The Elder Scrolls Blades

Natuurlijk wilden we allemaal aan de slag met Fallout 76 op de E3, maar helaas is deze game niet speelbaar hier in Los Angeles. Naast RAGE 2 was de andere speelbare game The Elder Scrolls Blades. Een versie van ons aller geliefde franchise voor de smartphone. De toekomst is nu, want hoewel we graag AAA-console / pc-games spelen, is onze nieuwsgierigheid niet minder als het gaat om een mobiele versie van The Elder Scrolls.

Bizar mooi

Het eerste wat opviel tijdens onze vijftien minuten durende speelsessie is natuurlijk de grafische pracht van deze game. Speelbaar op een iPhone X, werden we getrakteerd op bizar mooie graphics. De game voelt mooier dan Skyrim, al is er in de spelwereld zelf wel minder detail aanwezig. Dit wordt goedgemaakt door de aandacht die geschonken is aan wat er wel is. Het boslevel dat we mochten beleven laat zonlicht door de bomen zien, koddige huisjes en bloeddorstige tegenstanders. Goblins zijn aanwezig, alsmede Forest Spiders en als eindbaas mochten we het opnemen tegen de Goblin Berserker.


Dat de game enorm mooi en sfeervol is, is natuurlijk al een prestatie van formaat. Maar hoe speelt het spel eigenlijk. De manier waarop het speelt is niet anders dan intuïtief te noemen. Je tikt simpelweg om het scherm om ergens heen te lopen. De wereld heeft duidelijke paden die je moet bewandelen en zo af en toe kom je een tegenstander tegen. Zodra dat gebeurt wordt je direct in de actie gezet. Door te drukken op het scherm zwaai je met je zwaard, waarbij het belangrijk is om op het juiste moment los te laten voor de ultieme slag. Een andere knop is je schild en daarnaast heb je ook nog twee verschillende magische krachten. Let goed op je tegenstander om te zien wanneer je je schild moet heffen en laat je zwaard en magische krachten het werd doen als de vijand in rust is. Wij konden kiezen uit een ijsschild en een bliksemschicht, die vooral in combinatie met zwaardaanvallen veel schade doen.

Zeer uitgebreid

Het meest opvallende aan The Elder Scrolls Blades is de hoeveelheid opties die je hebt. Bij het verslaan van tegenstanders krijg je onder andere gouden munten, die je weer kunt gebruiken om nieuwe upgrades te kopen in het spel. Hoe uitgebreid dit gaat worden weten we nog niet, maar Bethesda kennende (en het verdienmodel achter de game – microtransacties) zal dat niet weinig zijn. Het hele uiterlijk van je personage is naar believen aan te passen, van wapens tot schilden en van kleding tot bepantsering. Het maakt ook de miniversie van The Elder Scrolls een echte RPG, waar de fans veel zullen doen om te tofste gear te bemachtigen.


Toch is het meest indrukwekkende van het spel dat hij zowel horizontaal als verticaal te spelen is. Zoals Bethesda Game Studios-baas Todd Howard al zei tijdens de Bethesda persconferentie: je kunt tijdens vergaderingen nu gemakkelijk deze game spelen. Het wisselen tussen horizontaal en verticaal is in een fractie van een seconde gebeurd en het werkt prima. Wel heb je een beduidend kleiner gezichtsveld in verticale modus, waardoor je iets meer moet draaien om alles goed te zien. Toch is het echt een mooie statement dat deze modus erin zit en het zorgt ervoor dat deze diepe mobiele RPG ook met een hand te spelen is.

Voorlopige conclusie

The Elder Scrolls Blades is natuurlijk geen The Elder Scrolls VI, maar voor de fans van de serie is het wel een mooi uitstapje. Je kunt er alles van zeggen, maar niet dat Bethseda het niet serieus neemt. Net als met Fallout Shelter is er alles aan gedaan om een originele, kwalitatieve en diepe ervaring neer te zetten op de mobiele telefoon. De game ziet er (zeker op iPhone X) fantastisch uit en alle mogelijkheden in het spel zijn enorm goed uitgewerkt. Of het nu het navigeren is, het vechten, de diepgaande aanpassingsmogelijkheden of de wereld, The Elder Scrolls Blades is nu al tot in de puntjes verzorgd. Gelukkig kunnen we het allemaal zelf beleven, want Blades verschijnt nog dit jaar en is dan gratis te spelen.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren