PSN-gebruiker verliest 600 dollar door gehackte account

Het is de grootste nachtmerrie van elke gamer: een gehackte account. Het overkwam Reddit-gebruiker Kadjar. Een hacker wist Kadjars inloggegevens te achterhalen en deactiveerde vervolgens zijn PlayStation 4. Direct daarna koppelde de hacker zijn eigen PlayStation 4 aan Kadjars PSN-account, waarna hij voor 600 dollar aan content kocht via de creditcard die aan het account gekoppeld was.

Je zou denken dat het voor Sony niet moeilijk is om de identiteit van deze hacker te achterhalen: hij heeft het account immers aan zijn eigen PlayStation 4 gekoppeld! Daarom besloot Kadjar contact op te nemen met Sony’s klantenservice, maar helaas kreeg hij daar teleurstellend nieuws te horen. Sony liet weten dat het een onderzoek zou instellen, maar dat het – zelfs wanneer onomstotelijk werd vastgesteld dat Kadjars account inderdaad gehackt was – hoogstens 150 dollar zou vergoeden. 150 dollar is namelijk met maximale bedrag dat je in je PSN-portemonnee kunt hebben.

Kadjar zou contact op kunnen nemen met zijn creditcardmaatschappij om via hen een terugbetaling te regelen, maar dat zou ertoe leiden dat zijn PSN-account geblokkeerd wordt. Dit zou betekenen dat Kadjar al zijn eigen aankopen, trofeeën en online progressie verliest. Dit is Sony’s beleid, om te voorkomen dat je tientallen games koopt via de PlayStation Store en vervolgens het bedrag laat retourneren. Op zich een begrijpelijke maatregel, maar wel eentje waar een goudeerlijke gebruiker als Kadjar nu de dupe van is.

Alsof dit allemaal nog niet vervelend genoeg is, kan Kadjar de komende tijd ook nog eens niet spelen op zijn eigen PSN-account. Omdat de hacker Kadjars PlayStation 4 heeft gedeactiveerd en zijn eigen PlayStation 4 heeft geactiveerd, moet Kadjar zes maanden wachten voordat hij zijn PSN-account weer aan zijn eigen console kan koppelen. Ook dit is Sony’s beleid, waarmee het bedrijf probeert tegen te gaan dat gekochte games uitgewisseld worden tussen meerdere personen.

Kortom: Kadjar zit flink met de gebakken peren en hoewel de hacker natuurlijk de boosdoener is, verergert Sony de zaak door zijn eigen beleid strikt aan te hangen. Gelukkig heeft Kadjars verhaal flink wat aandacht gekregen in de media. Inmiddels heeft een Sony-vertegenwoordiger al laten weten de zaak te gaan onderzoeken en meerdere Twitter-gebruikers hebben aangeboden om de games die Kadjar zou verliezen bij het blokkeren van zijn PSN-account, voor hem te zullen kopen. Sowieso herinnert dit verhaal ons er goed aan dat Sony’s authenticatiesysteem bij betalingen aanzienlijk minder veilig is dan dat van Steam en Xbox Live, wat des te meer reden is om zuinig te zijn op je PSN-inloggegevens.

  1.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Wat toevallig gisteren de video gezien rond dit probleem van een van mijn fav YouTuber’s ReviewTechUsa als het gaat rond gaming news.

    Maar dit is veraf schandalig van Sony zelf helemaal omdat ze heb dreigen om 600 dollar, wat een F* goede service hebben ze neerzet voor de gedupeerde!! 😡

  2.   
    Noice!'s avatar

    ”DutchGamer-W-“ schreef, "Wat toevallig gisteren de video gezien rond dit probleem van een van mijn fav YouTuber’s ReviewTechUsa als het gaat rond gaming news.
    Maar dit is veraf schandalig van Sony zelf helemaal omdat ze heb dreigen om 600 dollar, wat een F* goede service hebben ze neerzet voor de gedupeerde!! 😡
    "

