Mad Max

Eerder dit jaar heb ik mezelf helemaal gek gemaakt met de eerste drie films van Mad Max, en toen Mad Max: Fury Road in de bioscoop gezien. Maar de gestoordheid is nog niet over, want begin september verschijnt de game van Mad Max en het speelkwartiertje was gauw over tijdens de afspraak op Gamescom. Wel erg lekker, dat moet gezegd worden.

Oh what a day, what a LOVELY day!

De game Mad Max kent nu al een vreemde historie, want het spel werd naast de film met veel positieve bombarie onthuld en het zou groots worden. Toen werd het al snel stil rondom de game, maar eerder dit jaar verscheen hij weer op de radar en staat de releasedatum opeens op september. Een slecht teken? De speelsessie op Gamescom was te kort om daar een goed antwoord op te geven, al is de ervaring zeker tof geweest.

Na een korte trailer mocht ik zelf de auto van Max onder controle nemen en is de open wereld vrijgegeven om te verkennen. Rondscheuren met je meesterlijke bak, gevuld met diverse armor en een kale gek achter in je open achterbak, heerlijk gevoel. Toch is een doel kiezen met zo’n korte speeltijd slim, dus na het customizen van mijn bak reed ik naar een uitroepteken: een fort binnenstormen. Voordat ik dat kon doen, was de taak om grote, gevaarlijke killertrucks uit de weg te ruimen en dan komen de wapens opdoemen. De kale dude in je achterbak kan verscheidene wapens gebruiken en een daarvan is de grappling hook, die je onder andere kunt gebruiken om vijanden weg te smijten en metalen platen van de vrachtwagens af te rukken. Achter deze metalen platen zit de benzinetank die je tot ontploffing moet brengen. Ondertussen knal je vanuit je bolide vijanden neer met je shotgun of verplet je ze terwijl je turbo gebruikt.

Max deelt mad klappen uit

Niet alleen je geliefde wagen is van belang in Mad Max, want om het fort binnen te komen, moet je uit de auto. En daar begint het knokken, dat te vergelijken is met de vechtmechanieken uit de Batman: Arkham-reeks en Shadow of Mordor. Het blijft immers een game van Warner Bros. en dat is duidelijk te merken. Het knokken is een combinatie tussen direct aanvallen en je tegenstanders counteren. Het voelt vertrouwd als je die andere games hebt gespeeld, al heeft Max uiteraard zijn eigen combo’s, brute counters en harde afmakers. Om verder te komen, maar niet te verbranden, moet je de aanvoer van de vlammen uitzetten door kranen dicht te draaien. In Mad Max draait alles om de macht van brandstof in de droge woestenijen en jij als Max moet deze dictatoriale macht natuurlijk terugdraaien. Op die manier moet je dus zulke forten bestormen en de vijanden verdrijven met je vuisten en verschillend wapentuig.

Het vechten werkt overigens soepeler dan het autorijden. Het rondbanjeren in je voertuig voelt nog niet helemaal responsief en kan juist nog wat strakker getweakt worden. Zeker bij het uitschakelen van stilstaande trucks en aanvallende gekken rondom is het fijn als je snel kunt reageren en tegelijkertijd gemakkelijk vijanden de dood in kunt jagen. De game komt al bijna uit, dus ik verwacht niet dat de auto nog een heel andere rijstijl krijgt en we hier dus maar genoegen mee moeten nemen. Zo’n enorm drama is de besturing gelukkig ook niet.

Jouw ultieme moordbolide

Het rijden is echter wel een groot onderdeel in Mad Max, aangezien je in het begin op zoek moet naar onderdelen om hem werkend te krijgen. Centraal staat dus het customizen van je auto die de prestaties veranderen. Door het betaalmiddel en onderdelen te verzamelen kun je steeds betere onderdelen kopen en op je voertuig bouwen. Het is wel zo dat bijvoorbeeld een grill de aanvalskracht verbetert, maar de bestuurbaarheid en de acceleratie kan verslechteren. Dus een onderdeel heeft invloed op de prestaties van de gehele auto en dat zie je veelal terugkomen. Je moet gaan voor je eigen voorkeur, of je bijvoorbeeld voor een goede verdediging gaat met sterke armor, of juist een snelle en wendbare bak wil met dikke wapens.

Voorlopige conclusie

De game Mad Max geeft een eigen wending aan de serie door een apart verhaal te vertellen met een eigen interpretatie van Max. De sfeer van de reeks zit erin en de brute actie met de gestoorde bolides en vijanden passen heel goed. Ook het knokken is hard, het voelt lekker en vertrouwd, zoals bij de Batman: Arkham-games, en je hebt legio wapens tot je beschikking. Qua verhaal is de serie nooit heel diep gegaan, dus dat zal bij dit spel ook niet het geval zijn. Echter, de chaos, de missie om het fort te bestormen en het uitgebreid customizen van je scheurijzer voelden heerlijk en het smaakt naar meer. Of Mad Max lang leuk zal blijven en afwisselend genoeg is, dat moet nog blijken, maar daar hebben we vanaf 4 september genoeg de tijd voor.

  1.   
    nielsiebro's avatar

    de film was epies

  2.   
    gamepower's avatar

    ik heb zeker interesse in de game…. maar ga toch even jullie review afwachten 😉

  3.   
    Slayer61's avatar

    gamepower schreef, "ik heb zeker interesse in de game…. maar ga toch even jullie review afwachten 😉 "

    Inderdaad, ik wacht ook wel op een review voordat ik het ga aanschaffen. En aangezien het een Avalanche Studios game is verwacht ik ook niet echt een verhaallijn, zolang het gameplay maar leuk is.

  4.   
    mitchel1988's avatar

    Lijkt me weer erg cwool. Liked the movie!

  5.   
    mitchel1988's avatar

    Twijfel nog… mensen al ervaring met de game… 🙂