Eerder bewees Minecraft-ontwikkelaar Markus “Notch” Persson al dat het heel goed mogelijk is om rijk te worden met een indie-game en Bohemia Interactive bevestigt dit nog eens met DayZ. Dean Hall, de geestelijk vader van het spel, maakte zojuist namelijk trots bekend dat de standalone-versie van DayZ – die pas sinds december verkrijgbaar is – reeds 1,7 miljoen keer verkocht is.
Dit is indrukwekkend, zeker aangezien het spel officieel nog niet eens uit is! Bohemia verkoopt op dit moment namelijk de Early Access-versie van de game, die nog lang niet af is. Hall maakte tevens bekend dat de DayZ mod voor ArmA 2 reeds 2 miljoen keer over de digitale toonbank is gegaan.
Hall liet merken net zo enthousiast te zijn als de spelers van zijn game, want hij heeft – ondanks zijn aanstaande vertrek – veel grote ideeën. Zo sprak hij onder andere over plannen voor een 64-bit-versie, een nieuw pistool, nieuwe dieren, verbeterde physics, mod-ondersteuning, kleine voertuigen (zoals fietsen en auto’s) en ook overweegt hij om spelers de mogelijk te geven hun eigen voedsel te verbouwen.
De Alpha-versie van DayZ is nu verkrijgbaar via Steam voor 23,99 euro.
Ik speel momenteel Breaking Point voor Arma 3. Vind ik momenteel toch net iets leuker dan de SA.
Sinds januari de standalone al niet meer aangeraakt, wat een wanproduct is dat zeg. En het dan ook nog flikken om een maand lang totaal niks te updaten met 1,7 miljoen verkochte exemplaren.
Alpha. Je wordt door de makers geadviseerd de game niet te kopen als je niet tegen gamebrekende bugs en glitches kunt.
Klopt. Maar de ontwikkelaars weten heus wel dat men het gaat kopen, vind het ergens wel een beetje beduvelend over komen… Bijna 2 miljoen keer de game gekocht + nog alle ondersteuning die ze van de mod krijgen en hebben gekregen.
Daarom vind ik wel dat de mensen die de game hebben aangeschaft, recht hebben op flink wat updates.
Tot hiertoe is mijn speelervaring heel goed met dit game. De laatste maand zijn er enorm veel updates gekomen. Het spel lijkt in een stroomversnelling te komen. Het blijft in mijn ogen een geniaal game, maar het is verre van weggelegd voor iedereen.
Op 16 december 2013 is DayZ SA uitgekomen als early access. In de tussen tijd zijn al 11 of 12 updates uitgekomen die niet alleen bugs en glitches oplost maar ook nieuwe content toevoegen.
Daarnaast voelt Chernarus compleet anders aan tegenover Arma 2/DayZ mod, en zijn vele verbeteringen door gevoerd.
Ikzelf speel DayZ SA nog niet, omdat de zombies nog niet veel actief zijn. Als deze patch is geweest, zal ik DayZ SA weer gaan oppakken.
Als de mod beter is (en de arma 3 mod) na zoveel jaar werken aan de SA dan weet ik niet of het nog wel goed komt. Het kan nog zo alpha zijn, je kunt er wel aan zien welke kant een game opgaat en dit is gewoon minimaal werk leveren voor zoveel mogelijk geld.