    En zo blijft er maar meer en meer slechte pers verschijnen over Sony en de PlayStation…ze leren het ook nooit. Ikzelf ben ook absoluut niet te spreken over de service van PlayStation, maar het meest tegen de borst stuitend is wel de arrogantie van Sony. Ze hebben het al zo vaak verneukt, maar nog steeds doen ze alsof ze onaantastbaar zijn. Elke keer als ze de klant nodig hebben zijn ze poeslief, maar zodra dingen beter gaan laten ze je verrotten. Hoe kan het nou dat zo’n gigantische service geen 2-staps verificatie kent, al is het maar optioneel? Het zijn zo’n stelletje amateurs op dit gebied, maar dat praat je dan weer elke keer goed omdat je hun games wil spelen, maar daar blijft ook weinig van over de laatste tijd.
    Maar uiteindelijk zijn wij als gamer schuldig hieraan: er is niemand die ze terugfluit. Overal waar je nu online kijkt wordt er gezegd dat die jongen maar niet zo dom had moeten zijn, overal vind je verhalen dat PSN écht wel werkt, iedereen is nu aan het beweren dat 2015 écht wel een leuk jaar wordt qua exclusives…..allemaal dikke vette onzin! Ze hebben het gewoon verknald, ze werken met achterhaalde technieken en investeren niet genoeg, alleen maar omdat wij als klant als makke lammetjes gaan zitten wachten tot de problemen voorbij zijn.
    Het beste wat Sony ooit heeft bedacht is de gratis games met Plus; tuurlijk, het kost een paar centen, maar niemand durft meer iets te zeggen tegen ze omdat ze ons “gratis” games geven. Zodra je klaagt voel je je ondankbaar en daarom accepteer je al deze bullshit maar. Daarnaast willen mensen ook niet toegeven schijnbaar dat de keuze die ze gemaakt hebben, misschien niet perfect is. Maar het is niet zo dat als je de PS4 bekritiseert dat je “toegeeft” dat de One beter is… nee, de One heeft z’n eigen problemen en er is geen objectieve beste keuze. Maar ik weet wel dat door deze houding Sony nooit zal veranderen. Ik hou al van PlayStation sinds de eerste dag, maar dit soort problemen en Sony’s houding blijven maar terugkomen: ze lijken in 20 jaar helemaal niets te hebben geleerd. Maar ja, volgende week BloodBorne en we rommelen maar weer een tijdje aan….tot de volgende update onze PS4s weer sloopt, dan kunnen we online weer lezen dat het geïsoleerde incidenten zijn van mensen die niet eens de moeite willen nemen om eventjes simpel 20 instellingen te veranderen. Hoop = verloren. 😥 😥 😥

  3.   
    FireBallz's avatar

    En sony doet niks.

  4.   
    Ryan2000's avatar

    Dit lijkt mij echt super erg!!

  5.   
    assassinkarsten's avatar

    da’s niet fijn

  6.   
    Thijs.'s avatar

    Misschien had de jonge man zijn anti virus wel uit staan. Je weet het niet

  7.   
    Iceviper_9's avatar

    pff ook zoiets meegemaakt maar dan op de ps3.. schade was 20 euro en alle trofeeën en progress.. mja niet zo erg als dit natuurlijk !

  8.   
    Bones's avatar

    Mensen kunnen het wel bij Sony neerleggen, maar het is toch echt je eigen verantwoordelijkheid om goed op je inloggegevens te passen en van tijd tot tijd je wachtwoord veranderen.

    Al vind ik wel dat Sony wat minder strikt de eigen regels mag hanteren als het om dit soort diefstal gaat.

  9.   
    Bram_M99's avatar

    Pff… Hopen dat mij dat nooit zou overkomen, geef die hacker maar een paar klappen

  10.   
    BearsRidingTanks's avatar

    Creditcards zijn ook erg fraude gevoelig, ik snap niet waarom men zoiets gebruikt. niet weggelaten dat Sony weer het verneukt met goede klantenservice

  11.   
    fdennis's avatar

    En dit is weer een reden, waarom je nooit een creditcard of een hoop geld op psn zet. Het blijft gewoon een risico. Ik heb daarom zelf ook nooit meer dan 60 euro op psn. Ik vind het natuurlijk wel erg sneu voor deze man.

  12.   
    STRAIGHT FLUSH's avatar

    Je kunt ook gewoon telkens tegoed opwaarderen, daarmee verklein je de kans op dit soort fraude. dat zijn account gehackt is is zuur, maar daar heeft sony niks mee te maken. Ik snap prima dat ze vasthouden aan hun beleid, anders zouden ze om ieder klein probleem geld moeten uitkeren aan gebruikers die zogenaamd “gehackt” zijn.

  13.   
    Kaiszer's avatar

    Wow dan ben je zuur… Hetzelfde als met die zoek mijn iPhone verhalen: je weet wie m heeft maakt kunt niets

  14.   
    Danielle.k's avatar

    Wat een goede service leveren ze toch daar bij Sony en dan vinden ze het gek dat op bepaalde gebieden het slecht gaat met Sony, goh hoe zou dat nou komen.

    Jammer dat er niks in staat over hoe het afgelopen is met de hacker.

  15.   
    p3n0z4h13's avatar

    Super sneue actie..
    En breek me de bek maar niet open over sony… 😕