Crackdown Fast Forward 2015

Op de E3 van dit jaar werd het onverwachte werkelijkheid: Microsoft kondigde een nieuw deel in de Crackdown-serie aan. Het was niet iets wat direct verlangd werd door het grote publiek, maar een kleine groep had er stiekem wel op gehoopt. Het is een serie die nooit helemaal lekker van de grond is gekomen, maar wel eentje met redelijk wat potentie. Gelukkig is Microsoft daar niet blind voor. Gehint naar een nieuwe Crackdown werd er al door een welbekende orb te tonen op het home-scherm van de toen nog gloednieuwe Xbox One voorafgaand aan de E3. Vanaf dat moment was het zo goed als zeker: er komt een derde Crackdown.

De eerste Crackdown verscheen in 2007 en werd ontwikkeld door het Schotse Realtime Worlds. De game zette je in de schoenen van een geheim agent die in een open wereld een reeks missies moest voltooien. Het leuke aan de game was het verzamelen van verschillende orbs, waardoor je bijvoorbeeld sterker of sneller werd en hoger kon springen. In 2010 verscheen er een vervolg, getiteld Crackdown 2. Helaas bleef echte vernieuwing uit en faalde ontwikkelaar Ruffian Games, die het stokje van Realtime Worlds had overgenomen.

Een nieuwe studio

Nu gaat een derde studio zich wagen aan de formule van Crackdown: ontwikkelaar Cloudgine. Niet zelfstandig, maar in strenge samenwerking met Microsoft Studios. De Xbox-maker wil ditmaal de touwtjes strak in handen houden en zo voorkomen dat het nogmaals fout gaat. En drie keer is scheepsrecht, zo luidt het spreekwoord. Het derde deel is dan ook een reboot van de serie. Vergeet de voorgaande delen; nu pas gaat Microsoft echt laten zien waar de Crackdown-serie voor staat.

Cloudgine is geen bekende naam, dus kun je je afvragen of dit wel de juiste studio is voor het ‘drie keer is scheepsrecht’-verhaal. Dikke kans van wel, want laat Cloudgine nu net de nieuwe studio van Dave Jones zijn. Dat is niet alleen het brein achter de eerste Grand Theft Auto en het legendarische Lemmings, maar ook achter de Crackdown-serie zelf. In het ontwikkelproces van Crackdown 2 ontbrak de Schot en het is dan ook een goede zaak dat hij weer terug is. Eerder liet de studio bijvoorbeeld zien te hebben gewerkt aan een speciale techniek waardoor het instorten van gebouwen minder intensief wordt voor je Xbox om te renderen. En laten we in de trailer van de nieuwe Crackdown nu net een hoop aantal gebouwen zien instorten, dus we kunnen veilig aannemen dat dit een belangrijk onderdeel gaat uitmaken van de game.

Voorlopige conclusie

We zagen verder een stad vol hoogbouw in de nacht, opgelicht door felgekleurde lichten. Een tof contrast ondersteund door de bijpassende up-beat-muziek, maar helaas kregen we geen in-game beelden te zien. Daarom kunnen we vooralsnog niets anders doen dan voorzichtig voorlopige conclusies te trekken met bovenstaande informatie. De feiten zien er vooralsnog beter uit dan Crackdown 2. Maar een serie die tot dusver nog niet echt geslaagd is in combinatie met een nieuwe derde studie die zich eraan waagt, laat ons twijfelen of Microsft ditmaal wel slaagt om geheim agentje te spelen in Crackdown aantrekkelijk te maken.

Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over Crackdown te weten te komen, bekijk de screenshots, check de video’s en lees al het nieuws.

  1.   
    WauWsy's avatar

    Dat ze Crackdown vergeten en dat ze age of empires online teurg brenge.. Mis dat spel best wel.. Speelde heerlijk…..

  2.   
    gamepower's avatar

    er zit wel wat in de eerste crackdown was mega vet, de 2de een flop in mijn ogen.
    toch zal ik deze weer opvolgen, denk niet dat deze fout opnieuw zullen maken