2K Marin: The Bureau XCOM Declassified was te vroeg onthuld

Deze week ligt The Bureau: XCOM Declassified in de winkelrekken en kunnen we eindelijk aan de slag met deze third-person, squad-based shooter in het XCOM-universum. De game heeft een lange geschiedenis al opgebouwd en de nodige wijzigingen zijn in die tijd doorgevoerd, waaronder de transitie van een first-person shooter naar een tactische third-person shooter. Volgens ontwikkelaar 2K Marin was de game gewoon te vroeg aangekondigd. Uitgever 2K had niet zo snel met een onthulling moeten komen, zodat er genoeg tijd was om alles eerst helemaal perfect te maken.

Hoofdschrijver Erik Caponi liet weten dat niet iedereen het er meteen over eens was dat de nieuwe XCOM-game een first-person shooter moest worden:

Game development is a process. You don’t have an idea, plonk it down, and then build what you had in your head. You try things. You see what works. You put stuff on the screen and see how it plays. It’s something that non-developers don’t realize. For everything you see on the screen in a shipping game, there was a ton of stuff that was tried and thrown away.

So, the interesting thing about the history of the earlier version of The Bureau, is that you guys got to see behind the curtain a bit and see some of that sausage being made. The game (and full disclosure, that version of it was before my time here), was announced too early, before the process had really been seen through to the best and most credible version of the game.

In 2010 en 2011 werd nog uitgebreid gesleuteld aan het concept, maar 2K nam de game – destijds nog gewoon XCOM geheten – wel mee naar onder andere de E3. Volgens senior product manager Nik Karlsson was het bijzonder lastig om alle fans te overtuigen terwijl de game zich nog steeds in een vroeg stadium bevond:
In 2010 and 2011 the devs were still fine tuning the concept for what an XCOM shooter really is. It’s hard to consistently tell fans what to expect of a game when the concept for that game is still being baked. Once we knew The Bureau was a very challenging, very tactical, very calculated third-person shooter we went to work telling the world about it. I feel like we’ve finally overcome the education hurdle that was in front of us, for the most part people understand that this game is no longer a FPS, and it’s no longer a detective game, it’s a tactical third-person shooter that’s reflective of the core XCOM tenants.
The Bureau: XCOM Declassified verschijnt op 23 augustus voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360.

  1.   
    DeAdSeYe's avatar

    Ik heb zo’n idee dat The Bureau XCOM Declassified een flop gaat worden! Vooral als ik naar de trailers en gameplay beelden kijk…

    Tactical squad-based is het enige pluspunt. Animatie’s, game mechanics en graphics zagen we een aantal jaar geleden ook al. 🙂

    Ik wacht reviews af, al vrees ik ervoor dat deze niet hoog zullen scoren.