Project CARS

Het heeft even geduurd voordat Project CARS, dat staat voor Community Assisted Racing Simulator, is verschenen. Hoewel de game, die mede door de community gefinancierd is, aanvankelijk eind 2013 had moeten verschijnen, heeft het uiteindelijk tot 7 mei geduurd voordat het racespel voor de PlayStation 4, Xbox One en pc verscheen. Of de racesim van Slightly Mad Studios dit lange wachten waard is geweest, lees je hieronder!

In de grindbak

Met Project CARS wil Slightly Mad Studios een racegame neerzetten die de realiteit zo goed mogelijk benaderd en dat is gelukt. Het volgen van de goede racelijn, op tijd remmen, voorzichtig insturen en vervolgens gedoseerd gasgeven; het is allemaal van levensbelang als je niet spinnend op het asfalt, of zelfs de grindbak, wilt staan. Hoewel Project CARS, zeker voor de leek, wat gewenning vraagt, weet de game het gedrag van raceauto’s uitstekend te benaderen en met een beetje oefening voelt de racesim heel natuurlijk aan. Vergevingsgezind is de game echter niet, maar daar is niets mis mee. Met een controller kan je de auto’s prima bedwingen, maar wil je echt scherpe tijden neerzetten, dan zal je aan de slag moeten met een racestuur.

Project CARS biedt natuurlijk niet het ultieme realisme zoals iRacing of rFactor dat wel doet, maar is bovenal een game en geen pure simulator. Toch verschilt Project CARS ook duidelijk van meer casual racespellen als bijvoorbeeld Forza en DriveClub. Het is racen om het racen en niet omdat je een wortel voor de neus wordt gehouden in de vorm van geld, experience of wat dan om zo nieuwe auto’s vrij te spelen. Natuurlijk, winnen is leuk, maar Project CARS daagt je uit om verder te kijken. Stiekem geeft het veel meer voldoening om achterin het grid te starten en met fraaie inhaalacties uiteindelijk in de middenmoot te finishen, dan wanneer je van meet af aan de eerste plek verdedigt. Je wordt hier ook niet voor gestraft, want experience of geld loop je met die plek in de middenmoot niet mis.

From Zero to Hero

Vanaf het moment dat je met Project CARS start, kan je namelijk met iedere auto op ieder circuit terecht en de keuze is overweldigend. Met een snelheidsduivel als de McLaren 12C over het circuit van Zolder racen, met een Renault Clio langs de kustlijn van de Middellandse Zee toeren of met veertig karts crossen in Le Mans; het kan allemaal en het aantal beschikbare circuits is legio. Hoewel je direct in het diepe kunt duiken en dus gelijk met alle auto’s op ieder circuit aan de slag kunt, is het niet onverstandig aan om de kneepjes van het vak te leren middels de carrièremodus. Hierbij is ‘Zero to Hero’ de meest in het oog springende van de drie beschikbare carrièreopties.

Bij de ‘Zero to Hero’-modus start je in een simpele 125cc kart, terwijl je jezelf langzaam maar zeker op kunt werken. Naar mate je presteert, word je uitgenodigd voor steeds prestigieuzere race-evenementen, zoals het minstens twee uur durende ’24 uur van Le Mans’-evenement, totdat je op het podium van de Formula A (of een andere racediscipline) prijkt. De Formula A ja, en niet de Formule 1, aangezien ontwikkelaar Slightly Mad Studios niet over deze licentie beschikt. Dit vloeit ook door in de diversiteit aan auto’s die Project CARS biedt. Hoewel het spel met ruim zestig auto’s een respectabel aantal bolides bevat, is dit voor een groot gedeelte uitgesmeerd over een select aantal merken als Ford, BMW en Mercedes, terwijl bijvoorbeeld Ferrari en Lamborghini in het geheel ontbreken. In de toekomst zullen er echter nog wel meer nieuwe auto’s, gratis aan Project CARS worden toegevoegd, waarbij wordt gestart met de Lykan Hypersport. Daarnaast voelt iedere bolide uniek aan en zijn auto’s in veel verschillende disciplines beschikbaar. Hoewel je je favoriete auto of merk misschien dus zult missen, is er genoeg keuze.

De keuze is reuze

Keuze is dan ook het toverwoord in Project CARS. In Project CARS draait het namelijk allemaal om het bieden van opties en dat toont de game in alle facetten. Zodra je de game opstart, word je namelijk al overdonderd met alle mogelijkheden en opties die de game naar je toegooit. Je kunt alles namelijk tot in de puntjes tweaken naar jouw voorkeuren. Iedere auto kan je tot in de kleinste details naar wens afstellen, diverse assists zijn beschikbaar, je ideale race zet je inclusief weereffecten zo in elkaar en je kunt zelfs op de console (!) spelen met diverse grafische instellingen. Hoewel de racefanaat zich onmiddellijk als een vis in het water zal voelen met al deze afstemmogelijkheden, kan het ook wat ontoegankelijk aanvoelen aangezien uitleg over de vele opties vooral schittert in afwezigheid. Het helpt ook niet mee dat de user interface van Project CARS op z’n zachtst gezegd matig is. Deze glorieert in onlogica en bij vlagen een ramp is in te navigeren. De talloze opties die Project CARS zijn glans geven, blijken af en toe dan ook juist een vloek.

