Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance is één van die games die een beetje onder de radar blijft. De game werd in januari 2014 via Kickstarter (gedeeltelijk) gefinancierd en dus ook aangekondigd, maar sindsdien geeft ontwikkelaar Warhorse Studios slechts af en toe wat nieuwe informatie prijs. Toch weten we voldoende over de ‘realistische RPG’ om te beoordelen of we er vertrouwen in hebben.

Middeleeuws matten

Kingdom Come: Deliverance speelt zich af in het Bohemen van de vroege vijftiende eeuw. In 1402 wordt koning Wenceslaus de Vierde van Bohemen ontvoerd door zijn jongere broer Sigismund, die zichzelf tegelijkertijd verrijkt door op rooftocht door het land te trekken. Bij dat laatste begint het verhaal: jouw familie wordt afgeslacht door Sigismund, dus aan jou de taak om wraak te nemen. En wat zou nu een betere wraak zijn dan Sigismund afzetten en Wenceslaus terug op de troon te zetten?

De bovenstaande geschiedenisles was misschien ietwat droog, maar geloof me: ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het historische onderzoek dat ontwikkelaar Warhorse doet, nog veel droger is. De studio wil het Bohemen van 1403 namelijk zo dicht mogelijk benaderen voor Kingdom Come: Deliverance. Van kleding tot wapens en zelfs de muziek, alles moet de middeleeuwse werkelijkheid benaderen.

Niet alleen de gamewereld moet overeenkomen met de historische werkelijkheid, maar ook de gameplay zelf, met in het bijzonder natuurlijk de combat. De impact die wapens hebben op de bepantsering van vijanden, de kracht die nodig is om kilo’s staal rond te zeulen en in het rond te meppen, Warhorse wil dat de speler álles voelt alsof hij zeshonderd jaar geleden leefde.

Realisme en games: een onmogelijk huwelijk?

Als gamer én historicus had ik in eerste instantie de vrees dat Kingdom Come: Deliverance té veel de nadruk zou leggen op realisme. Want laten we eerlijk zijn: we spelen RPG’s om onszelf wijs te maken dat we superhelden zijn en dat we de wereld eigenhandig kunnen beschermen tegen alle vormen van het kwaad. Maar als je tussen de regels door leest, merk je dat er wel degelijk wat versimpelingen zijn aangebracht op bijvoorbeeld de complexe geschiedenis van Bohemen. Zo wordt de voorganger van Wenceslaus bijvoorbeeld ook genoemd, maar die was in het jaar 1403 toch écht al 25 jaar dood. Maar Wenceslaus wordt afgebeeld als zwakke koning, dus komt het nét niet uit dat hij de troon al ruim twintig jaar in handen had voor hij werd afgezet. Uit dit soort kleine dingetjes kun je opmaken dat Warhorse wel degelijk in de gaten heeft dat het een game ontwikkelt, en geen geschiedenisboek. Ook qua gameplay denk ik dus dat de ontwikkelaar nadenkt over de fun factor. Het lijkt er op dat er ein-de-lijk een goeie realistische game komt die zich afspeelt in een middeleeuwse setting.

Nu we het toch over de gameplay hebben, laten we die eens beter bekijken. Je speelt als Henry, een zoon van een smid die zijn familie moet wreken. Onderweg leer je natuurlijk allerlei skills, maar de bekende klassen uit andere RPG’s ontbreken. Je leert vaardigheden door ze simpelweg te gebruiken, niet door je aan het begin van de game al te specialiseren in bepaalde gebieden ten koste van andere. Maar zoals dit hele artikel al duidelijk wordt: Kingdom Come: Deliverance legt de nadruk op realisme. Daarom hoef je niet bang te zijn dat de game je droge menu’s voorschotelt om bijvoorbeeld een zwaard te maken of eten te bereiden. In plaats daarvan krijgen dit soort activiteiten een eigen minigame, zodat je meer het gevoel krijgt dat je het zélf doet.

