Watch_Dogs op PlayStation 4 900p, Xbox One 792p; beide draaien op 30fps

Hoewel onlangs nog op de website van Sony verscheen dat Watch_Dogs op de PlayStation 4 een resolutie van 1080p zou kennen en een framerate van 60 frames-per-seconde, blijkt dat deze claim inmiddels niet voor niets van Sony’s website is verdwenen. Ubisoft heeft namelijk zowel de resolutie als de framerate waarop de PlayStation 4- en Xbox One-versie van Watch_Dogs zullen draaien bekendgemaakt en 1080p en 60fps blijken bij lange na niet gehaald te worden.

Haal je de PlayStation 4-versie van Watch_Dogs in huis, dan zal je het namelijk moeten doen met een resolutie van 900p. Opteer je voor de Xbox One-editie, dan ben je met een resolutie van 792p nog iets verder verwijderd van ‘Full HD’. De framerate van beide varianten blijft, evenals bij veel andere spellen, steken op 30 frames-per-seconde.

Jonathan Morin, creative director van Watch_Dogs laat weten dat resolutie en een stabiele framerate belangrijk zijn, maar dat er ook andere aspecten van belang zijn bij een game als Watch_Dogs. Zo hecht Ubisoft Montreal waarde aan de dynamische wereld van Watch_Dogs, wat de nodige resources kost:

Resolution is a number, just like framerate is a number. All those numbers are valid aspects of making games. But you make choices about the experience you want to deliver. In our case, dynamism is everything. Exploration and expression are everything. You want to have a steady framerate, but you want to have dynamism at the core of the experience. The same goes with resolution. People tend to look at corridor shooters, for example, where there’s a corridor and all the effects are on and it’s unbelievable, and they forget that if you apply those same global effects to an open city with people around and potential car crashes and guys in multiplayer showing up without warning, the same effect is applied to a lot of dynamic elements that are happening in every frame. So it becomes magnified in cost.
Het uitstel van Watch_Dogs had dan ook nooit als doel om de resolutie van de game op te krikken. De tijd is gebruikt om een dynamischere wereld neer te zetten, waarbij Ubisoft als streven heeft de speler nooit teleur te stellen in hoe de game op zijn acties reageert. Dit behoort, aldus Morin, tot de ‘ziel van Watch_Dogs’ en een goede uitwerking hiervan heeft dan ook meer prioriteit dan een hogere resolutie:
The effort was split on continuing dynamism and making sure players can express themselves through hacking without ever being disappointed in how the game responds to them, whether it’s visually or through gameplay. That’s important. Resolution has nothing to do with that. That’s why stuff like resolution can scale a bit down so that we never compromise the soul of Watch Dogs.

  1.   
    Dannytjuh's avatar

    Nu maak ik me best zorgen om de Xbox 360 versie die ik op de release binnen krijg.

  2.   
    3333/3333's avatar

    Ik zei het toch, no way dat deze 1080p en 60 fps ging draaien. 😉

  3.   
    Jerry97's avatar

    Wel jammer, maar de ps4 versie is nog altijd beter dan de xbox one versie.

  4.   
    Basman01's avatar

    ”Jerry97″ schreef, "Wel jammer, maar de ps4 versie is nog altijd beter dan de xbox one versie."

    ook maar met iets meer dan 100p ,vraag me af of je het verschil kan zien 😉

  5.   
    assassin_MKA's avatar

    ”Basman01″ schreef, "[quote=”Jerry97″]Wel jammer, maar de ps4 versie is nog altijd beter dan de xbox one versie."

    ook maar met iets meer dan 100p ,vraag me af of je het verschil kan zien 😉 [/quote]
    Niet als er voldoende ant-aliasing is. Anders wel.

  6.   
    R1chardTM's avatar

    Opvallend dat dit soort titels niet volledig 1080p kunnen draaien. Mogelijk dat de engine’s nog niet goed genoeg klaar zijn voor de nieuwe consoles. Ik ga eens op onderzoek uit of ik hier wat meer over te weten kan komen.

