Volgende project van Ken Levine wordt geen lineaire, verhaalgedreven game

Ken Levine is de geestelijk vader van de BioShock-games. Deze spellen staan erom bekend een lineaire, verhaalgedreven ervaring te bieden. Met zijn volgende game gooit Levine het echter over een totaal andere boeg. Dat maakte de beste man bekend tijdens een panel op de Game Developers Conference.

Levine liet zich opvallend negatief uit over lineaire, verhaalgedreven games. Volgens hem hebben “verhaalgedreven games een relatief slechte replay-waarde”. Ook beweerde hij dat een lineair verhaal een grens creëert tussen de ontwikkelaar en het publiek:

Narrative doesn’t lend itself to systems. I’m proud of what we did with linear narrative, but I’ve personally been doing it for over 19 years. The problem with narrative is that you sort of have to keep getting bigger and bigger and bigger. That gets time consuming. That gets expensive. And you’re devoting years and years of your life to this one sort of big moment. You ship the game, and it comes out, and people play the game and it’s 12 hours long and people have a great experience and you see cosplayers and fans for years like that, but you don’t have that constant engagement with the audience. Linear narrative puts a boundary between the developer and the audience.
Levine gaf aan nog steeds een verhaalgedreven game te willen maken, maar hij is van plan om “non-lineaire verhaalelementen” te implementeren, die “op elkaar reageren”:
You’re going to have to balance these things off one another, but they’re all going to be transparent to you. We’re going to have to have a limited number of them so you can track them all and it doesn’t become a giant spreadsheet that overwhelms you,
Het klinkt allemaal nog een beetje zweverig, maar Levine heeft in het verleden al bewezen dat hij in staat is om uitstekende games te maken. We zijn dan ook benieuwd waar hij ons in de toekomst mee gaat verrassen.

  1.   
    Moodey's avatar

    Volgens mij gaat ie een game maken waarin elke(bijna elke) missie aan elkaar te linken zijn en dat je acties een redelijk groot effect hebben op de verloop van het verhaal. t word misschien dan wel een iets kleinere game of er moet heel veel in die next gen consoles zitten