Multiplayer en bullet-time eindelijk te combineren?

Het succes van The Matrix en Max Payne was er mede van afhankelijk: Bullet-time, oftewel het effect dat je als hoofdrolspeler de omgeving ziet vertragen, waarmee je meer tijd krijgt om te reageren op die omgeving.

Een techniek als deze liet zich echter in multiplayergames niet goed toepassen, want wat moet er met de andere aanwezige gamers gebeuren? Moeten deze vertraagd worden, zodat de ‘bullet-timespeler’ met zijn normale snelheid toch een voordeel heeft? Sommige ontwikkelaars gaan daarom de andere kant op: ze versnellen de speciale speler, zodat deze een voordeel heeft. Het echte voordeel krijgt deze speler niet, want die krijgt juist minder tijd om te reageren omdat de omgeving voor deze speler juist versneld wordt.

Geen bullet-time in multiplayer dus? Niet als het aan wetenschappers van de Univeriteit van Turku ligt. Detail: deze universiteit ligt in Finland, net als Max Payne-ontwikkelaar Remedy Entertainment.

Wat hebben deze wetenschappers ontdekt? Zij werken met zogenaamde Local Perception Filters. Het doel van deze filters is eigenlijk lag in multiplayergames zo weinig mogelijk effect op de gameplay te laten hebben. Iedereen die multiplayergames over het Internet heeft gespeeld weet wat lag is: het tijdsverschil tussen jou en de andere spelers. Het uit zich vaak in spelers die van één plek naar een andere lijken te schieten en resulteert vaak ook in hakkelende beelden. Een Local Perception Filter compenseert dit, door telkens het spel een klein beetje te vertragen, totdat alle spelers weer bij zijn.

De wetenschappers gebruikten deze LPF’s (what’s in a name…) om zelf vertragingen te activeren. Hierdoor konden zij in de speciale testomgeving ‘MaxMaze Demonstrator’ vertragingen van enkele seconden inbouwen voor één speler, terwijl de rest op normale snelheid meedeed. Komt er dan toch een multiplayermodus in een volgende Max Payne?

  1.   
    Narcist's avatar

    Oud nieuws :gaap: Lijkt me *** om zo te spelen eigenlijk

  2.   
    Firef0x's avatar

    ja ik had het ook op tw**kersnet gelezen 2 dagen geleden, lijkt mij wel strak

  3.   
    Oranje's avatar

    Nou, het lijkt mij wel leuk om mee te experimenteren, niet goed voor jochies die niet graag verliezen.

  4.   
    Fawaka-W's avatar

    als je dat goed beheerst kan je echt ownen 😀

  5.   
    Narcist's avatar

    Je zou al moeten ‘ownen’ zonder deze bullet-time sh*t. Het geeft je een oneerlijk voordeel t.o.v anderen…

  6.   
    Fawaka-W's avatar

    hoezo oneerlijk

    iedereen mag er toch gebruik van maken.
    het is niet een cheat ofzo.

    het gaat er gewoon om dat je het goed beheerst