Gister zijn enkele nieuwe wetenswaardigheden betreft de PS3 aan het licht gekomen. Op de Rambus Developer Forum 2004 in Tokyo is namelijk bekend geworden dat Sony’s PS3 geen 512 MB chip zal bevatten. In plaats daarvan wordt de machine 2 keer minder krachtig, zodat er een 256 MB chip in gezet zal worden.
Waarschijnlijk is dit gedaan om de kosten wat te drukken. Volgens insiders zou dit kunnen leiden tot twee dingen: óf het totale geheugen zakt gewoon, of de bandbreedte van het geheugen zal stijgen van 25,6 GB per seconde naar 51,2 GB per seconde. De eerste zou zijn om de kosten wat beperkt te houden, terwijl de tweede meer werk voor de veelbesproken Cell chip zou betekenen. Beide mogelijkheden zijn volgens insiders heel goed mogelijk.
Wat wel nog hetzelfde blijft is de releasedatum van de PS3. Sony’s nieuwe spelcomputer zal dus nog gewoon ‘ergens in de eerste helft’ van 2006 verschijnen.
Shit man. En wat zal Sony doen als Nintendo en Microsoft wel voor de 512Mb gaan?
Hoe meer geheugen, hoe luier de programmeurs soms worden: “och, de machine heeft toch genoeg ruimte”. Met minder geheugen blijven ze scherper en hopelijk ook wat creatiever. Misschien dat het juist hetgene is wat ze ervan gaat weerhouden om een game tjokvol grafische zooi de maken, waarbij de gameplay totaal geen aandacht meer krijgt.
Die (mogelijk) extra snelheid van het geheugen is overigens veel meer gewenst dan hoeveelheid geheugen. Zo zijn er nog een heleboel mensen die geloven dat bij PC’s een 256 MB videokaart vele malen beter presteert dan een 128 MB videokaart. Daarbij letten ze dan niet op de snelheden van het geheugen en de core.
Lalala, hopelijk wordt de Ps3 nu wat betaalbaarder, niet 500/600€…