Mario + Rabbids Kingdom Battle

Waarom brengt Nintendo nooit een game uit voor PlayStation, Xbox of pc? Het is een vraag die veel mensen vaak stellen, denkend dat dat de manier is waarop Nintendo zijn toekomst veilig moet stellen. De waarheid is dat dit simpelweg niet in het DNA van het bedrijf zit. Dat ze inmiddels apps maken voor de smartphones is al een gigantische stap! Maar er is nog iets aan de hand. In plaats van het uitbrengen van games op andere platforms, worden andere ontwikkelaars en uitgevers steeds vaker opgezocht voor samenwerkingen. Vroeger gebeurde dat heel sporadisch, bijvoorbeeld met Link in Soul Calibur 2, maar steeds vaker wordt het contact gezocht met andere ontwikkelaars. Op deze manier kan het aantal nintendo-games gemakkelijker uitbreiden en Hyrule Warriors is hier een prachtig voorbeeld van. Nu Link ook de (optionele) hoofdrolspeler wordt in Skyrim voor de Switch, is het de beurt aan Ubisoft. Zij mogen met een palet aan Nintendo-personages aan de slag en dat combineren met die gekke konijnen uit de Raving Rabbids. Mario + Rabbids Kingdom Battle is vooral een Ubisoft-titel, die de draak steekt met serieuzere Nintendo-games, maar wel diepe en uitdagende gameplay biedt.

Made in France

Als je de wereld van Mario + Rabbids Kingdom Battle betreedt voelt er iets vreemds. Alles ziet eruit als Nintendo, maar je merkt ook direct dat Nintendo niet verantwoordelijk is voor de ontwikkeling. De Kingdom gebruikt het kleurenpalet van Nintendo-titels, maar steekt er ook de draak mee. De Rabbids zijn hier namelijk aanwezig en dat zorgt voor een hilarische samenkomst van twee extremen. Er staat een Rabbid met een lampenkap op zijn hoofd langs de weg en de Rabbids die Mario verwelkomen zijn verkleed als Luigi en Peach. De Peach-Rabbid ziet eruit als een drag queen en de toon is gezet. Na een korte introductie worden de helden van de game aangevallen door andere rabbids en de gameplay begint.

XCOM 2 was vorig jaar een van de grootste verrassingen voor mij en mijn mond viel dan ook open dat het exact deze gameplay is die je kunt verwachten. De game is turned based, waarbij je steeds een karakter mag verschuiven naar een andere plek in het level. Je kunt slechts een bepaalde afstand afleggen en je moet bovendien rekening houden met cover. Houd je schuil en vijandelijke kogels zullen je niet zo gemakkelijk raken. Wat volgt is een strategisch schouwspel waarbij je per karakter (drie in totaal) aanvallen kunt inzetten die direct op het scherm te zien zijn. De camera draait bij het afvuren van verschillende gekke wapens, waardoor alles spectaculair in beeld wordt gebracht. Dit kunnen handwapens zijn die we kennen uit het Mario-universum, maar ook geweren, die in de gekste soorten en maten te vinden zijn. Daarin komt het RPG-element uit de game om de hoek kijken, want je kunt nieuwe wapens scoren voor je personages en daardoor de strategie van gevechten veranderen. Denk daarbij aan bananen die je als projectielen kunt gooien, de stofzuiger van Luigi (uit Luigi’s Mansion) en verschillende laserwapens. Ook verschillen de personages qua loopafstand, springafstand, damage en meer. Jij dient het perfecte team samen te stellen en te letten op hun vaardigheden. Daarnaast kun je in de spelwereld nieuwe gear scoren door puzzels op te lossen.

Hoe moeilijk is het?

Dat de gevechten turned based zijn wil namelijk niet zeggen dat de hele game zo is. Buiten de gevechten om loop je vrij rond en dien je verschillende puzzels op te lossen. Zo kun je kistjes vrijspelen en dit maakt de game significant afwisselender. Het is knap hoe Ubisoft het gevoel van een Mario-game heeft kunnen vangen met hun eigen Snowflake Enigine.

Wel hebben we nog een aantal vragen. Hoe moeilijk zal deze game zijn? Nintendo weet als geen ander games te maken die toegankelijk zijn voor een brede doelgroep, maar diepgaand genoeg voor de fanatieke gamer. Met een stategische game als deze kan het al snel te gemakkelijk of te moeilijk worden voor een gemiddelde speler. Het is mijn hoop dat de game lang uitdagend blijft, ook al zijn de gevechten die je speelt niet langer dan tien tot vijftien minuten. De keuze voor relatief korte gevechten heeft Ubisoft bewust gemaakt. De Nintendo Switch is (ook) een draagbaar apparaat en ook onderweg moet Mario + Rabbids Kingdom Battle gemakkelijk op te pakken zijn.

Voorlopige conclusie

De match tussen de Rabbids en Mario lijkt goed uit te pakken. Het is voor zowel Nintendo als Ubisoft een gewaagde stap, want de verwachtingen liggen ook direct enorm hoog. Dat we XCOM-achtige gameplay krijgen in een Mario-game is een gewaagde keuze waar ik enorm blij mee ben. De gameplay is strategisch en de manieren waarop je je team kunt verbeteren zijn legio. De hoop is dat de game niet te gemakkelijk zal zijn, zodat ook hardcore gamers het spel langdurig blijven spelen. Het lijkt op het eerste gezicht een vreemd idee, maar na het spelen van Mario + Rabbids Kingdom Battle ben ik overtuigd. Dit wordt een hele vette en humoristische game, die een relatief onbekend genre naar de massa gaat brengen. Mijn Game of the Show is een feit!

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren