Bloodborne Fast Forward 2015

Amper bekomen van Dark Souls II kunnen de hardcore fanaten met een PlayStation 4 onder de TV alweer bijna aan de bak. In de loop van het voorjaar kwamen de eerste geruchten omtrent een nieuwe game van Souls-ontwikkelaar From Software al op gang en in de zomer kwam de werktitel Project Beast bovendrijven. Al snel bleek dat we te maken hadden met Bloodborne, de ongeschreven opvolger van het in 2010 verschenen Demon’s Souls. Maar game director Hidetaka Miyazaki liet al snel weten dat het niet om Demon’s Souls 2, maar om een nieuwe IP gaat. Wat weten we tot nu toe over Bloodborne?

Nieuwe new-gen IP

Miyazaki liet zich van de zomer ontvallen dat Sony het team van From Software nog voor de release van de PlayStation 4 had benaderd met het verzoek om een nieuwe game voor de nieuwe hardware te ontwikkelen. Zodoende was er volgens Miyazaki nooit sprake van de ontwikkeling van Demon’s Souls 2. Ok, Bloodborne is dus geen nieuwe Demon’s Souls, maar is het totaal anders dan de pittige “Souls-ervaringen die we van From gewend zijn? Het antwoord is “ja en nee”.
Bloodborne speelt zich in een andere setting af dan de Souls-games. De stad Yharnam, het strijdtoneel van Bloodborne, is met zijn Victoriaanse architectuur en steampunk-elementen wat minder fantasy dan we gewend zijn, maar de sfeer is weer zeer duister en de mutanten en gedrochten die je tegenkomt zijn wederom weerzinwekkend. Daarnaast kun je weer een aantal reusachtige bossfights verwachten.

Snellere actie op 30 fps

Bloodborne breekt enigszins met de overwegend langzame en berekenende gameplay uit de Souls-games door het schild te verwijderen, waardoor je als speler niet meer voorzichtig met je schild vooruitgestoken de gangetjes kan doorsluipen. Hierdoor komt er meer nadruk op het ontwijken van aanslagen van vijanden maar word je ook aangemoedigd om sneller de aanval te kiezen. Zeker in de wetenschap dat elke afgeslachte vijand weer wat health terugbrengt en je karakter naast een slagwapen ook een gun op zak heeft. Maar wordt het dan niet te makkelijk? Het feit dat slechts 40 van de 1250 gamers de Bloodborne-demo tijdens de Tokyo Game Show dit jaar wisten te voltooien zou iedereen gerust moeten stellen.

We hebben tot nu toe een andere titel, een andere setting en snellere maar nog altijd pittige gameplay. Snellere gameplay die meer dan ooit om de reflexen zal draaien vraagt eigenlijk om 60 fps, maar mijnheer Miyazaki heeft hier een andere mening over en liet onlangs weten dat Bloodborne bewust op 30 fps zal gaan draaien. “We hebben tenslotte te maken met een action game en geen first person shooter”, zo luidt de ietwat curieuze onderbouwing.

Voorlopige conclusie

Hoewel Bloodborne ten opzichte van de eerdere Souls-franchise op een aantal punten een andere weg in slaat, lijkt het erop dat we in de basis nog wel degelijk met een onvervalste From Software-titel te maken hebben. We moeten nog even geduld hebben voor we onze eerste stappen in het duistere Yharnam kunnen zetten, want vorige maand werd bekendgemaakt dat de releasedatum van Bloodborne maar liefst twee maanden is opgeschoven en wel naar 25 maart 2015. Desalniettemin moet de game zeker bij Souls-fans nog altijd ultradik op de radar staan. Bij ons in ieder geval wel!

Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over Bloodborne te weten te komen en check ook gelijk de video’s.

  1.   
    Thijs.'s avatar

    Heb zelf nog geen soul game gespeeld maar ben toch wel benieuwd naar bloodborne. Hoop alleen dat me controller het overleeft

  2.   
    WoKingNL's avatar

    Zin in!