Rise of the Tomb Raider pc

Crystal Dynamics sloeg na een aantal middelmatige Tomb Raider-games in 2013 met de reboot van Tomb Raider een nieuwe weg in met de franchise en deze afslag werd grotendeels gewaardeerd. Het is dan ook niet zo gek dat men met Rise of the Tomb Raider voortgaat op dit pad en in november, toen de game voor Xbox One en Xbox 360 verscheen, bleek al dat dit een uitstekende zet is geweest.

Van hot naar her

In Rise of the Tomb Raider is Lara Croft vastbesloten om de naam van haar vader in ere te herstellen en daarom gaat ze op zoek naar de mysterieuze ‘Divine Source’. Helaas blijkt ze niet de enige die dit krachtige object wil bemachtigen, want ook het obscure Trinity heeft hier zijn aandacht op gevestigd en dit genootschap is niet te beroerd om hier zijn handen vuil voor te maken. Binnen de kortste keren reist Lara dan ook van hot naar her en word je vervolgens in het gure Siberië alle vrijheid geboden om het sneeuwlandschap te verkennen en de Divine Source te lokaliseren.

Qua gameplay hoef je geen grootse vernieuwingen te verwachten en dat betekent dat je weer naar hartelust kunt klimmen en klauteren, terwijl Lara ook gevechten niet uit de weggaat. Hierbij blijven lichte RPG-elementen wederom niet achterwege en dus kan je weer talloze vaardigheden vrijspelen en kan je diverse wapens verkrijgen en van de nodige upgrades voorzien. Hoewel ik Rise of the Tomb Raider hier natuurlijk tot in detail kan beschrijven, heeft Michiel dit in zijn Xbox One-review al meer dan uitgebreid gedaan.

In deze review richten we ons op de kwaliteit van de pc-port en daar kunnen we eigenlijk vrij kort over zijn. De Nederlandse ontwikkelaar Nixxes, door Square Enix aangesteld om de pc-port in goede banen te leiden, heeft namelijk uitstekend werk verricht en dat maakt van de pc-versie van Rise of the Tomb Raider een uitstekende editie. Op het grafische gebied is Rise of the Tomb Raider, vanzelfsprekend, superieur aan de Xbox One-versie en dus tovert de game prachtige plaatjes op je beeldscherm. Mocht je pc niet over het nieuwste van het nieuwste beschikken, dan is fijn om te weten dat er gelukkig genoeg te tweaken valt in de grafische instellingen om de balans te kunnen vinden tussen de gewenste performance en grafische pracht. De port is dan ook goed geoptimaliseerd en datgene wat Rise of the Tomb Raider van je systeem vraagt, is verre van buitensporig.

Zoals vrijwel iedere third person-game blijkt ook bij Rise of the Tomb Raider dat muis en toetsenbord niet echt de ideale wijze is om een dergelijke game te besturen. De besturing is simpelweg wat houteriger en ook de veelvuldige gebruikte quick-time events voelen net iets ongepaster aan. Uiteraard is dit ongemak eenvoudig te omzeilen door een controller in te pluggen, waar de game zich direct op aanpast en zo maak je je spelervaring nog net even wat beter. Het moge dan ook duidelijk zijn dat Nixxes geen steken heeft laten vallen en uitstekend werk heeft afgeleverd met deze pc-port.

Conclusie

Rise of the Tomb Raider is een uitstekende game, of je die nu op de Xbox One of pc speelt. De Nederlandse ontwikkelaar Nixxes heeft prima werk afgeleverd met deze pc-port. Hoewel Rise of the Tomb Raider, zoals ieder andere third person-game, niet echt ideaal speelt met muis en toetsenbord, kan je dit ongemak natuurlijk de baas zijn door een controller in te pluggen. Sowieso wordt dit ongemak vrijwel direct goedgemaakt door de grafische pracht die Rise of the Tomb Raider op je beeldscherm weet te toveren, mits je pc dit aan kan. Op de Xbox One was Rise of the Tomb Raider op audiovisueel vlak al een pareltje en daar gaat de pc-versie nog eens dik overheen. De pc-versie van Rise of the Tomb Raider is een uitstekende port en niets minder, maar ook niet meer, dan dat.

  1.   
    matdriks's avatar

    Op de app zie ik het cijfer op 0

  2.   
    Tom's avatar

    Als er geen cijfer gegeven wordt (zoals vaak het geval is bij hardware/gear en ports van games), geven de apps inderdaad een 0 aan. Staat een beetje raar, maar bij het ontwikkelen van de app zijn we simpelweg vergeten dat we dit soort reviews ook nog wel eens publiceren.

    Foutje, wordt hoogstwaarschijnlijk verbeterd nadat V5 van de site lanceert.

  3.   
    Dark_Phoenix's avatar

    Ben niet eens met de minpunt. Heb de hele game prima zonder controller gespeeld het richten met de boog en wapens zijn zoveel makkelijker met de muis. Klimmen en zo is ook prima te doen zonder controller. Besturing is top op toetsenbord en muis.

  4.   
    Leon 2.0's avatar

    Nou ja, het is ook maar wat je gewend bent natuurlijk. Persoonlijk speel ik zulke games liever met een controller (al heb ik met beide getest), maar dat hoeft idd niet te betekenen dat dat voor iedereen geldt. 🙂

  5.   
    Dark_Phoenix's avatar

    Wat ik wil zeggen dat ze de besturing prima hebben gedaan op de pc. Juist voor zulke games werkt muis en toetsenbord vaak poep en is het frustrerend. Bij deze heb ik geen enkele moment gedacht, oh had ik maar een controler.