Review: DOOM (Switch)

Nintendo staat er sinds de release van de Switch niet meer alleen voor. Naast de indrukwekkende first party games, wordt de line-up gecomplementeerd met games van onder andere Ubisoft en Bethesda. Laatstgenoemde heeft met DOOM haar debuut gemaakt op de hybride van Nintendo. De demonische shooter is vorig jaar al uitgekomen voor de PlayStation 4, Xbox One en pc. Het klinkt dus een beetje alsof de Switch-versie mosterd na de maaltijd is, maar dit voelt alles behalve zo aan.

Letterlijk onderweg naar de hel

Aangezien het een port betreft hoeven we het maar kort te hebben over het verhaal van DOOM, wat dat is gewoon hetzelfde gebleven. De mensheid is op Mars gaan ouwehoeren om de honger naar goedkope energie te stillen. Dit gaat echter gruwelijk fout, want de planeet blijkt een portaal naar de hel te hebben en de demonen nemen de planeet over. Jij gaat als de heer Space Marine weer flink kontschoppen en begint daar direct mee, met de nog steeds briljante soundtrack van Mick Gordon. De gitaren knallen weer als vanouds door de speakers en ook op de Switch blijft het genieten.

Het verhaal is dus duidelijk en je weet wat je kan verwachten. De grootste vraag is dus eigenlijk; hoe draait DOOM op de Switch? Nou, de game draait verrassend goed op de minst krachtige console waar DOOM op uit is gekomen. De 60 FPS van de consoles en pc worden nooit gehaald en er zijn duidelijk wat opofferingen gemaakt in de draw distance en algemene graphics. Toch spat de game overtuigend van het kleine scherm af en speel ik eindelijk een game op een handheld, zoals ik dat al jaren wil.

Want laten we heel eerlijk zijn met elkaar, de PlayStation Vita’s en Nintendo DS’jes van de wereld brachten mobiel gamen nooit echt tot grote hoogtes. De games zijn over het algemeen vermakelijk, maar brengen nooit het spektakel mee van een AAA-game op de thuissystemen. De Switch doet dit nu wel, met zowel grootse first-party titels als Super Mario Odyssey en The Legend of Zelda: Breath of the Wild, als met deze geweldige port van DOOM.

Compleet pakket

Er is voor de Switch-versie van DOOM qua content maar weinig weggelaten, in tegenstelling tot FIFA 18 voor de Switch. Alleen de mogelijkheid om je eigen levels te bouwen is eruit gesloopt, al werd deze functie over het algemeen toch niet veel gebruikt. De multiplayer is wel volledig intact gelaten en bevat zelfs alle updates tot patch 6.66 (see what they did there).

De multiplayer van DOOM was sowieso niet het sterkste punt van de shooter en dat is op de Switch niet veel anders. Het is vermakelijk, maar niet baanbrekend. De servers van Nintendo houden zich goed en de matchmaking werkt naar behoren. Alles doet gewoon wat het moet doen en ziet er gewoon prima uit. Framedrops zijn minimaal en grafisch is het gewoon mooi. Als je erover nadenkt op wat voor hardware DOOM draait, is het niet minder dan indrukwekkend.

Enige minpunt is misschien de prijs. Je betaalt de volle mep voor een game die al anderhalf jaar uit is. Mocht je de game nog niet hebben gespeeld dan is dit niet zo’n probleem, maar voor de mensen die al door het epische knalfestijn zijn gerend, is het een te hoge prijs om te betalen. Of je moet net als ik, heel graag deze game nog eens willen beleven op elke plek die je kan bedenken.

DOOM op de Switch hoeft niet te worden gezien als het kleine broertje van alle versies. Het is in mijn ogen zelfs de coole broer, want dit zijn games die ik al jaren onderweg wil spelen. Op het kleine scherm van de Switch zelf, is de game ook veel mooier dan in docked mode. Toch is het jammer dat de game voor zestig euro over de toonbank gaat, want DOOM is toch al anderhalf jaar oud. Ben je nog niet aan deze game toegekomen of wil je heel graag mobiel demonen afknallen, dan is de aanschaf echt te rechtvaardigen.

• Draait geweldig op de Switch
  • Onderweg demonen afknallen
  • Soundtrack klinkt goed in handheldmodus