Camelot Unchained-ontwikkelaar: free-to-play gaat richting apocalyps binnen 3 tot 5 jaar

Free-to-play is het nieuwe toverwoord in de game-industrie. Er verschijnen meer free-to-play-games dan ooit tevoren en ook de speciale F2P-studio’s schieten als paddenstoelen uit de grond. Mark Jacobs, maker van de MMO’s Dark Age of Camelot en Camelot Unchained, heeft echter weinig vertrouwen in free-to-play.

Volgens Jacobs is free-to-play binnen drie tot vijf jaar verleden tijd:

The whole free-to-play thing isn’t going away tomorrow, but let’s just see what happens in three to five years – and I’m betting closer to three – where free-to-play will become just another model. Right now you’ve got everybody chasing it, going ‘Isn’t this great? Free to play, we’re going to make so much money’.
Free-to-play heeft op de korte termijn succes, maar dat betekent volgens Jacobs niet dat het model ook over een paar jaar nog winstgevend zal zijn. Hij praat zelfs over een apocalyps:
I don’t think that model is going to work out all that well for anybody, not in the long term. Short term – absolutely. Just like every model that seems interesting works out in the short term. You know, free-to-play is just another model, and just like every other model in the industry, it will hold its special little place for a while but then there will be consequences. Those consequences in a few years will be a bit of an apocalypse.
Jacobs voorziet vreselijke scenario’s, waarbij ontwikkelaars hun deuren moeten sluiten en werknemers op straat komen te staan:
You’re going to see a lot of developers shutting down, and you’re going to see a lot of publishers going, ‘Oh yeah maybe spending $20 million on a free-to-play game wasn’t the best idea ever.’ That’s part of the reason, but the other reason is equally as important, that if you go free-to-play, you really have to compete with every other free-to-play game out there.
Jacobs’ aankomende MMO Camelot Unchained werkt niet met een free-to-play-model. Je zult gewoon moeten betalen voor een abonnement en de client wordt gedistribueerd via torrents, zodat een uitgever niet nodig is. Zo’n businessmodel is volgens Jacobs voor zowel de ontwikkelaar als voor de gamer beter:
That then allows us to focus our game on the people who want to pay for it, and are willing to pay for it. I’ll take a smaller subscription base that is dedicated, is energised and is excited to play our game, and to work with our game, than ten times that base where I have to deal with a lot of people who really don’t care.
Jacobs eindigde door commentaar te geven op de spelers van free-to-play-games:
They’re just looking for the next free game, who are going to complain about it a lot, even though they’re not spending any money, who will feel they can say and do whatever they want because – who cares? It’s a free game – so you ban them. Whoopee. So they create an a new account, come back and start doing the same thing. No, I’ll leave that to the big publishers who want to have fun in that space, and who will make their money in the short-term, and I’ll happily take my smaller subscriber base who wants this game, and together we’ll make it something special.
Wat denk jij: blijft free-to-play altijd succesvol, of zal de populariteit en winstgevendheid van dit concept inderdaad gestaag afnemen? Spui jouw mening in de reacties hieronder!

  1.   
    Regge's avatar

    zolang er geen p2win is vind ik het best:) games die dat wel hebben zijn minder succesvol denk ik. Als voorbeeld LoL = f2p maar totaal niet p2win! enige voordeel is je uiterlijk van je speler veranderen. Maar andere games als veele mmo shooters kun je wapens uit te item mail gappen die egt OP zijn. niet eerlijk dus.