Indie developers vallen Microsoft aan wegens nieuwe Dashboard

Alweer een hele poos geleden lieten we weten dat Xbox LIVE Indie Games steeds minder in trek raakten bij het gros van de onafhankelijke ontwikkelaars. Nu, alweer ruim een half jaar later, lijkt het erop dat Microsoft zelf minder en minder interesse begint te tonen in haar Xbox LIVE Indie Games programma.

In een blogpost van indie developer Kris Steele toont de ontwikkelaar aan dat, met de komst van het nieuwe Xbox 360 Dashboard, de verkoop van Xbox LIVE Indie Games stevig gedaald is. Hij analyseerde de verkoopcijfers tijdens de week na de release van Hypership Out of Control met diezelfde cijfer van het vervolg, Hypership Still Out of Control, en kwam tot de conclusie dat het gebrek aan reclame voor indie titels op het nieuwe Dashboard een slechte zaak is voor de gemeenschap van onafhankelijke gameontwikkelaars.

“The original game was downloaded 374 more times the first day of release and 1,506 more times over the first full week. The first full week of Hypership Still Out of Control trial downloads was barely as much as the first day of Hypership Out of Control downloads.
Aldus de, ietwat gepikeerde, heer Steele.

Microsoft reageert via een gesprek met Eurogamer op de ontwikkelaar.

… the average revenue for the top 50 indie games is now well over $100,000 per title. When you consider the increasing install base of Xbox 360 consoles (over 960,000 consoles were sold in the US during the week of Black Friday 2011), it’s clear that Xbox Live Indie Games is a great opportunity for developers.
Volgens Microsoft is de gemiddelde verkoop van een indie titel dus allesbehalve teleurstellend. De groeiende verkoop van Xbox 360’s zou bovendien ook een grotere userbase moeten vormen voor de onafhankelijke ontwikkelaars. Microsoft vervolgt:
Indie developers have told us they are looking for an easy route to market, which is the biggest hurdle to overcome, and we’ve provided that for them with Xbox Live Indie Games. But they’ve got to take that next step and do marketing after the launch. We encourage indie developers to work together and support each other in marketing efforts, like the Indie Games Winter and Summer Uprising promotions.
Voor Microsoft is de promotie van indie games dus definitief voorbij. De ontwikkelaars zullen op eigen kracht hun titels moeten promoten met hun eigen marketingstrategie.

Toch zal het lastig worden voor Microsoft om Kris Steele terug te winnen. Ondanks de opbeurende woorden van Microsoft lijkt Steele niet blij te zijn met de veranderingen van het Xbox LIVE Indie Games programma. Op zijn blog neemt hij officieus afscheid van Microsoft’s indie programma.

Ultimately I do not believe the XBLIG market is growing. I believe these numbers show that. I believe the biggest factor is Microsoft’s burying of XBLIG. Even with Volchaos-like trials, I was not making enough sales to run a profitable game studio. Certainly with Hypership Still Out of Control trial downloads, I have no chance. And that’s why I’ve moved on.
Xbox LIVE Indie Games zijn vooralsnog niet verkrijgbaar in Europa. Met de huidige problemen in de gemeenschap van ontwikkelaars lijkt dat voorlopig ook niet te veranderen, al zou het wellicht helpen met de verkoop van Hypership Still Out of Control en de ruim tweeduizend andere indie titels op Xbox LIVE.

  1.   
    Ika Q's avatar

    Persoonlijk vind ik het ook een slechte dashboard. Van mij mag de vorige dashboard wel weer terug.

  2.   
    FishHookz's avatar

    Ika Q schreef, "Persoonlijk vind ik het ook een slechte dashboard. Van mij mag de vorige dashboard wel weer terug. "

    Ik vind het zijn voordelen en nadelen hebben, nadelen zijn dat alles veel minder overzichtelijk is en dat je echt moet gaan zoeken als je wat wilt downloaden en wat ik juist weer een voordeel vind zijn de ondersteuningen zoals Youtube en Bing 😉

  3.   
    Rijstekorrel's avatar

    Ik heb hem nog amper gebruikt me xbox staat niet echt veel aan, Maar vind tot nu toe dit de beste dashboard die er is die andere werd ik zelf dan helemaal gek van.