Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain

Ik ben blij. Na vier preview-sessies van Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain (verspreid over anderhalf jaar), mag ik over een week eindelijk zelf aan de slag met deze game. Al bij het eerste preview-evenement werd duidelijk dat The Phantom Pain één van de beste games van de huidige generatie gaat worden, maar met alle recente ophef rond de ruzie tussen Konami en Kojima begonnen velen zich toch zorgen te maken. Gelukkig bleek tijdens de Gamescom dat dit nergens voor nodig is.

Oog voor detail

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain is namelijk nog steeds een Kojima-game in hart en nieren. Hoewel zijn naam inderdaad kundig weggewerkt lijkt te zijn, was de game al vrijwel volledig af toen de ruzie ontstond en bovendien lijkt de beste man momenteel nog steeds betrokken te zijn bij de ontwikkeling. Kojima’s hand is in The Phantom Pain dus overal zichtbaar, wat je onder andere merkt aan de mate van detail.

Niet alleen grafisch is de game namelijk ontzettend gedetailleerd, werkelijk alles in The Phantom Pain is bizar goed doordacht. Een voorbeeld: ben jij een speler die altijd headshots maakt, dan zullen je vijanden hierop gaan anticiperen door helmen te dragen. Kies je er steevast voor om aanvallen ’s nachts uit te voeren, dan zul je merken dat jouw vijanden zaklampen bij zich gaan dragen. Het zijn dit soort kleine details die de spelwereld echt tot leven brengen.

Metalen vriend

Het meeste over The Phantom Pain heb ik reeds behandeld in mijn vorige artikelen. Zo stond ik in mijn Gamescom preview van vorig jaar uitgebreid stil bij Mother Base en in mijn E3 preview maakte ik kennis met de uitgebreide keuzevrijheid die de game te bieden heeft. Tijdens de meest recente presentatie besteedden de ontwikkelaars hier wederom aandacht aan, maar ze toonden tevens een handig, nieuw stukje gereedschap: D-Walker.

D-Walker is een schattig ogend robotje dat Snake bijstaat in de strijd. Je kunt D-Walker bijvoorbeeld de omgeving verderop laten verkennen, waarbij hij alle vijanden voor je zal markeren. Het is ook mogelijk om het beestje als bloeddorstige moordmachine te gebruiken, want D-Walker is uitgerust met allesvernietigende machinegeweren! Handig, zeker in combinatie met de wieltjes die eronder zijn gemonteerd. De Batmobile is er niks bij!

Tot slot onthulde Konami de zogenaamde “Forward Operating Base”. Wanneer je Mother Base groot genoeg is en je flink aan de weg hebt getimmerd met de Diamond Dogs, kun je zo’n FOB opzetten. Dit zorgt ervoor dat je sneller resources kunt ontwikkelen en je Mother Base effectiever gaat presteren, maar het brengt ook extra risico’s met zich mee. Andere spelers kunnen jouw FOB namelijk aanvallen! Je krijgt een melding wanneer dit gebeurt en wanneer je de aanvaller niet kunt verslaan, zal deze waardevolle items en onderzoekswerk stelen. Dit zorgt voor een constante spanning en het maakt The Phantom Pain nog intenser.

Voorlopige conclusie

Dat Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain een fantastische game gaat worden, staat als een paal boven water. Alles in het spel gaat immers zo ontzettend diep! Je Mother Base is tot in de puntjes aan te passen, bij het voltooien van missies heb je een ongekende keuzevrijheid en de game is doordrenkt met details die de spelwereld tot leven brengen. Over een week komt The Phantom Pain eindelijk uit en dan kunnen we definitief beoordelen of dit inderdaad de parel is geworden waar we allemaal op hopen. Ik zet mijn geld in ieder geval alvast in op het positieve antwoord.

  1.   
    kmjansen's avatar

    dus de invasies van je FOB kun je uitschakelen?, daar heb ik een gigantische hekel aan die MP invasies.

  2.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Voor een moment dacht ik review te lezen, maar het is een preview.

    Dus wanneer kunnen we die verwachten? Verassend genoeg zijn de reviews al uit, dus een week voor de release. En Nog verrassender, Gamespot, IGN & hebben de game een solide 10 gegeven. 😮