  7.   
    Sa.'s avatar

    ”Basman01″ schreef, "[quote=”Jerry97″]Wel jammer, maar de ps4 versie is nog altijd beter dan de xbox one versie."

    ook maar met iets meer dan 100p ,vraag me af of je het verschil kan zien 😉 [/quote]
    Om het te kunnen zien moet je ze naast elkaar zetten en goed kijken, en dat doen alleen mensen met de behoefte om ze te vergelijken (Game sites, game winkels etc.). Voor zo ver ik weet gaat de rest gewoon hard core spelen op zijn/haar console!

    PS: Xbox 360/PS3, zijn die minder mooi en draaien ze op dezelfde resolutie en FPS of draaien ze op een lagere resolutie? 😕

  8.   
    Disnoxxio's avatar

    Next Gen die nu al achter de feiten aan loopt op een bedroevende 30 fps. Dan maar wat langer sparen voor nieuwe videokaart ;).

  9.   
    Fabianb's avatar

    Ja dit is wel erg triest eigenlijk. Van next-gen kan je eigenlijk niet eens spreken. Had veel meer verwacht..

  10.   
    D_Dog's avatar

    *gaapt* Boeiend! 🙄

  11.   
    Goldcobra's avatar

    (null)

  12.   
    fdennis's avatar

    Dus Sony zat gister keihard tegen ons te liegen?

  13.   
    thijsknvb's avatar

    ”Jerry97″ schreef, "Wel jammer, maar de ps4 versie is nog altijd beter dan de xbox one versie."

    hoeft niet per se. Black Flag heeft op de ps4 een hogere resolutie maar de xbox one versie zag er veel kleurrijker uit.

  14.   
    Sam12-45_'s avatar

    Zo dat is wel ff wat minder.

  15.   
    gamepower's avatar

    het is algemeen geweten dat de xbox one en ook de 360 met een lagere revolutie en FPS er toch altijd beter uitziet dan de de ps 3/4 versie!!
    waar blijven jullie echt over lullen…. vraag ik me af, iedereen geeft intussen zijn keuze gemaakt welke console ze willen, ik beide systemen( ben ook wel wat ouder) maar tot mijn spijt moet ik zeggen , dan mijn ps4 net zoals mijn ps3 aan de kant staat, jammer genoeg komt sony weer hen beloftes niet na met games, het enige waar ik over tevreden bent is de PS+ maar daar moet ik nu ook voor betalen, en als MS nu komt zoals gezegd met games with gold is de ps4 bij mij te koop op een 2dehands site

  16.   
    thijsknvb's avatar

    precies dit !!

  17.   
    Leukste's avatar

    fdennis schreef, "Dus Sony zat gister keihard tegen ons te liegen? "

    Daar heeft het alle schijn van.

    Jammer dat het 900p met 30fps is. Al was er maar een klein sprankje hoop voor het eerdere nieuws bericht waar we “Full HD” en 60fps mee zouden kunnen verwachten.

  18.   
    squidgyboy's avatar

    GOD bless the PC … 2560×1440 met minimaal 60 frames per sec… 😀

  19.   
    NL Joeri NL's avatar

    valt tegen, maar wel gepreorderd! nu nog hopen dat hij niet tegenvalt en dat het verhaal boeiend blijft…

  20.   
    Sa.'s avatar

    squidgyboy schreef, "GOD bless the PC … 2560×1440 met minimaal 60 frames per sec… 😀 "

    Hahahaha you know it! Ik moet eerlijk zeggen dat het qua graphics op de PC toch allemaal wat fijner is. Niet alleen omdat het (als je PC het aankan) minstens net zo goed is als een console, maar ook omdat je het gewoon zelf in de hand hebt. Je hoeft niet te gaan zitten wachten totdat dit soort berichten uitkomen en je hebt minder kans op Sony leugens blijkbaar….