Too Human

eftDe director van Too Human, Denis Dyack, heeft in de laatste maanden veel herrie geschopt. Hij uitte kritiek op de pers, op de vele gaming fora op het internet en op andere ontwikkelaars. Daarmee verbuikte hij veel van de ‘goodwill’ die hij had verdiend met het maken van de toppers Metal Gear Solid: The Twin Snakes en Eternal Darkness. Ze zeggen dat hoogmoed voor de val komt. Is dat in dit geval van toepassing?

De bevalling van Too Human was geen makkelijke. Het concept is tien jaar geleden verzonnen door Silicon Knights en vier jaar geleden in volledige productie gegaan. Het is hun liefdeskindje, waar ze duidelijk al hun liefde en goede ideeën in hebben gestopt. Het heeft de eigenschappen van een topgame: een sterke setting, een slimme verhaallijn, ambitieuze ideeën en de oude mythologie als inspiratiebron. Je zou denken dat de makers tijd en geld genoeg hebben gehad om het spel netjes af te werken, maar het tegenovergestelde blijkt het geval te zijn: de technische kant van Too Human is bijzonder slecht afgewerkt, er zijn keuzes gemaakt die mij verbijsteren en de gameplay is duidelijk niet uit de verf gekomen zoals bedoelt. Een groot deel van de technische gebreken zijn te wijten aan het feit dat men tijdens het ontwikkelen gewisseld is van engine en duidelijk niet de tijd heeft gehad om alles netjes over te zetten. Eeuwig zonde, want alle liefde en ideeën die Silicon Knights erin heeft gegoten, worden nu overschaduwd onder een grote hoop oneffenheden, bugs en fouten.

Thor & Freya vs. Machines & Cyberspace

De belangrijkste positieve eigenschappen van deze game zijn de verhaallijn en de art-direction. Het oog voor detail van de grafisch ontwerpers heeft het uiterlijk van het spel gedeeltelijk gered, ondanks het technische gerommel achter de schermen. Zij hebben duidelijk veel inspiratie uit de verhaallijn gehaald, die gebaseerd is op de Noorse mythologie. Het verhaal van Too Human is een stel Noorse mythes met een hele dikke ‘sci-fi’ laag eroverheen, en dat werkt verrassend goed. Bekende Noorse figuren als Thor zijn herkenbaar, maar worden toch op een hele andere manier getoond dan we gewend zijn. Hoofdpersonage Baldur is een klassieke antiheld met een interessant verleden. Hij vecht samen met de andere goden tegen een immens leger machines om de mensheid te beschermen. Het verhaal wordt verteld in tussenfilmpjes van goede kwaliteit, die dan weer helemaal los staan van de gameplay. Wat je ziet in de filmpjes komt nauwelijks terug in wat je speelt, wat het effect van het degelijke verhaal minimaliseert.

De gameplay is een mix van Devil May Cry en Diablo: met de twee sticks doe je een paar simpele combo’s en je hebt een setjes speciale moves op de X en Y knoppen en de rechter Bumper. Het bewegen van de stick wordt, net als het klikken in Diablo, een onderbewust gegeven, al werkt het dankzij het auto-targeting system niet zo goed als je zou hopen. Een ander aspect dat Too Human handig bij Diablo en World of Warcraft af dacht te kijken is het ‘loot’-systeem. Vijanden laten na hun dood vaak nieuwe wapens of pantser achter, waar je dan doorheen kan zoeken in een menu. Bij Diablo en World of Warcraft is er een fijne balans gevonden in hoeveel spul je de speler moet geven, maar daar zijn de mannen (en vrouwen) van Silicon Knights minder in geslaagd. De geweldige stukken armor en wapens vliegen je om de oren, tot op een punt waarop het je niet eens meer kan schelen wat voor paars item je nu weer hebt opgepakt. Tot overmaat van ramp hebben alle items namen als “Ceremonial Plasma Handguns of Dexterity”, waardoor het bemachtigen van een mooi schietijzer altijd gepaard gaat met de vraag wat dat nou weer moet betekenen.

[email protected]^&$

ightMaar de meest verbijsterende keuze van allemaal, is wat er gebeurt als je sterft op het slagveld. De straf voor het verliezen van je leven is minimaal: je moet door een irritante animatie heen van een engel die je oppakt en je pantser gaat wat minder lang mee. Maar het is niet zeldzaam dat je door het slecht afgerichte auto-lock systeem en inconsistente regels acht keer (!) per gevecht (en de game bestaat voor 75 procent uit vechten!) doodgaat, en dus elke keer die waanzinnig irritante engel moet zien afdalen. Als je uitgevloekt bent is er nog maar één vraag die blijft hangen: hoe kunnen de gerenommeerde Microsoft Game Studios en Silicon Knights een game afleveren met zoveel overduidelijke fouten?

