Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain: Wat je moet weten

Het is bijna zover. Volgende week zal Metal Gear Solid V: The Phantom Pain verschijnen. Het laatste deel in de serie, zeker nu de man achter deze intrigerende spionageserie weg is bij Konami. Het is allicht symbolisch dat met de conclusie van zijn kindje, ook het einde van zijn tijd bij Konami is gekomen. Degene die de serie kennen, zullen weten dat deze een flinke verhaallijn heeft die soms erg verwarrend kan zijn. Zeker voor nieuwe spelers zullen er in deze game behoorlijk wat namen genoemd worden die hen überhaupt niets zeggen. Dit overzichtelijke artikel zal je bijspijkeren op alles wat je moet weten om Metal Gear Solid V: The Phantom Pain te kunnen spelen met minimale verwarring.

Let op: Dit artikel bevat stukken verhaal van een aantal games in de serie. Het kan dus zomaar zijn dat er spoilers tussen zitten.

Big Boss

Laten we beginnen bij het begin van de hoofdpersoon van Metal Gear Solid: The Phantom Pain, Big Boss. In Metal Gear en Metal Gear 2: Solid Snake was hij de schurk, maar hij maakte in Metal Gear Solid 3: Snake Eater zijn grote debuut als hoofdpersoon. Het is 1964, na de Tweede Wereldoorlog is de wereld in tweeën gesplitst. Oost en West, Amerika en Rusland. De Koude Oorlog is begonnen en het is een tijd dat beide landen hun tanden laten zien met wapens. Een goed getrainde CIA-agent krijgt de aanvankelijk simpele opdracht om een Russische onderzoeker, Nikolai Sokolov te helpen het IJzeren Gordijn over te steken en te vluchten naar Amerika. Naked Snake, beter bekend als Jack, komt er achter dat Sokolov aan een nieuw wapen genaamd de Shagohod werkt, welke nucleaire kernkoppen van grote afstanden kan lanceren. Daarnaast is zijn mentor, The Boss, overgelopen naar het KGB-team van Colonel Volgin. Hij neemt haar onder zijn hoede en vuurt een cadeau van The Boss, een mini kernraket, af op zijn eigen volk. Om te bewijzen dat de CIA niet achter de nucleaire aanval zit, moet de jonge FOX-agent weer teruggaan naar Rusland om de Shagohod te vernietigen. Het houdt hier echter niet bij op en Naked Snake moet de enige wie hij had als partner en mentor, The Boss, vermoorden.

De missie had echter nog een geheim doel. Het vinden van de Philosphers Legacy. Deze Legacy was een enorme berg geld die verzameld was tijdens de Tweede Wereldoorlog door China, de Sovjet Unie en de Verenigde Staten. Toen de Tweede Wereldoorlog voorbij was, zijn de Philosophers opgesplitst en trachtten zij allen een stukje van de Legacy te krijgen. Dit veroorzaakte de Koude Oorlog. Nadat Naked Snake zijn mentor, The Boss, heeft gedood, komt hij er achter dat zij niet zomaar is overgelopen. The Boss is vrijwillig overgelopen om deze Legacy te vinden en omdat niemand Amerika mocht verdenken, moest The Boss dood. Dit was haar laatste missie. The Boss werd bestempeld als landverrader, en Naked Snake kreeg vanaf hier de titel “Big Boss”

Militaires Sans Frontieres

Na zijn missie in Rusland, voelde Snake/Big Boss zich verraden. Hij besluit zich in 1970 dan ook los te maken van de Amerikaanse overheid en wordt uitgenodigd door zijn voormalig bevelhebber tijdens Snake Eater, Major Zero, om zich bij de Patriots aan te sluiten. Zero gebruikte het geld van de Philosophers Legacy om samen met Ocelot, nog een geheim agent, The Patriots op te richten. Een organisatie die de visie van The Boss, één verenigde wereld, wilde waarmaken. Zero wilde die verenigde wereld creëren door de macht te grijpen, maar Big Boss zag dat anders en wilde niemands marionet meer zijn. Uit angst dat Big Boss weg zou gaan, besloot Zero hem te klonen. Big Boss was een icoon en een held en dit beeld moest bewaard blijven. Dit leidde tot het Les Enfants Terrible project, waaruit Liquid Snake en Solid Snake voortvloeiden.

