Forza 5 kent anti-aliasing-problemen

Forza 4 zag er op de Xbox 360 prachtig uit, maar helaas wisten problemen met de anti-aliasing nogal eens roet in het eten te gooien. Anti-aliasing is een techniek om kartelrandjes tegen te gaan, waardoor objecten er zo strak mogelijk uit komen te zien. Dit kost echter de nodige kracht en daar beschikte de Xbox 360 helaas niet over.

Veel gamers verwachtten dat kartelrandjes verleden tijd zouden zijn in Forza 5, aangezien deze titel draait op Microsofts krachtige next-gen console, maar niets is minder waar. Dan Greenawalt van ontwikkelaar Turn 10 heeft namelijk laten weten dat ook Forza 5 nog problemen met anti-aliasing zal kennen. Hij heeft hier een duidelijke verklaring voor:

Yes, it’s changed with Foza 5 but the biggest [cause] is the cars, especially the ones with louvers on the back. When you have a really bright sky it’s going to create a high contrast which makes lines look jagged. So, what we had with Froza 4, was a game that was running at 720p and now with Forza 5 we have 1080p and 60fps and there’s a lot of post processing going on as well.
Het probleem met anti-aliasing zou kunnen worden opgelost door de game op een 4K-resolutie te spelen:
So, is that going to solve the jaggy line issue entirely? I think it will still be there in the louvers because it would look that way even with a digital camera. While we’ve taken big leaps and bounds with tech, the idea of completely eliminating the jagged lines technically, it would require a 4K resolution or something like that.
4K-televisies kosten momenteel zo’n 10.000 euro, dus als je straks de ultieme Forza-ervaring wilt, kun je het beste maar alvast beginnen met sparen.

  1.   
    Daniel Z's avatar

    Vreemd, je zou denken dat de next-gen een revolutie met zich mee moet brengen. Nog niet dus..

  2.   
    H4RDSTYLE's avatar

    Niet bepaald next gen dus. 😕

  3.   
    3333/3333's avatar

    Dus de Xbox One krijgt wél ondersteuning voor 4K resoluties met games? Als dat waar is snap ik niet waarom ze dat nu even tussen neus en lippen zeggen, want de PS4 ondersteund dat namelijk niet.

    Maar jammer van die anti-aliasing. Dit is een enorm probleem op de huidige generatie consoles, zou zonde zijn als dat met de next-gen consoles weer de kop op steekt. Reden te meer op over te stappen naar de pc.

  4.   
    meatball's avatar

    ”Erik-Heijden “ schreef, "Dus de Xbox One krijgt wél ondersteuning voor 4K resoluties met games? Als dat waar is snap ik niet waarom ze dat nu even tussen neus en lippen zeggen, want de PS4 ondersteund dat namelijk niet.
    Maar jammer van die anti-aliasing. Dit is een enorm probleem op de huidige generatie consoles, zou zonde zijn als dat met de next-gen consoles weer de kop op steekt. Reden te meer op over te stappen naar de pc. "

    De console hoeft de 4k resolutie niet te ondersteunen, de TV upscaled het inkomende signaal zelf wel. De console hoeft dan niks extra te berekenen, dus blijft het met 60fps draaien. De tv doet dan zijn werk. En omdat er nogal wat meer pixels zijn bij 4k, hoeft AA niet meer inderdaad 😛

  5.   
    PixelShooter's avatar

    Mij lijkt dat je dan juist méér AA kan gebruiken. Meer pixels beschikbaar op je scherm die sowieso gevuld moeten worden, terwijl de game maar hetzelfde aantal pixels ‘levert’. Dan krijg je toch van die uitgerekte en vervormde lijnen?

    Ik denk dat 4K het probleem oplost dit eerder komt doordat er misschien op 1080p te weinig pixels zijn om alle lijnen/details van dat bepaalde deel van de auto te krijgen op die ‘kleine oppervlakte’. Met meer pixels, kan je ook meer pixels spenderen aan een deel van zo’n detail en is er geen overlap.