Dishonored 2

De originele Dishonored was een culthit in 2012. De duistere, first-person setting, in combinatie met innovatieve vaardigheden en een flink stuk role-playing: veel gamers vraten het op. Geen wonder dan ook dat Arkane Studios en Bethesda later dit jaar terugkomen op de franchise met Dishonored 2. De game vernieuwt met radicaal lichtere omgevingen en een alternatief voor protagonist Corvo, maar vrees niet: liefhebbers van het origineel worden op hun wenken bediend…

Groter, gelikter, gruwelijker

Dishonored 2 vindt vijftien jaar na de gebeurtenissen van het origineel plaats. Als speler stap je in de schoenen van ofwel de bekende protagonist Corvo, ofwel Emily Kaldwin, de keizerin van The Isles. Doordat de troon onder haar royale achterwerk vandaan wordt gegrist, is het aan het tweetal om met hun eigenaardige krachten terug te nemen wat aan hen behoort. Deze wraakvolle power trip brengt de speler naar het nieuwe Karnaca, waar het grootste gedeelte van Dishonored 2 zich af zal spelen. Deze klifstad huist veel elitaire toeristen, prachtige en klassieke bouwwerken, maar vooral ook een aangenaam klimaat, iets wat wellicht haaks staat op veelal donkere origineel.

In deze specifieke Gamescom-demonstratie van Dishonored 2 reizen we af naar het Clockwork Mansion van de illustere Kirin Jindosh. Om de troon terug te krijgen moet Emily op (enigszins vijandig) bezoek bij deze excentrieke ingenieur, maar die houdt zich schuil in zijn volledig transformerende en mysterieuze pand, hoog boven Karnaca. Zowel Jindosh als zijn stekkie speelden een grote rol in aanvankelijk trailermateriaal van Dishonored 2, wat achteraf gezien ook niet zo gek ook is. Tijdens de presentatie wordt duidelijk dat het Clockwork Mansion een groot voorbeeld is van hoe de franchise verandert Dishonored 2. De omgevingen lijken groter en helderder te voelen, een stuk interactiever bovendien. Elk hoekje en gaatje lijkt een mogelijkheid te waarborgen om je vele vaardigheden aan elkaar te rijgen.

Experimenteer meer

En vaardigheden zal je nodig hebben, niet alleen bij platformelementen en simpele encounters, maar vooral in het geval van Jindosh’ eigen Clockwork Soldier. Deze meedogenloze steampunk-supersoldaten zijn de vriendelijkste niet, maar kunnen met kundig gebruik van Emily of Corvo’s krachten uitgeschakeld of omzeild worden. Hoewel Corvo veel bekende abilities gebruikt, zal Emily voor veel spelers een stuk vernieuwender aanvoelen. Zo maakt het nieuwe Domino het mogelijk om het lot van verschillende vijanden te synchroniseren (één met een mes door de kop; ieder een mes door de kop) en creëert Doppelganger een tweede Emily die meevecht en voor afleiding zal zorgen. Tel daarbij een aantal uiterst handige en stille vaardigheden bij op, zoals Shadow Walk en Far Reach, en ervaren spelers kunnen met Emily weer tal van nieuwe, dodelijke combo’s aan elkaar rijgen.

De nieuwe krachten variëren enigszins van wat we kennen uit het origineel, maar toch voelt het vertrouwd aan. In alle opzichten lijkt de gameplay niet te veel aangetast en vergen obstakels in Dishonored 2 ongeveer hetzelfde van je als voorheen. De game daagt je uit om inzichtelijk en tactisch om te gaan met de middelen die je hebt. Zomaar naar binnen stormen resulteert in een zekere dood, Dishonored 2 wil juist dat je gecalculeerde keuzes maakt om de balans tussen stealth en dodelijkheid te kunnen vinden. Iets wat de liefhebbers van het eerste deel ongetwijfeld kunnen waarderen.

Té helder?

Wat uiteraard meer schuring tussen oud en nieuw op kan leveren, moet Karnaca an sich zijn. De nieuwe omgevingen zorgt voor een frisse blik, nieuwe uitdagingen en vooral wijdere omgevingen, maar her en der oogt het wel bijzonder zonnig en vrolijk. Natuurlijk, plekken als het Clockwork Mansion bieden een wat donkerde en illustere kant van het spel, maar het grote, open Karnaca doet mij niet echt aan als iets waar Dishonored ooit voor stond. Het was duister en vies, met druilerige gotiek en industrie. Dishonored 2 lijkt zich af te spelen op een vakantiebestemming uit een brochure. Biedt dat dan nog wel genoeg mysterie en edge voor hen die dat aan de voorganger konden waarderen? Daarin zat hoogstwaarschijnlijk de uitdaging voor Arkane Studios.

Daarom leek het ook even alsof Arkane de game even in wilde dekken voor dat argument. Na de meer vernieuwende Clockwork Mansion gameplay, werd de pers nog even lekker gemaakt met een ander level. In dit segment zien we Emily een nest van vijandige heksen kundig opruimen, uiteraard gesitueerd op een heks-waardige locatie: een druilerig kerkgebouw. Gotiek, iets meer duisternis en vooral veel gruwelijke moorden op bovennatuurlijke wezens. Dan lijkt Dishonored 2 toch ineens veel meer op zijn voorganger. De vraag is nu alleen wel hoe Arkane die twee uiteindelijk zal afwisselen. Staan frisse en open omgevingen één-op-één in verhouding met de meer duistere segmenten, of worden we uiteindelijk toch teleurgesteld?


Door de open omgevingen is het echter wel makkelijker om te zien waar de grafische sprongen in Dishonored 2 zijn gemaakt. Bovengemiddelde lichteffecten, een prima draw distance en meer oog voor detail in voorwerpen en flora. Desalniettemin zijn er dan ook weer aspecten uit de demonstratie die de gemiddelde praal naar beneden lijken te halen. Sommige animaties lijken nog wat houterig en her en der lijken textures in het donker nog wat smoezelig en gecomprimeerd. Op pc zal naar verluidt van alles te tweaken zijn naar smaak, maar deze persdemo op console leek her en der nog wat schoonheidsfoutjes te bevatten. Absoluut geen reden tot paniek, gameplay staat immers hoger in het vaandel, maar het zou jammer zijn als Dishonored 2 benedenmaats presteert in deze generatie games.

Voorlopige conclusie

Dishonored 2 lijkt in vrijwel alle opzichten een directe fan service voor liefhebbers van de originele culthit. Een handvol aan nieuwe vaardigheden, meer afwisseling en grotere opdrachten en omgevingen bovendien. Naast het feit dat het klimaat en daarmee de sfeer af en toe wat vrolijk oogt, heeft Arkane Studios naar mijn idee prima door waar de sterke punten van Dishonored 2 lagen. Niet de grafische praal of razendsnelle gameplay, maar juist een mysterieus sfeertje en altijd tal van mogelijkheden om je bloederige opdrachten mee te voltooien. Van de laatste lijken we inmiddels aardig verzekerd, maar over de verpakking van die sterke elementen, daarover valt mogelijk nog twijfelen. Desalniettemin kunnen de echte fanaten van het origineel toch smachten naar die release op 11 november, want wie weet is Dishonored 2 één Shadow Walk verwijderd van een nieuwe cult-klassieker…

  1.   
    mmx's avatar

    Lijkt mij best een game dat de centjes waard word 🙂