Big Boss ontdekte dat zijn genen waren gebruikt voor de creatie van klonen en verliet The Patriots. The Patriots gingen verder als Cipher en Big Boss richtte met Kazuhira Miller zijn huurlingenleger op, Militaires Sans Frontieres (Soldaten zonder grenzen). Zijn doel met MSF was dat soldaten nu zelf konden kiezen voor wie zij vochten, in plaats van dat zij werden gedwongen door politici. Zero duikt onder en geeft zijn bevelen verder in het geheim.

In Metal Gear Solid: Peace Walker (1974) wordt Big Boss gevraagd om in Costa Rica te helpen een mysterieuze groep, genaamd Peace Sentinels, tegen te houden. Snake weigert eerst, want hij merkt dat Zadornov, de man die hem vraagt, een KGB-agent is. Hij wordt uiteindelijk overgehaald als een meisje, Paz, die alleen maar vrede wil in haar land, hem een bandje geeft waar de stem van The Boss op te horen is. Zadornov geeft als bedankje Mother Base aan Big Boss. Deze basis komt weer terug in The Phantom Pain.

Ground Zeroes

Tijdens de missie in Costa Rica, komt Big Boss er achter dat de Peace Sentinels in het bezit zijn van een Metal Gear, de Peace Walker, die met kunstmatige intelligentie zelf nucleaire raketten kan afvuren. Deze kunstmatige intelligentie is nagemaakt naar het imago van The Boss. Snake ontmoet Huey Emmerich, de uitvinder van Peace Walker. Hij helpt tijdens Peace Walker ook bij het ontwikkelen van Metal Gear ZEKE, een eigen Metal Gear voor Big Boss. Nadat de nucleaire crisis in Costa Rica over blijkt te zijn, ruikt Big Boss verraad en hij komt erachter dat Cipher in het spel is. Zero had Zadornov opdracht gegeven Big Boss naar Costa Rica te sturen waardoor MSF als terroristische organisatie bestempeld kon worden. Paz, de dame die Big Boss overhaalde om toch naar Costa Rica te gaan, bleek ook een Cipher agent te zijn. Paz, die nu in Metal Gear ZEKE in handen heeft, geeft Big Boss een ultimatum. Of Big Boss sluit zich aan bij Cipher, of hij en zijn basis zullen vernietigd worden. Paz wordt door Big Boss verslagen en zij valt in de oceaan.

Dit brengt ons bij Metal Gear Solid: Ground Zeroes (1974/1975). Het blijkt dat Paz het gevecht heeft overleefd en gevangen is genomen door een mysterieus figuur met nog een mysterieuzere organisatie, Skullface en zijn XOF eenheid. Big Boss weet Paz te bevrijden uit het gevangeniskamp op Cuba, echter als zij weer terug komen op Mother Base ziet Big Boss niets anders dan rook, vuur en bloedvergieten. Mother Base is aangevallen. Ternauwernood weet Big Boss zijn compagnon Kazuhira Miller te redden, maar ook hier houden de aanvallen niet op. Paz heeft namelijk een nogal explosieve maaginhoud gekregen op het kamp. Twee bommen zijn in haar lichaam verstopt en hoewel de eerste succesvol uit haar buik wordt gehaald, verteld Paz dat er nog een tweede is. Zij springt uit de helikopter, maar ontploft vrijwel direct. Big Boss raakt hierdoor in een coma. Hoewel het bekend is dat Skullface een link heeft met Cipher, is hij wel op zoek naar Zero.

