Producent Silent Hill: Downpour licht focus op nieuwe richting toe

Onlangs heeft de producent van Silent Hill: Downpour, Devin Shatsky, gezegd dat ontwikkelaar Vatra Games na lang wikken en wegen binnen het bedrijf had besloten om realistischer wapens en combat toe te voegen aan de game, om hem zo uit te laten blinken ten opzichte van zijn voorganger, Homecoming.

Een verschil dat Shatsky noemt is de focus op combat: in Homecoming was je een complete badass die de boel kort en klein sloeg, maar in Downpour speel je een Jan met de pet, met wapens die verslechteren naarmate ze meer gebruikt worden. Hierdoor is het soms slimmer om hard weg te rennen van je vijanden dan ze aan te vallen met je halfbakken geweer. Dit betekent niet dat het vechten volledig uit de game is gehaald, maar wel dat Downpour zijn aandacht richt op langzame, psychologische horror-gameplay.

We’ve gone with a more realistic weapon and inventory system. In past Silent Hills, you had this magic pocket where you could carry a full arsenal of weaponry — Uzis, swords, hammers and more. That took away from the player’s suspension of disbelief, but it also empowered the player a bit too much and it impacts the scare factor.
In Downpour, you’re limited to carrying what’s in your hands, plus a holstered firearm. You’ll want to use your weapons carefully. Each weapon is breakable, so wooden weapons will break after a couple of hits while metal weapons will last longer. Most weapons are everyday items: rakes, bottles, kitchen knives. There are no katanas or the like in this game.
Het HUD-loze health-systeem in Downpour is ook vernieuwd: als hoofdpersoon Murphy zich mentaal minder voelt zullen zijn kleren scheuren tot dat de gaten erin vallen. Ook zegt Shatsky dat je geen klassieke enge, handpop-verpleegsters als vijanden kan verwachten, maar tegenstanders die te maken hebben met de achtergrond van Murphy, om zo het psychologische aspect de vergroten.
We won’t be shoehorning in Pyramid Head or the nurses just to do it. It wouldn’t make sense. (…) We really wanted to establish our own game. Homecoming used Pyramid Head, not very effectively, I don’t think. We’re not making you nostalgic for Pyramid Head.
Ook zei Shatsky dat de omgeving inwerkt op de angsten van Murphy.
I wouldn’t say Murphy is afraid of water – he would go swimming – but somewhere in his past there’s something that has to do with water, and that’s manifested in the game. For example, when it rains in the game, the harder it rains, the more creatures there will be. He’ll need to seek shelter.
Silent Hill: Downpour komt in maart uit voor de Xbox 360 en PlayStation 3. Meer lezen over Downpour? Check de Fast Forward over de game.

  1.   
    twoakrm's avatar

    klinkt veelbelovend 😳

  2.   
    Glennus's avatar

    Ik wacht al maanden op deze game… Give it to me!