Conclusie

Too Human is geen goede game. Maar het is ook geen slechte. Als de ontwikkelaars nog een paar extra maanden had genomen om de bugs te pletten, hun engine te verbeteren en de hoeveelheid ‘loot’ aan te passen, dan was het een veel betere game geweest. Ons is ooit vier-speler co-op beloofd en dat had er gewoon in moeten zitten. Dan waren de lange gevechten waarschijnlijk minder traag verlopen en hadden de grote levels minder leeg aangevoeld. Dat had hele punten gescheeld en van dit magere zesje een mooie acht gemaakt.

  1.   
    stormtrooper's avatar

    Laat ik deze maar overslaan 😉

  2.   
    Kaassouffl3's avatar

    Ik sla em ook over.

  3.   
    Julius's avatar

    omg ze hebben ongeveer 10 jaar over deze game gedaan……… en dan zo’n spel 😕

  4.   
    Jarek's avatar

    Ik ga hem niet kopen.

  5.   
    meatball's avatar

    Julius schreef, "omg ze hebben ongeveer 10 jaar over deze game gedaan……… en dan zo’n spel 😕 "

    10 jaar geleden is het idee onstaan, maar hij is in 4 jaar ontwikkeld, staat gewoon in het eerste stuk txt

    jammer dat het niet geluk om een goeie game op de markt brengen, al heb ik geen x360, leek het mij eerst wel wat, maar mis

  6.   
    Ika Q's avatar

    Too Human is een lekkere actie-RPG met een aparte besturing. De grote hoeveelheid uitrusting en skills die je kan vrijspelen en bewerken is zeer uitgebreid. Er zijn leuke momenten en er zien niet leuke momenten. Samen met een slecht balans, vooral in co-op, is het zeer frustrerend. Too Human heeft de potentie om een goede actie-rpg te worden, helaas hebben de makers het niet goed uit kunnen werken. Hopelijk gaan ze het in de volgende deel wel goed doen.

  7.   
    Mandamo's avatar

    Ik vond de demo ook al belachelijk slecht..

  8.   
    Mattmerize's avatar

    Mennooo, doe es wat aan jullie screenshots, ze zien er niet uit! 😡

    Dat gezegd, vind ik het wel jammer dat het niet iets heel leuks is geworden, het had zeker wel de potentie ervoor. Niet dat het mij wat scheelt, ik heb toch een PS3 *vreugdedansje*.

  9.   
    Menno Schellekens's avatar

    ‘Thijsjuh, deze screens zijn representatief van de grafische kwaliteiten van dit spel. Hier is er niets mis mee tenminste. 😉

  10.   
    ChielB's avatar

    Matthijsjuh schreef, "Mennooo, doe es wat aan jullie screenshots, ze zien er niet uit! 😡 "

    Vergeet ook niet de knop ‘vergroten’ linksboven bij de screenshot-viewer. Dan kan je ze op volle grootte zien en niet aangepast aan resoluties.

  11.   
    Mattmerize's avatar

    ChielB schreef, "

    ”Matthijsjuh” schreef, "Mennooo, doe es wat aan jullie screenshots, ze zien er niet uit! 😡 "

    Vergeet ook niet de knop ‘vergroten’ linksboven bij de screenshot-viewer. Dan kan je ze op volle grootte zien en niet aangepast aan resoluties.
    "

    😮 *checkt* 😳 ik heb niks gezegd. (God wat een afgang). Scusi scusi GN, don’t b hatin’.

  12.   
    -050- Critical's avatar

    Ika Q schreef, "Too Human is een lekkere actie-RPG met een aparte besturing. De grote hoeveelheid uitrusting en skills die je kan vrijspelen en bewerken is zeer uitgebreid. Er zijn leuke momenten en er zien niet leuke momenten. Samen met een slecht balans, vooral in co-op, is het zeer frustrerend. Too Human heeft de potentie om een goede actie-rpg te worden, helaas hebben de makers het niet goed uit kunnen werken. Hopelijk gaan ze het in de volgende deel wel goed doen."

    join ur opinion 😳

  13.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Too much bugs 🙁

  14.   
    Overload14's avatar

    Wel jammer ze hadden zon mooie game hiervan kunne make en dan verklote ze het eigenlijk

  15.   
    daromalofu's avatar

    een beetje makelijk en de besturing is effe wennen voor de rest een toffe game. 😀