Mario + Rabbids Kingdom Battle – Donkey Kong Adventure

Vorig jaar kwamen Nintendo en Ubisoft met een verrassende samenwerking op de proppen. Het universum van Mario is eenmalig uit de handen van Nintendo gehaald en door de Franse uitgever gecombineerd met de hyperactive Rabbids uit de Rayman-wereld. Het resultaat is Mario + Rabbids Kingdom Battle, een soort kleurrijke en hilarische XCOM Light, exclusief voor de Nintendo Switch. Over de basisgame waren we al erg goed te spreken, maar bijna een jaar later maakt Donkey Kong zijn eigen entree in de grote uitbreiding Donkey Kong Adventure. Levert dat goede reden om de game weer op te pakken en je lachspieren weer te trainen met flauwe en kinderachtige humor?

Een apart verhaal

Het verhaal van Donkey Kong Adventure staat los van de basisgame en introduceert een aantal nieuwe personages, met behulp van wat oude bekenden. De monsterlijk grote Rabbid Kong heeft klaarblijkelijk zijn eerste showdown met de helden van de game overleefd, waarna hij de dimensietransportatiewasmachine (ja, die dingen bestaan) aantreft; de hele reden waarom de Rabbids überhaupt in het Mushroom Kingdom dwalen. De grote pluisbol gaat los op de machine, waardoor deze aanslaat. Aangezien Rabbid Peach net haar mobieltje wilde opladen aan de wasmachine — je zal maar een selfie missen — wordt zij samen met Rabbid Kong en het robotje Beep-O in een andere dimensie afgezet.

Niet geheel verrassend is dat natuurlijk de jungle van Donkey Kong, en die helpt jou vrijwel direct uit de brand. Ook is er een nieuwe Rabbid-held toegevoegd en het is misschien wel de meest hilarische van de hele game. Ook Cranky Kong heeft nu een konijnendubbelganger en maakt nu dus ook deel uit van je team mafkezen. Hij is in mijn ogen ook de echte ster van de Donkey Kong Adventure uitbreiding. Met z’n drieën krijgen ze de taak om uit te zoeken wat Rabbid Kong nu precies van plan is in de jungle.

Don’t change a winning team

De gameplay van Mario + Rabbids Kingdom Battle staat opzich als een huis, dus Ubisoft heeft geen reden gehad om met dit contentpakket iets compleet anders te doen. In de basis blijft het tactische werk nog immer hetzelfde. Turn-based gevechten tegen vijandige Rabbids, waarin je elke beurt met ieder personage kan lopen, schieten en speciale aanvallen kan doen. Behaal hiermee een bepaalde strategische doelstelling; win het gevecht. Echter vinden we een paar kleine veranderingen en tactische aanpassingen door de nieuwe personages. Vooral Donkey Kong zelf heeft een aantal toffe trucjes, die ervoor zorgt dat de gevechten in de DLC nét dat beetje anders aanvoelen.

De iconische Kong kan bijvoorbeeld grote objecten en vijanden op het strijdveld oppakken tijdens het lopen, om die aan het eind van zijn wandeling op een nietsvermoedende Rabbid te droppen. Ook zijn er bepaalde levels waar lianen hangen waar alleen Donkey Kong doorheen kan slingeren, waardoor hij eigenlijk je sterkste én snelste teamlid is. Rabbid Cranky speelt net als de andere Rabbid-helden uit de basisgame, maar uiteraard wel voorzien van zijn eigen stijl en wapens.

Doordat de uitbreiding zich focust op slechts drie personages, hoef je je gelukkig niet druk te maken over de balans van je team of het vergeten van een aantal van je helden. Bij de basisgame vond ik het persoonlijk jammer dat sommige personages pas laat onder de knoppen kwamen, maar in Donkey Kong Adventure leer je het team tot in de details kennen, en ben je na een aantal gevechten al een tactisch meesterbrein.

Meer van hetzelfde

Zoals eerder gezegd, is er qua gameplay weinig veranderd en dat geldt ook voor de humor en grafische elementen. Deze downloadable content is gewoon een extra stuk verhaal met nieuwe personages én een paar kleine wijzigingen in de manier van spelen. Ook zijn er twee nieuwe objectives toegevoegd, maar bij beide komt het eropaan dat je een bepaalde tegenstander of voorwerp moet vernietigen. En dat was het dan wel weer.

Ook blijft het natuurlijk ook een kwestie van smaak of je Kingdom Battle een leuke game vindt en daar gaat deze DLC niets aan veranderen. De Rabbids zijn net als de Minions uit Despicable Me, ontzettend gehaat of ontzettend geliefd. De uitbreiding gaat verder met de ongein die de basisgame ook bevat, vol met kinderachtige streken en leuke verwijzingen naar andere games tussen de levels door. Zo imiteren bijvoorbeeld twee Rabbids een level van de allereerste Donkey Kong-game ooit, door tonnen richting elkaar te gooien en te bewegen als klassieke 8-bit personages.

Conclusie

Donkey Kong Adventure DLC doet weinig echt nieuwe dingen ten opzichte van de basisgame, maar dat is ook helemaal niet erg aangezien Mario + Rabbids Kingdom Battle al staat als een huis. Donkey Kong en Rabbid Cranky zijn ontzettend toffe karakters om onder de knoppen te hebben, en aangevuld met Rabbid Peach is het een heerlijk team waarin je niet hoeft te wisselen. Je krijgt voor 15 euro toch een goede tien uur aan sterke gameplay, nostalgische knipoogjes en onderbroekenhumor te over.

Was Mario + Rabbids Kingdom Battle niet jou pakkie-an, dan verandert deze uitbreiding niets voor je. Heb je echter met een lach van oor tot oor de tactische basisgame gespeeld, dan is de Donkey Kong Adventure DLC eigenlijk verplichte kost.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren