Als Rockstar een stuk code weghaalt of aanpast waar een bepaalde mod gebruik van maakte dan is het zeer waarschijnlijk dat de mod na de update niet meer werkt. Maar Rockstar heeft er voor gekozen om doelgericht de ScriptHook tool/mod buiten werking te stellen door vanalles in de gamecode waar deze tool/mod gebruik van maakt aan te passen. Dat was een doelbewuste actie omdat er met ScriptHook heel veel kan worden gedaan in de code en dat wil Rockstar niet, omdat online dan kwetsbaar wordt voor hackers en cheaters. Het lijkt mij dat ze daar nu heel veel in gaan afschermen, zodat er wel weer met een nieuwe versie van ScriptHook gewerkt kan worden, zonder dat dit ten koste gaat van Online.