Metal Gear Solid: The Phantom Pain

Het is 1984. Big Boss ontwaakt uit zijn 9 jaar durende coma. Mother Base is vernietigd, zijn soldaten dood en hij kan maar aan één ding denken: Wraak. Diamond Dogs is ontstaan. Big Boss, onder zijn nieuwe codenaam Punished Snake/Venom Snake, gaat opzoek naar wraak in het door de Sovjets bezette Afghanistan. Hier ontdekt hij echter dat Cipher van plan is een nieuw wapen te maken. Een wapen dat zelfs Metal Gear voorbij zal streven.

Here’s To You

Dit is in grote lijnen wat er zich voor Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain heeft afgespeeld. De games gaan nog veel dieper, maar dit zijn de absolute feiten die je nodig hebt om Metal Gear Solid V: The Phantom Pain een beetje te kunnen begrijpen. De Metal Gear Solid-saga is alles behalve simpel, verraad en intrige gaat Kojima niet uit de weg en je kunt hier dan ook veel van verwachten in het allerlaatste deel. Uiteraard is het absoluut aan te raden om zeker Metal Gear Solid 3 en Metal Gear Solid: Peace Walker te spelen. Niet alleen omdat je het verhaal dan beter begrijpt, maar ook omdat deze games nog altijd heerlijk speelbaar blijven. Peace Walker laat vooral goed zien hoe je met het rekruteren van soldaten Mother Base kan laten groeien. Een aspect waar Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain nog een stapje mee verder zal gaan…

  1.   
    Angello_1990's avatar

    Heb hem al vanaf vrijdag

  2.   
    Petor's avatar

    ”Angello_1990″ schreef, "Heb hem al vanaf vrijdag"

    Ik ben ook net begonnen! Heerlijk 🙂

  3.   
    gamerfriend01's avatar

    Petor schreef, "

    ”Angello_1990″ schreef, "Heb hem al vanaf vrijdag"

    Ik ben ook net begonnen! Heerlijk :-)"

    Wanneer komt de review online Peter?

  4.   
    gamerfriend01's avatar

    Nog een vraagje voor de mensen die al aan het spelen zijn, zijn de cutscenes nog zo lang? Ben soms gestopt met de vorige delen omdat ik het persoonlijk op sommige momenten meer film dan game vond.

  5.   
    Sa.'s avatar

    Ik kreeg em bij m’n GTX 970, dus ik ga dinsdag lekker 1080p 60FPS aan de slag! 🙂

  6.   
    WildRetro's avatar

    Moet ik dit spel aanschaffen? Heb toen deel 1 gespeeld op de psx toen nog op de GameCube en deel 2 op de PS2 vond deel 3 niet echt iets en nu vraag ik me af is dit spel t waard om te kopen? Want die cutscenes waren toen echt lang.

  7.   
    Bram_M99's avatar

    Echt heel erg handig! Ik heb er een paar gespeeld maar heb nooit het complete verhaal weten te begrijpen, dit hielp er heel erg bij.

  8.   
    Angello_1990's avatar

    (null)

  9.   
    DaxPg's avatar

    WildRetro schreef, "Moet ik dit spel aanschaffen? Heb toen deel 1 gespeeld op de psx toen nog op de GameCube en deel 2 op de PS2 vond deel 3 niet echt iets en nu vraag ik me af is dit spel t waard om te kopen? Want die cutscenes waren toen echt lang. "

    Dat ligt helemaal aan jezelf. De MGS-serie is een verhalende reeks. Veel personages, verhaal en dus ook cutscenes. Hoewel ik je morgen pas kan vertellen hoe lang de cutscenes zijn, is dat voor mij nooit zo’n probleem geweest. Ik houd wel van een film en kan er uren in kwijt raken.

    Het is tevens ook een afsluiter van de serie en hoewel nieuwe spelers het vast ook leuk zullen vinden, moet je denk ik om er echt van te genieten wel een zekere interesse hebben in de serie zelf.

    Ik hoop dat je er iets aan hebt.

  10.   
    WildRetro's avatar

    Daxpg ja denk dat ik deze wel ga aanschaffen en laat maar weten hoe je t vind. Ben best moelijk op game gebied en zoek ook meestal de games uit die langer duren als 10 uur zodat ik waar heb voor me geld.