LawBreakers

Boss Key Productions is een nieuwe naam in de game-industrie, maar de man achter de studio is een oude bekende. Cliff Bleszinski is samen met Epic Games verantwoordelijk voor een aantal legendarische franchises als Unreal Tournament en Gears of War.

Na twintig jaar trouwe dienst heeft ‘CliffyB’ Epic achter zich gelaten en met zijn nieuwe studio is hij nu bezig met LawBreakers. Deze online team-based shooter heeft laatst een closed beta op de PlayStation 4 achter de rug heeft gehad en volgende maand komt de game uit voor PlayStation 4 en pc. De game heeft potentie al is er echter nog wel flink wat te tweaken voor de game wereldwijd in de winkels komt te liggen.

Beter goed gejat?

LawBreakers is dus een multiplayer shooter en er valt goed te zien dat Bleszinski hier verantwoordelijk voor is. Op het moment dat je de game opstart komt de vibe van Unreal Tournament je tegemoet. De gameplay in elk potje is ontzettend snel en de meeste maps zijn klein en compact. Eigenlijk zijn ze qua grootte precies goed voor een vijf tegen vijf gevecht. De twee teams die elkaar het leven zuur maken zijn Team Law en Team Breakers. De namen geven het misschien een beetje weg, maar in essentie is het een gevecht tussen handhavers en criminelen. Zonder ook maar een beetje achtergrondverhaal, is het jouw taak om met het team te winnen in verschillende soorten spelmodi.

Voordat we ons daar verdiepen moet me echter van het hart dat Boss Key Production zich wel heel erg heeft laten beïnvloeden door andere multiplayer shooters en dan met name Overwatch en Unreal Tournament. Hoewel het niet als een nadeel hoeft uit te pakken bevat LawBreakers iets te veel copy-paste elementen. Er zijn bijvoorbeeld een aantal personages die wel heel erg lijken op die van Blizzards succesvolle shooter. De Gunslinger is de mannelijke variant van Tracer, zowel de wapens als zijn skills (twee pistolen en Blink) laten weinig aan de verbeelding over. Ook heeft Winston voor veel inspiratie gezorgd, want de Titan kan toevallig ook een flinke sprong maken en schieten met elektriciteit. Er wordt wel eens gezegd “beter goed gejat dan slecht verzonnen”, maar dit is een beetje schaamteloos.

Rennen, vliegen, schieten

De geleende elementen van Unreal Tournament zijn daarentegen minder storend en eerlijk gezegd doet het LawBreakers heel veel goeds. De gameplay is ontzettend snel en op een prettige manier chaotische door het gebrek aan zwaartekracht. Hierdoor heb je niet alleen gevechten op de grond, maar kan je elkaar ook zwevend door de lucht het leven zuur maken. Deze extra dimensie zorgt ervoor dat je extra goed op de hoede moet blijven. Er liggen ook her en der health vials waarmee je jezelf gedeeltelijk kan genezen en als je echt bijna aan het eind van je Latijn bent dan is er ook nog een healing station. Ontzettend handig natuurlijk, maar het is ook meteen één van de drukste plekken op de map. Dus wees voorzichtig als je jezelf een kleiner oppepper wilt geven.

Veel van hetzelfde

De maps en gamemodi van LawBreakers zijn vermakelijk, maar lijken wel ontzettend veel op elkaar. Elke map bestaat uit twee bases aan weerskanten van het strijdtoneel met in het midden de doelstelling waar het allemaal om draait. Alleen de modus Turf War heeft een andere indeling. Het is vergelijkbaar met Domination van Call of Duty waarin je drie punten op de kaart moet innemen. Zodra er een gebied is ingenomen scoort je team een punt en op het moment dat alle drie de gebieden zijn geclaimd begint de volgende ronde. Wie het eerst 13 punten haalt wint de match. De overige drie modi; Overcharge, Blitzball en Uplink lijken zoals eerder gezegd te veel op elkaar, waardoor LawBreakers toch snel een beetje kan vervelen.

Op het gebied van personages is LawBreakers ook niet heel overtuigend. Hoewel ze leuk zijn uitgewerkt (met een beetje hulp van Blizzard) zijn het in essentie maar weinig personages. Op het eerste oog lijk je genoeg keuze te hebben uit 18 personages wat een acceptabel aantal is, maar dit aantal wordt verdeeld over de twee verschillende teams. De negen personages in jouw team zijn qua aanvallen en skills
ook nog eens identiek aan die van het andere team. Het enige verschil is dat Team Law eruitziet als de good guys terwijl Team Breakers eruitziet als afgekeurde slechteriken uit stripboeken.

Voorlopige conclusie

Er heerst vooral een verdeeld gevoel na het spelen van de beta van LawBreakers. Qua gameplay speelt de game heerlijk weg in een hoog tempo, zoals we dat kennen van de Unreal Tournament-franchise. De weinige personages zijn gelukkig erg divers en er is voor ieder zijn speelstijl wel een geschikte klasse. Er zijn echter een boel dingen waar ik me ook vreselijk aan stoor. Boss Key Productions heeft zo opvallend elementen geleend van Overwatch dat ze nog net niet plagiaat plegen, want buiten de personages is ook het lootsysteem identiek. Ook pleegt LawBreakers plagiaat op zichzelf, want drie van de vier gamemodi lijken wellicht te veel op elkaar. Ze zijn allemaal wel vermakelijk, maar verveling kan zo sneller toeslaan.

Over een maand moet LawBreakers uitkomen en ik hoop echt dat Boss Key Productions in de nabije toekomst meer afwisseling en content kan bieden. Ook zijn er op technisch vlak nog veel plooien glad te strijken, want de framerate kakt regelmatig behoorlijk in. De game heeft ondanks alles echt wel potentie en voor drie tientjes betaal je niet de volle mep voor een multiplayer-only game. ‘CliffyB’ heeft nog wat werk voor de boeg om van LawBreakers een succes te maken.

  1.   
    stan_the_manNL's avatar

    Ben benieuwd maar wacht eerst even de reviews af