Het is dan ook overduidelijk dat Slightly Mad Studios met Project CARS een ambitieuze game op poten heeft gezet, die op veel fronten slaagt in zijn doelen. Ironisch is echter, dat ondanks het feit dat Project CARS meerdere malen is uitgesteld, de game toch nog altijd niet helemaal af voelt. Dit zit hem vooral in kleine dingen, zoals niet altijd kloppende volgtijden, rare pitstop-animaties, soms wat typische A.I. en inconsequentie in straffen. Een halszaak is het allemaal niet, maar het doet wel af aan de verder uitstekende ervaring. Daarnaast kampt de game, in ieder geval op console, zeker bij de ‘grotere’ races met flinke laadtijden.

Conclusie
Project CARS is overduidelijk een ontzettend ambitieuze racesimulatiegame en ontwikkelaar Slightly Mad Studios is grotendeels in zijn opzet geslaagd. Het racen voelt aangenaam realistisch aan en je kunt op talloze circuits je ideale wedstrijd van kwalificatie tot finishlijn doorspelen. De keuze is grandioos en dat is misschien wel de grootste valkuil van Slightly Mad. De game kan, niet alleen op het gameplayvlak, namelijk wat ontoegankelijk aan doen en de menu’s mogen nog wel wat slicker. Als je eenmaal met een ronkende motor op het circuit staat, genietende van de grafische pracht, de souplesse van 60 frames-per-seconde en bovenal het heerlijke racen, ben je dat echter allemaal snel vergeten.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Uitdagend simulatieracen
  • Barst van de mogelijkheden
  • Tot in detail te tweaken
  • Prima graphics

Wat is NOT

  • Onpraktische interface
  • Mist toegankelijkheid
  • Laadtijden

8.8

  1.   
    gasmonkey's avatar

    Op mijn one loopt ie soms zelfs vast of slaat ie over. knap irritant

  2.   
    Bram_M99's avatar

    Ik vind het echt een toffe game, ik zelf had nog geen racegame maar wilde er graag een want heb daar soms zin in. Na enige twijfelen dus toch maar deze gehaald en doet het erg goed. De instellingen zijn soms verwarrend maar vind het erg leuk om daar meer over te leren. Ben het helemaal eens met het cijfer.

  3.   
    GBA43's avatar

    Heb bij het begin toch zitten twijfelen aangezien we normaal meer échte simulators spelen (rFactor & iRacing)
    Achteraf gezien geen spijt gehad, Project cars heeft een prima balans tussen arcade en simulator.
    Jammer dat de PS4 versie lange laadtijden heeft, op de PC ben je binnen 4/5 seconden op de baan, en dat zonder ssd.
    De interface is overigens onnodig ingewikkeld, vooral bij het kiezen van een livery zat ik uren te zoeken, al verwacht ik dat ze dit nog wel om zullen gooien..
    Al met al gaan we hier nog een hoop uurtjes insteken 🙂

  4.   
    DeAdSeYe's avatar

    ”GBA43″ schreef, "Heb bij het begin toch zitten twijfelen aangezien we normaal meer échte simulators spelen (rFactor & iRacing)
    Achteraf gezien geen spijt gehad, Project cars heeft een prima balans tussen arcade en simulator.
    Jammer dat de PS4 versie lange laadtijden heeft, op de PC ben je binnen 4/5 seconden op de baan, en dat zonder ssd.
    De interface is overigens onnodig ingewikkeld, vooral bij het kiezen van een livery zat ik uren te zoeken, al verwacht ik dat ze dit nog wel om zullen gooien..
    Al met al gaan we hier nog een hoop uurtjes insteken 🙂 "

    Ik kom van iRacing, rFactor en Assetto Corsa af en vindt Project Cars juist erg tegenvallend. Ik heb er juist spijt van, DiRT Rally is in mijn ogen een beter investering als Project Cars terwijl het ook nog eens early access en minder content bevat.

  5.   
    GBA43's avatar

    DeAdSeYe schreef, "

    ”GBA43″ schreef, "Heb bij het begin toch zitten twijfelen aangezien we normaal meer échte simulators spelen (rFactor & iRacing)
    Achteraf gezien geen spijt gehad, Project cars heeft een prima balans tussen arcade en simulator.
    Jammer dat de PS4 versie lange laadtijden heeft, op de PC ben je binnen 4/5 seconden op de baan, en dat zonder ssd.
    De interface is overigens onnodig ingewikkeld, vooral bij het kiezen van een livery zat ik uren te zoeken, al verwacht ik dat ze dit nog wel om zullen gooien..
    Al met al gaan we hier nog een hoop uurtjes insteken 🙂 "

    Ik kom van iRacing, rFactor en Assetto Corsa af en vindt Project Cars juist erg tegenvallend. Ik heb er juist spijt van, DiRT Rally is in mijn ogen een beter investering als Project Cars terwijl het ook nog eens early access en minder content bevat.
    "

    Dat is jammer.. had je de early access gespeeld voor de officiële release?
    Heb het al een aantal keer mogen proberen dus wist ongeveer wel wat ik kon verwachten, dus ook dat het geen full simulation zou worden.
    De afwisseling vind ik wel lekker namelijk

  6.   
    VkraM16's avatar

    Ik speel zelf erg veel iRacing, en Project Cars lijkt mij erg interessant. Kan iemand mij vertellen hoe ze het tegen over elkaar doen qua physics? Wat natuurlijk het belangrijkste is 😉

  7.   
    DaanDeGamer's avatar

    Ik houd zelf niet zo van racegames maar deze is wel vet!