Batman: Arkham VR

Op de afgelopen E3 liepen we Batman: Arkham VR mis. We maakten ons daar destijds echter niet druk over. Het was immer “slechts” een ervaring en absoluut geen volwaardige game. Dat gevoel veranderde op de laatste beursdag, om precies te zijn op de borrel voor de Nederlandse gamepers. Letterlijk al onze collega’s waren lyrisch! Het was de ervaring die ze in één keer overtuigde van de potentie van VR. De sympathieke collega’s raakten niet uitgepraat over het spel, zeker vanaf het moment dat ze wisten dat ik de game gemist had. Anderhalve maand moest ik nog wachten om het zelf ook te beleven. De gemiste kans van de E3 moest goedgemaakt worden op de Gamescom. Dat is inmiddels gebeurd en al mijn collega’s hadden gelijk. Batman: Arkham VR is bijna onbeschrijfelijk.

Bat Cave

Toch gaan we dat natuurlijk wel proberen in deze preview. Batman: Arkham VR laat je in de huid kruipen van Batman, in de eerste persoon. De game bevat uiteindelijk anderhalf uur gameplay en kost 19,99 euro. Ook zal er nog anderhalf uur aan bonuscontent worden toegevoegd, met easter eggs en dergelijke. Dat is direct een keiharde waarheid, waarbij iedereen voor zichzelf mag bepalen of dat het waard is. Mijn advies is echter wel om het in ieder geval één keer te proberen, op een beurs of bij vrienden, voordat je een oordeel velt. De ervaring is namelijk ongelofelijk.

Wij mochten aan de slag met de eerste 25 minuten van Batman: Arkham VR. De game opent in het landhuis van Bruce Wayne. Je kunt niet lopen, maar wel om je heen kijken. Daarnaast heb je handen die je bedient met de Move-controllers. Alfred komt aangelopen en hij vertelt je dat je piano mag gaan spelen. Hij geeft je de sleutel van de piano en jij drukt op een aantal toetsen. De toetsen maken geluiden, de piano schuift weg, de vloer opent zich en je blijkt op een lift te staan. Langzaam daal je af naar beneden. Het oogt schitterend en je voelt daadwerkelijk je maag – het voelt alsof je echt in een lift staat. Nog nooit heb ik dit gevoeld zonder zelf te bewegen. Het is letterlijk een “ervaring”, maar dan in de beste zin van het woord.

Als je beneden staat in de enorme Bat Cave, ga je je pak aantrekken. Handschoenen, het pak en het masker, die je daadwerkelijk aan moet trekken met behulp van je controllers. Niet dat je nog aan de controllers denkt, want je bent in een andere wereld beland. Jij bent Batman, wat nog beter tot uitdrukking komt als je in een spiegel kijkt. Je oefent wat met je Grappling Hook, die je vervolgens ook echt moet holsteren aan je rechterzij. Hetzelfde geldt voor de bewijzenscanner, die je holstert aan je linkerzij. Batarangs mag je gooien om te oefenen. In alles waan je je de Dark Knight.

Bat Wing

Het volgende gedeelte van de missie neemt ons mee naar een plaats delict, waar een moord is gepleegd. Dit werkt ongeveer zoals je dat kent uit de eerdere Arkham-games. Je kunt de tijd vooruit- en terugspoelen om een gebeurtenis te bekijken en dient te onderzoeken hoe het slachtoffer is overleden. Vergeet daarbij niet dat je letterlijk een paar centimeter van het gevecht staat, dus alles is levensgroot en keihard. Na een aantal scans blijkt dat er een getuige was, die vingerafdrukken heeft achtergelaten. Deze leiden je naar een bekende slechterik. De Bat Wing stopt boven je, jij schiet je Grappling Hook af en de demo is klaar.

Voorlopige conclusie

Batman: Arkham VR is korter dan een jaar in ontwikkeling geweest en gemaakt door een team van minder dan vijftien mensen. Het is een onderzoeksproject voor Rocksteady om te zien wat er allemaal mogelijk is. Inmiddels blijkt dat de mogelijkheden bijna eindeloos zijn; hier kun je een volledige Batman/onderzoek/CSI-game van maken. Keiharde actie zal nog niet plaatsvinden, maar dat hoeft ook niet. Het simpelweg staan op een dak en naar beneden kijken is al zo’n intense ervaring! Het blijkt namelijk best hoog en eng te zijn in het echt. Dát ga je nu beleven. “Normale” dingen worden bijzonder en “abnormale” dingen worden nog veel indrukwekkender. Batman: Arkham VR laat zien dat VR meer is dan een nieuwe manier van spelen. Het is een nieuwe manier van voelen, beleven en begrijpen. Ik begrijp nu dat Batman geen hoogtevrees moet hebben, ik weet hoe het voelt. Mijn advies aan iedereen is dan ook: probeer deze game een keer. Of dat nou bij een vriend is, in een winkel of bij GamersNET; probeer het, want vanaf dat moment ben je de Batman.

  1.   
    Coppersan's avatar

    Batman was die met dat web toch?

  2.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    OK not gonne lie!

    Ik krijg hier ontzetende harde en natte ……. en een geknepen stale …..!! van!!

    Vooral het feit dat dit niet een bs tech demo is.