Super Smash Bros.

Een vuurbal van Mario in je maag krijgen. Of iemand zelf trakteren op een fikse donderschok afkomstig uit de rode blosjes van Pikachu! Bam! Super Smash Bros. geeft ons al sinds jaar en dag de mogelijkheid om met het legio aan Nintendo-karakters elkaar de hersenpan flink in te slaan. Voor het eerst in de franchise verschijnt de vechtgame nu ook voor de handheld: Nintendo’s bloedeigen 3DS.. Wij kregen in een speelsessie bij Nintendo alvast drie uur de tijd met de game.

Want waar er nog steeds geen releasedatum bekend is van de Wii U-versie, zal Super Smash Bros. 3DS begin volgende maand al het licht zien. Wat er kortweg op neerkwam dat ik een al ver gevorderde versie in handen kreeg. Waar ik eerder dit jaar zo nog mijn twijfels had toen ik een demo van Super Smash Bros speelde, lijkt geestesvader Masahiro Sakurai nu ook met deze handheldversie de juiste kant op te gaan. Op enkele items na – waar ik toch even wat beter moest kijken – was het vrij goed mogelijk om overzichtelijk op het kleine schermpje te spelen. En dan ook mogelijk om met flink wat accuratesse mijn tegenstanders het veld uit te trappen uiteraard! Hoewel ik de game dan wel met een 3DS XL gespeeld heb kreeg ik na een tijdje toch echt meer het gevoel dat ik de consoleversie aan het spelen was. En een beter compliment voor een handheldgame is er natuurlijk niet.

Singleplayer op zakformaat

Hoe mooi het ook is dat deze 3DS-versie zo sterk op zijn grote broer lijkt, heeft de handheldgame zo ook zijn eigen unieke features. Zo kent de 3DS-versie een aantal geheel unieke stadia die gebaseerd zijn op 3DS-titels. Eén van mijn – nu al – persoonlijke favorieten is een stage waarbij je elkaar te lijf mag gaan op de brug bij Gerudo Valley uit The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Dit terwijl je onder andere aanvallen van de heksen Koume en Kotake (ja, die twee oude wijven uit de Spirit Temple) ondertussen mag ontwijken. Veel vetter dan dat wordt het niet. Gelukkig blijft het verschil tussen de twee versies daar niet bij. Zo kunnen de handheldliefhebbers aan de gang met de exclusieve gamemodus Smash Run. In deze modus word je in een 2D-speelwereld gezet waar je binnen vijf minuten zoveel mogelijk power-ups moet verzamelen door onder andere vijanden af te slachten. Dit zijn power-ups die je status tijdelijk omhoog gooien op gebied van snelheid, kracht of verdediging.

Zo wordt het ineens mogelijk om een Bowser te creëren die zowat sneller is dan Sonic of een Ike die iemand met nog minder moeite het veld uit bonjourt. Bijna alles dus wat jouw Super Smash Bros.-hartje maar begeert is dus mogelijk. Al kun je niet kiezen wat voor power-ups je tegenkomt. Na het oppompen van je karakter in die vijf minuten mag je vervolgens deel nemen aan een daaropvolgend potje. Hier strijd je tegen een aantal AI-bestuurde personages (of je vrienden) die net als jij ook net hun karakter hebben getraind. In feite komt het er dus op neer dat degene met de meeste power-ups de anderen met gemak verslaat. Wat betekent dat je vijf minuten bezig bent met het voorbereiden voor een potje van één à twee minuten. In hoeverre Smash Run dus voor veel plezier gaat zorgen ligt geheel aan jezelf. Kick jij er namelijk wel of niet op om de strijd op deze manier aan te gaan? Wij zijn nog sceptisch…

Customizen

Voor velen (waarschijnlijk) nog veel vetter is de mogelijkheid om je karakters blijvend te customizen in deze nieuwe generatie. (dus op zowel de Wii U als 3DS) Zo kun je door het spelen van modi als bijvoorbeeld de aloude Classic Mode of Allstars Mode bepaalde power-ups en technieken vrijspelen om daarmee vervolgens je personage uit te rusten. Hiervan kan je vechtersbaas er maximaal drie dragen. Zo moet je dus elke keer afwegen welke speelstijl het beste bij jou en je personage gaat passen. Wil je namelijk een ontzettend snel karakter, dan zal dat ten koste gaan van zijn verdediging en vice versa. Dezelfde customize-opties zijn mogelijkheid op het gebied van aanvallen. Zo heeft je personage niet meer één vaste moveset, maar kun je deze gedeeltelijk zelf samenstellen. Het lijkt erop dat Super Smash Bros. die extra laag diepgang gaat bieden die de game eigenlijk miste in zijn vaste format.

Voorlopige Conclusie

Waar ik in eerste instantie nog erg sceptisch was over deze handheldversie, lijkt Sakurai exact te weten wat hij doet. Tijdens het vechten in allerlei potjes groeide bij mij steeds meer het besef wat voor uitgebreid apparaat de 3DS langzaam begint te worden. Tomodachi Life, Super Mario 3D World, The Legend of Zelda: Ocarina of Time, Pokémon X & Y. De meeste grotere 3DS-titels hebben wel een hommage gekregen in de vorm van een eigen stage. Daarin belooft deze handheldversie dan ook echt een andere ervaring te bieden dan zijn consolebroertje. De echte meerwaarde van de singleplayermodus Smash Run werpt daarentegen nog wat vragen op. Hoe uitgebreid deze nieuwe generatie Super Smash Bros. exact zal worden zien we pas volgende maand. Tot die tijd laten wij alvast even Super Smash Bros. Brawl en Melee maar weer eens warm draaien.

  1.   
    Tom's avatar

    Als we dan toch Melee weer op gaan starten. Ik daag iedereen uit voor een potje tegen mij met Falco. 8)

  2.   
    WesterW's avatar

    Challenge accepted, Tom! 😉

  3.   
    Leukste's avatar

    Tom schreef, "Als we dan toch Melee weer op gaan starten. Ik daag iedereen uit voor een potje tegen mij met Falco. 8) "

    Ik wist niet dat wij een team waren Tom. 😆
    Zo te zien heb je al een uitdager.