Gameservers makkelijk doelwit voor DDoS-aanvallen

Volgens een bericht op The Register zijn servers die games draaien een makkelijk doelwit voor DDoS-aanvallen.

Een bedrijf genaamd PivX heeft hier onderzoek naar gedaan. Het probleem doet zich niet specifiek op bepaalde soorten systemen voor, want zowel Windows als Unix/Linux-systemen en varianten zijn kwetsbaar voor de aanvallen. De aanvallen zouden via een ‘spoofed UDP request’ gaan. Door de aanval gaat veel bandbreedte verloren, waardoor de echte spelers op de server soms automatisch uit een lopend spel verwijderd worden of wegvallen. Ook gaat er een hoop CPU-tijd en geheugen van de server verloren.

Een test van PivX op een Battlefield-server bewees dat de aanval werkt, maar ook servers met games als Unreal Tournament 2003 en Counter-Strike zouden een makkelijk doelwit zijn. Volgens Mike Kristovich van PivX zijn alle games die ondersteund worden door GameSpy een doelwit, wat overigens niet betekent dat GameSpy hier verantwoordelijk voor is. Toch is GameSpy al bezig met een fix hiervoor, al zal dat weinig uithalen volgens dit bericht. Het probleem zit hem in de games zelf. Electronic Arts, uitgever van o.a. Battlefield 1942, heeft echter nog niets van zich laten horen over een mogelijke oplossing voor het probleem

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren