Pokkén Tournament

Wat krijg je als Nintendo en Bandai Namco samen een liefdesbaby krijgen? Het antwoord lijkt daar te zijn: Pokkén Tournament! De game vormt een combinatie van de fighting game Tekken en Pokémon, waardoor we eindelijk real-time met de zakmonstertjes met elkaar op de vuist kunnen gaan. Is dit eindelijk de stap naar de natte droom van elke Nintendo-gamer: een open wereld 3D Pokémon game?

Misschien wel, misschien niet. Wat Pokkén Tournament in ieder geval wel is, dat is een fighting game met een stevig vechtsysteem! Zo is het overduidelijk aanwezig dat Bandai Namco het grootste deel van de ontwikkeling op zich heeft genomen. Van de aanvallen, tot de blocks en de counters. Voor de gamers die wel eens Tekken gespeeld hebben, zullen ze ongetwijfeld bekend zijn. Al doet deze nieuwe titel gelukkig een stuk meer dan slechts imiteren en een laagje Pokémon bieden. Zo laat Pokkén Tournament voor het eerst ooit goed zien hoe vet een Pokémon-gevecht nou eigenlijk kan zijn!

Zo konden we natuurlijk al wel langer in de huid van Pikachu en Charizard kruipen in Super Smash Bros., maar voelt dat lang niet zo bruut als in deze nieuwe fighter. Zo kun je eindelijk de iconische move Seismic Toss uitvoeren met Charizard, waarbij je een tegenstander de lucht mee inneemt en hem na een salto kennis laat maken met de grond. Ook de andere Pokémon zijn stuk voor stuk volgepropt met aanvallen die elke fan van de serie zal herkennen. Je merkt dat de zakmonstertjes echt op een manier in de game zijn gezet die klopt! Wel zal je even moeten wennen aan het feit dat elementen voor het eerst ooit geen rol spelen in de game. Zo doet een vuuraanval van Charizard bijvoorbeeld niet extra schade op een grastype als Sceptile. Begrijpelijk voor de balans, maar toch is het even wennen.

Vrij diep vechtsysteem

De gevechten in Pokkén Tournament zijn telkens in twee fasen opgebouwd: Field Phase en Duel Phase. Zo maak je bij die eerste fase gebruik van de hele arena en kun je vooral ook veel op afstand aanvallen. Zodra jij of je tegenstander de ander een goede trap of klap geeft, wisselt de fase om naar Duel Phase. Hierbij wisselt de battle ineens van een 3D- na een meer 2D-perspectief. Ineens gaat de battle dan meer om elkaar directer aan te vallen en adequaat te reageren op de moves van de ander. Dit systeem zorgt er enerzijds voor dat de battles erg dynamisch blijven en anderzijds biedt dit alle ruimte voor de verschillende vechtstijlen van de uiteenlopende Pokémon.

Zo zijn karakters als Charizard en Machamp echte powerhouses die wat trager zijn, maar hard kunnen toetakelen als ze je eenmaal hebben. Pikachu daarentegen is juist heel snel en kan vooral schade doen door slim te timen en snelle combo’s aan elkaar te rijgen. Juist deze afwisseling tussen de karakters zorgt dat je echt goed kunt worden in een specifiek karakter, wat extra diepte geeft aan de fighter. Een andere vorm van diepte zit hem in de support characters die je in kunt zetten. Dit is telkens een setje van twee Pokémon die je allebei op een aantal momenten los kan laten om kort een aanval te doen. Hierbij laadt de aanval van het ene zakmonstertje bijvoorbeeld snel op, maar is die ook slap, waar het andere monster juist anders werkt. Zo heeft de legendarische Pokémon Reshiram juist lang de tijd nodig om zijn aanval op te laden, maar deelt hij dan ook wel gelijk een échte klap uit. Jammer hieraan is dat de setjes wel in vaste duo’s worden aangeboden en je daarin niet kunt wisselen.

Bewonderenswaardig is hoe goed het er allemaal uitziet en hoe vloeiend het loopt. Hoewel ik de game natuurlijk vooraf aan de release heb gespeeld, werkte het online tot dusver goed. Hierbij kent de game overigens twee verschillende modi: Friendly en Ranked Matches, die overeenkomen met de Casual- en Ranked-potjes die we kennen uit Street Fighter. Zo werden matches snel gemaakt, hoefde ik amper te wachten en werkte het allemaal soepeltjes. Al is het natuurlijk de vraag of het ook allemaal zo soepeltjes loopt na de release.

Ruwe afwerking

In de basis is Pokkén Tournament een prima fighter, maar daaromheen laat de titel nogal wat steekjes vallen. Het grootste voorbeeld hiervan is de verhaalmodus, waarbij je feitelijk niets meer doet dan generieke potjes tegen computers spelen. Zo begin je onderaan op een ranglijst en moet je jezelf door verschillende leagues heen zien te worstelen. Hoewel dit wellicht spannend had kunnen zijn, komt het er vooral op neer dat je constant dezelfde potjes speelt. Zo kent Pokkén Tournament standaard slechts veertien verschillende zakmonsters, waardoor je die gauw allemaal wel eens gezien hebt. Hoewel je er nog wel twee kunt vrijspelen, mag het duidelijk zijn dat dit een beetje karig voelt. Te hopen valt daarom dat Nintendo en Bandai Namco nog een aantal nieuwe vechters toe gaan voegen aan het rooster in de vorm van DLC.

Conclusie

Pokkén Tournament brengt eindelijk de zakmonsters naar een realtime 3D-fighter! Hoewel de game een saaie verhaalmodus en een beperkt aantal karakters biedt, staat de basis van de game wel als een huis. Zo is het nu eindelijk mogelijk om te ervaren hoe vet en bruut het kan zijn om zelf in de huid te kruipen van een Pokémon. Tel daarbij op dat Pokkén Tournament een verrassend diep vechtsysteem te bieden heeft en je mag concluderen dat de console er weer een sterke nieuwe fighter bij heeft. Te hopen valt dat de dames en heren bij GameFreak zich laten inspireren en eindelijk maar eens de knoop doorhakken om zelf een 3D open wereld Pokémon-game te maken met deze gameplay als basis.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Prima gebalanceerd vechtsysteem
  • Getrouw aan Pokémon
  • Online modus werkt stabiel

Wat is NOT

  • Saaie verhaalmodus
  • Erg beperkt aantal Pokémon

7.8

  1.   
    Callofdeepak's avatar

    Lijkt me zo’n vet spel alleen heb ik geen WiiU

  2.   
    Rexmocca's avatar

    Nee, dit is niet echt voor pokemon weggelegd. Als je het dan toch doet, doe het dan volledig.

  3.   
    King of Heroes's avatar

    HZo werden matches snel gemaakt, hoefde ik amper te wachten en werkte het allemaal soepeltjes.

    Me dunkt dat die H er niet thuis hoort. 😉

    OT: Klinkt vet! Ik ga deze waarschijnlijk in huis halen!

  4.   
    Valent!jn's avatar

    King of Heroes schreef, "

    HZo werden matches snel gemaakt, hoefde ik amper te wachten en werkte het allemaal soepeltjes."

    Me dunkt dat die H er niet thuis hoort. 😉
    OT: Klinkt vet! Ik ga deze waarschijnlijk in huis halen!

    Thanks voor de oplettendheid! Typo is gefixt. 😀

  5.   
    Kevidoppo's avatar

    Lijkt mij tof!

  6.   
    angelaachan's avatar

    Wel zal je even moeten wennen aan het feit dat elementen voor het eerst ooit geen rol spelen in de game. Zo doet een vuuraanval van Charizard bijvoorbeeld niet extra schade op een grastype als Sceptile. Begrijpelijk voor de balans, maar toch is het even wennen.

    Is dit in de hele game het geval? In het bovengenoemde voorbeeld kan het namelijk zijn dat er is gekeken vanuit Mega Sceptile, waarbij inderdaad Firemoves niet meer very effective zijn.

  7.   
    Valent!jn's avatar

    angelaachan schreef, "

    Wel zal je even moeten wennen aan het feit dat elementen voor het eerst ooit geen rol spelen in de game. Zo doet een vuuraanval van Charizard bijvoorbeeld niet extra schade op een grastype als Sceptile. Begrijpelijk voor de balans, maar toch is het even wennen. "

    Is dit in de hele game het geval? In het bovengenoemde voorbeeld kan het namelijk zijn dat er is gekeken vanuit Mega Sceptile, waarbij inderdaad Firemoves niet meer very effective zijn.

    Yup! Ook de support Pokémon doen niets met elementen. Dus als je Lapras inzet tegen Charizard, doet dat niet meer schade dan tegen Sceptile.