Waar wellicht de grootste ambitie ligt bij Warhorse, is de kunstmatige intelligentie. De studio wil elk karakter, hoe klein ook, voorzien van een eigen dagelijks leven. Ook de interactie tussen jou en NPC’s moet volledig natuurlijk aanvoelen, wat ook de quests omvat. Je hoeft dus niet te vrezen dat je vijf eenden moet afslachten omdat iemand één eend voor zijn avondeten wil.

Voorlopige conclusie

Kingdom Come: Deliverance staat hoog op mijn verlanglijstje voor 2017. Ondanks mijn eerdere angst over het te ver doordraven van het realisme, lijkt Warhorse Studios wel degelijk een goede balans te slaan tussen gameplay en een waarheidsgetrouwe weergave van de geschiedenis. Aan de ambitie van de ontwikkelaar zal het niet liggen, en het bedrijf is ook niet bang om de game uit te stellen als dat nodig is. Ik kijk dan ook heel erg uit naar Kingdom Come: Deliverance.

  1.   
    Amaraldane's avatar

    Interessant spel. Het doet me een beetje denken aan Oblivion.

  2.   
    assassinkarsten's avatar

    Ik wacht al 3 jaar op deze game! de release kan niet sneller komen!!

  3.   
    420blazeit's avatar

    Vet spel! En de makers zijn sterk anti linkse politiek correcte onzin. Deze ga ik zeker aanschaffen.

  4.   
    Amaraldane's avatar

    420blazeit schreef, "Vet spel! En de makers zijn sterk anti linkse politiek correcte onzin. Deze ga ik zeker aanschaffen."

    Gast, ben je nu serieus. Want zo ja, dan wil ik echt gillen hahaha. God ik haat SJW’s en anti-SJW’s. “Politiek correct” hahaha

  5.   
    420blazeit's avatar

    Amaraldane schreef, "

    ”420blazeit” schreef, "Vet spel! En de makers zijn sterk anti linkse politiek correcte onzin. Deze ga ik zeker aanschaffen."

    Gast, ben je nu serieus. Want zo ja, dan wil ik echt gillen hahaha. God ik haat SJW’s en anti-SJW’s. “Politiek correct” hahaha"

    Ja ik ben serieus. Een aantal mensen zat te zeuren dat er niet genoeg diversiteit in de game zat en er dus wat zwarte mensen in moesten. Totale onzin natuurlijk zeker in een game die zich afspeelt in middeleeuws europa. Gelukkig moest de maker daar niks van hebben, een teken van ruggengraat in tegenstelling tot bijvoorbeeld EA.

    http://i.imgur.com/omnobVt.jpg

  6.   
    Amaraldane's avatar

    420blazeit schreef, "

    ”Amaraldane” schreef, "[quote=”420blazeit”].."

    Gast, ben je nu serieus. Want zo ja, dan wil ik echt gillen hahaha. God ik haat SJW’s en anti-SJW’s. “Politiek correct” hahaha"

    Ja ik ben serieus. Een aantal mensen zat te zeuren dat er niet genoeg diversiteit in de game zat en er dus wat zwarte mensen in moesten. Totale onzin natuurlijk zeker in een game die zich afspeelt in middeleeuws europa. Gelukkig moest de maker daar niks van hebben, een teken van ruggengraat in tegenstelling tot bijvoorbeeld EA.
    http://i.imgur.com/omnobVt.jpg[/quote]

    Ik weet niet zeker of ze daarom een ruggengraat hebben. Lijkt me zeer normaal dat je zwarten niet toevoegt als je voor een realistische setting gaat. Portugal had in de 15e eeuw kolonies in Afrika gestart, maar ik denk niet dat ze iets te maken hadden met de bohemen noch deden ze toen al aan slavernij. (denk ik??) Maar goed, om het nu anti-linkse politieke correctheid te noemen. Dat zijn nu woorden die de haartjes op mijn nek laten rechtstaan. Daarbij wat heeft EA dan gedaan? Ik heb snel even door hun games gekeken en ik zag nergens een spel waarbij het historisch niet zou kloppen.