Chronicle: Runescape Legends

Chronicle: RuneScape Legends heeft eigenlijk vrij weinig te maken met de welbekende free-to-play MMO RuneScape. In Chronicle: RuneScape Legends wordt de wereld van RuneScape verkend als kaartspel. Een dergelijke zet zagen we al eerder bij World of WarCraft middels Hearthstone, maar de RuneScape-variant doet zaken een tikkeltje anders dan zijn concurrenten. Het spelmechaniek is namelijk volledig nieuw. Peter sprak zich eerder al optimistisch uit over de game en het is nu de vraag of RuneScape Legends inderdaad zijn eigen plekje in het digitale kaartspellengenre verdient.

Vechten tegen je eigen kaarten

Waar de meeste kaartspellen spelers direct tegenover elkaar zetten, is dat niet het geval bij Chronicle: RuneScape Legends. In feite speel je namelijk tegen jezelf om je tegenstander te verslaan. Hoe dit werkt? Beide spelers kiezen allereerst een van de Legends, verschillende klassen met een eigen kaartendek zoals we dit kennen van onder andere Hearthstone. De smid richt zich bijvoorbeeld op het versterken van haar wapens, terwijl de dief zoveel mogelijk met geld doet. Deze Legends zijn niet passief in het spel aanwezig; de gehele game draait om deze vechtersbazen.

Op de map staan de twee Legends die het tegen elkaar moeten opnemen en deze zullen de gekozen kaarten doorlopen. Hierbij spelen vriendschappelijke en vijandelijke kaarten een rol. Als je een vijand op het veld plaatst, zal jouw Legend deze moeten verslaan. Afhankelijk van de kaart, krijg je daarvoor bijvoorbeeld geld, wapens of ander lekkers als beloning. Vriendschappelijke kaarten zullen je bonussen geven, maar deze kun je enkel uitspelen als je voldoende geld hebt verzameld. Het is dus een constante strijd om de juiste balans te vinden tussen de kaartgroepen. Jammer genoeg vertelt de game zelf slechts weinig over het spelprincipe, want de tutorial is redelijk vaag. Het duurde bij mij dan ook even voor ik daadwerkelijk begreep wat ik aan het doen was.

Innovatie met kanttekeningen

Het concept van het RuneScape kaartspel is dan wel volledig nieuw, maar dat hoeft niet per se te betekenen dat de innovaties ook allemaal even geslaagd uitpakken. Elk potje duurt in principe vijf ronden, waarna de helden het tegen elkaar opnemen. Het is echter ook mogelijk om tijdens een ronde je tegenstander te beschadigen met de juiste kaarten. Echter, het merendeel van de tijd voelt het niet echt aan alsof je daadwerkelijk tegen iemand speelt, want de interactie tussen de spelers is slechts beperkt tot het doen van schade. De meeste van je kaarten oefenen enkel invloed uit op je eigen personage of kaarten en niet op die van de tegenstander.

De kaarten zelf zijn ook niet per se indrukwekkend. RuneScape heeft niet een uitzonderlijk interessante lore en veel van de kaarten doen je dan ook weinig. Ook de acties van de aanwezige kaarten zijn nog wat simpel. Combo’s maken is er dus nog niet bij. Er zullen ongetwijfeld later meer kaarten aan het spel worden toegevoegd, maar dat is een schrale troost. Bij digitale kaartspellen kun je die in feite slechts kunt bemachtigen als je bereid bent flink wat geld neer te tellen.

Conclusie

In de basis is Chronicle: RuneScape Legends een prima toevoeging aan het groeiende digitale kaartspellengenre. Het introduceert een volledig nieuw concept, waarbij je bonussen vergaart door tegen je eigen kaarten te vechten. Helaas komt dit ook met een keerzijde. Hoewel het leuk is dat we eens niet kaarten enkel en alleen inzetten tegen je opponent, voelt de game toch wat eenzaam aan. Je hebt weinig invloed op de kaarten van de tegenstander, waardoor een potje vaak meer resulteert in een race tegen de klok dan spannende gevechten tussen beide spelers. Al met al komen gamers die wel eens wat afwisseling zoeken na Hearthstone met RuneScape Legends prima aan hun trekken, maar ze hoeven geen revolutie te verwachten.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Nieuw concept

Wat is NOT

  • Weinig interactie tussen spelers
  • Kaarten nog matig interessant

6.5

Meer Chronicle: Runescape Legends

17/2/2016Chronicle: Runescape Legends 2
  1.   
    Kaiszer's avatar

    Jammer, het klonk als een best tof concept. Wellicht dat het later nog wat beter wordt uitgewerkt…

  2.   
    mattioza's avatar

    Op zich is het wel positief dat ze het anders proberen aanpakken dan het populaire Hearthstone (ipv. het concept gewoon te kopiëren).