Miyamoto: grote veranderingen in Zelda-formule

In een interview met de Duitse site Gaming Media heeft Shigeru Miyamoto meer informatie gegeven over de nieuwe Zelda, die officieel deze E3 zal worden aangekondigd. Miyamoto had het met name over fundamentele veranderingen die in de Zelda-reeks worden doorgevoerd.

Volgens Miyamoto is de gewoonlijke procedure bij het maken van een game bij Nintendo dat ze eerst een filmpje maken en daarna met de ideeën die bij het maken van zo’n filmpje zijn vergaard verder gaan. Echter, voor de nieuwe Zelda heeft het bedrijf eerst de fundamenten voor het spel gemaakt en daarna pas het gebruikelijke filmpje. Dat filmpje hebben we overigens nog niet gezien en dus is de logische conclusie dat Nintendo die deze E3 laat zien. Miyamoto wou niet praten over de redenen waarom er voor deze ongebruikelijke tactiek is gekozen, maar misschien dat juist zo’n fundamentele verandering in het maken van een game wel grote gevolgen kan hebben.


De laatste paar Zelda-games leken qua formule allemaal wel erg sterk op elkaar, dus verandering is niet per definitie slecht. De reden die Miyamoto heeft gegeven voor deze vernieuwing is dat de traditionele Zelda-formule vrij ingewikkeld is geworden. De ontwikkelaar vertelde dat “Nintendo een nieuwe manier aan het maken is om het spel te kunnen spelen. We proberen [de franchise] Zelda, die erg gecompliceerd is geworden, eenvoudiger om te spelen te maken”. Laten we hopen dat Miyamoto het hier over bijvoorbeeld de besturing en niet over de moeilijkheidsgraad heeft, want die lag bij de laatste paar delen uit de serie al erg laag.

Miyamoto’s woorden komen wel mooi overeen met Eiji Aonuma’s belofte van vorig jaar om grootse veranderingen door te voeren in de Zelda-serie. De producer van de Zelda-games zei vorig jaar namelijk:

    “It is something we used to talk about with Mr. Miyamoto, and he and I agree that if we are following the same structure again and again, we might not be able to give long-time Zelda fans a fresh surprise… So we have been trying something new in terms of the structure of the Wii version of the new Zelda game this time. I am really hopeful that people will be surprised with the changes we have implemented for this Wii version.”

In hetzelfde interview werd Miyamoto nog naar de Vitality Sensor gevraagd, maar hij gaf aan dat we daar pas op de E3 meer over zullen horen:

    “I can’t talk about (the Vitality Sensor), but wait for E3 and we might announce something. Please wait until then. It’s a truly unique device so I think we can do some new things.”
  1.   
    Magana's avatar

    Ik hoop op weer een ouderwetse Zelda-game! Die zijn de beste! 🙂

  2.   
    divatosx's avatar

    de eerste is geweldig 8)

  3.   
    ckerigon's avatar

    Magana schreef, "Ik hoop op weer een ouderwetse Zelda-game! Die zijn de beste! 🙂 "

    Wat jij zegt 🙂

  4.   
    klacko's avatar

    de oudere manieren van zelda spelen waren al geweldig in mijn smaak ik hoop dat dit alleen maar meer erbijvoegt kan niet wachten op deze game:D

  5.   
    StuntelX's avatar

    Ik hoop op een 2de twilight princess, Die vond ik echt de beste, mischien komt dat ook omdat ik de oude delen nooit heb gespeeld 😛

  6.   
    WesterW's avatar

    Ik hoop op iets heel nieuws, zoals the Wind Waker deed.
    Het moet dus niet op een bestaande Zelda lijken (hoewel dat er visueel gezien niet inzit…). Het leuke aan de Zelda serie was altijd dat het steeds nieuwe dingen probeerde uit te vinden in een redelijk bekend jasje. Van mij mag dat jasje nu ook wel een opknapbeurt gebruiken en als we Shigeru en Eiji hier horen lijkt dat ook te gebeuren.