Ontwikkelaar: Uitblijven Wii U-versie Dead Island Riptide ligt niet aan ons

Afgelopen weekend liet uitgever Deep Silver nog weten dat Dead Island: Riptide niet naar de Wii U zal komen. De next-gen consoles zijn wel een logische stap, maar de engine zou zich nu niet lenen voor de console van Nintendo.

Een woordvoerder van ontwikkelaar Techland spreekt de uitgever echter tegen. Hij laat weten dat de engine van Dead Island: Riptide, de Chrome Engine, vele maanden terug al klaar was om een Wii U-game af te leveren. Dit was ergens in 2012 zelfs al uitgebreid ontwikkeld en getest. De woordvoerder vertelde:

There’s no ‘rewriting’ needed to make it work on Nintendo’s latest console. So the bottom line is that there were no plans to create a Wii U version but that decision had nothing to do with Chrome Engine’s inability to run on that platform.
Het is dus puur een keuze van de uitgever om geen Wii U-versie van Dead Island: Riptide op de markt te brengen en geen gebrek van de engine. Maar als de engine er klaar voor is, waarom brengen ze een multiplatformgame als Dead Island: Riptide dan niet naar de Wii U? Naar verwachting hebben de slechte verkoopresultaten van Wii U-games er veel mee te maken.

Vooralsnog kunnen we dus uitkijken naar Dead Island: Riptide voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3.

  1.   
    WoKingNL's avatar

    Blijft erop lijken dat de Wii u niet de meest gewilde is door 3rd party developers/uitgevers.

  2.   
    ckerigon's avatar

    WoKingNL schreef, "Blijft erop lijken dat de Wii u niet de meest gewilde is door 3rd party developers/uitgevers."

    Het is niet dat ze het niet willen… Het is dat ze extra tijd en moeite in moeten steken als je een “wii u waardige” versie wilt hebben of je moet een rechtstreekse port maken en beide ideeën stonden ze niet op te wachten.

  3.   
    WoKingNL's avatar

    Ja daar doel ik een beetje op
    Weinig hebben de neiging om er geld in te steken om een waardige port te maken.

  4.   
    toqeer's avatar

    dit is gewoon een slap excuus waarom zou een ontwikkelaar dat niet mogen beslissen??

  5.   
    Fabianb's avatar

    toqeer schreef, "dit is gewoon een slap excuus waarom zou een ontwikkelaar dat niet mogen beslissen??"

    Een uitgever geeft games uit. Zo simpel is het. Als een ontwikkelaar dan zelf beslissingen gaat nemen over het uitgeven van de game dan kan je net zo goed geen uitgever hebben. Alleen het probleem is volgens mij dat de licentie van de game vaak bij de uitgever ligt.

  6.   
    soldierarjan's avatar

    Echt jammer dat wii u zo weinig multiplatform titels krijgt dat zorgt ook gelijk voor slechtere verkoop van wii u.

  7.   
    toqeer's avatar

    Fabianb schreef, "

    ”toqeer” schreef, "dit is gewoon een slap excuus waarom zou een ontwikkelaar dat niet mogen beslissen??"

    Een uitgever geeft games uit. Zo simpel is het. Als een ontwikkelaar dan zelf beslissingen gaat nemen over het uitgeven van de game dan kan je net zo goed geen uitgever hebben. Alleen het probleem is volgens mij dat de licentie van de game vaak bij de uitgever ligt."

    snap em licentie ligt nog dus bij deep silver, 🙂
    dan word het idd knap lastig