Lords of the Fallen hands-on

Lords of the Fallen is zo’n titel waar maar weinigen echt van op de hoogte zijn. Toch komt de game binnen een paar maanden al naar PlayStation 4, Xbox One en pc. Is het terecht dat de game van Deck13 door velen over het hoofd wordt gezien of wordt het toch een titel om in de gaten te houden? Je leest het in deze preview.

Direct na het opstarten van Lords of the Fallen schoot de vergelijking met Dark Souls door mijn hoofd. Niet alleen doet de grimmige, grauwe wereld van Lords of the Fallen aan de games van From Software denken, ook qua gameplay hebben de games het nodige gemeen. Dat betekent natuurlijk ook dat het in Lords of the Fallen weer bijzonder pittig wordt om levend van punt A naar B te gaan.

How to survive?

Om te overleven in Lords of the Fallen zijn twee zaken voornamelijk van belang. Allereerst dien je de speelstijl te vinden die bij jou past. Het ligt natuurlijk voor de hand dat je één van de drie klasses moet kiezen die het beste aansluit op jouw manier van spelen. Hierbij heb je de keuze uit de Warrior, Rogue en Cleric. De Warrior is een langzame vechter die veel schade uit kan delen en ook flink wat kan incasseren, hier staat tegenover dat je wel zeer traag bent. De Rogue is zo´n beetje de tegenpool van de Warrior; snel, behendig, maar ook kwetsbaar. De Cleric kan met zijn aanvallen, die flink wat tijd kosten, flink wat schade uitdelen en ook beslaat hij een behoorlijke range met die aanval.

Iedere klasse heeft dus zo zijn eigen voordelen en die zul je ook zeker moeten uitbuiten om niet constant het loodje te leggen in Lords of the Fallen. We hebben namelijk te maken met een behoorlijk pittige game, waarbij het belangrijk is om jouw karakter optimaal te beheersen. Hierbij gaat het niet alleen om de keuze die je maakt in de klasse van jouw personage, ook het kiezen van de juiste skills en een goede keuze uit de zeer diverse wapens zijn van belang.

Tijdens mijn speelsessie met een Cleric liepen we al snel een eindbaas tegen het lijf en nadat ik meerdere pogingen tot het verslaan van deze specifieke tegenstander zag stranden, vroeg ik de ontwikkelaar mij eens te laten zien hoe ik dit varkentje moest wassen. Ook hij kreeg het echter niet voor elkaar met dit personage en de gekozen skillset. Vrees echter niet dat je kans hebt om voor eeuwig vast te zitten in de game, want je hebt altijd de mogelijkheid om wat te backtracken of een zijpad in te slaan om wat ervaring op te doen. Sowieso is Lords of the Fallen toch wat meer vergevingsgezind dan Dark Souls. Checkpoints zijn zeer regelmatig geplaatst en zo kan je snel nadat je verslagen bent een nieuwe poging doen, zonder dat je weer een hele dungeon door moet.

Observe and attack!

Daarnaast is het van belang dat je goed oplet en observeert. Dit geldt met name bij de diverse eindbazen die je tegen zult komen in het spel. Als je goed kijkt dan wordt al snel duidelijk dat deze eindbazen aanvallen in een bepaald patroon, dat verandert naar mate de opponent health verliest, en aan de hand hiervan dien je op het juiste moment aan te vallen. Doordat jouw aanvallen vaak aardig wat tijd kosten, heb je maar een klein tijdsbestek om schade uit te delen, waarna je vervolgens snel een tegenaanval zal moeten blokkeren of ontwijken.

Er komt dus een strategische, enigszins langzame speelstijl om de hoek kijken, waarbij je goed dient te observeren voordat je aanvalt. Sowieso loont het om goed om je heen te kijken. Natuurlijk kan je overal doorheen blazen en je enkel interesseren in de hoofdverhaallijn. Met een beetje onderzoek kom je echter ook in andere delen van de wereld terecht, kan je aan de slag met sidequests, vind je handige loot en kan je het voor jezelf allemaal wat gemakkelijker maken tijdens een gevecht.

The Beastmaster

Zo kwam ik een Beastmaster tegen die twee vechthonden aanvoer. Als je hem direct aanvalt, krijg je een pittig gevecht voor je kiezen waarin je aangevallen wordt door twee schuimbekkende honden terwijl je onder vuur genomen wordt door de kruisboog van hun baas. Als je echter even op een afstand wacht, zie je dat de honden met elkaar aan het vechten zijn en door nog wat langer te wachten, verzwakken de honden elkaar dermate dat ze binnen de kortste keren verslagen zijn als jij eindelijk aan komt zetten. Vervolgens is enkel de Beastmaster zonder zijn trouwe metgezellen een eitje om te verslaan. Natuurlijk levert deze strategie je wat minder experience op, maar je overlevingskans ligt ook vele malen hoger en dat is ook wat waard.

Immers, als je doodgaat verlies je de experience die je hebt opgedaan sinds het voorgaande checkpoint. Er is echter wel een manier om deze verloren punten terug te krijgen, die wederom weer erg doet denken aan Dark Souls. Waar je bij die game Souls terug kan vergaren door naar het punt van overlijden terug te keren, kan dit ook bij Lords of the Fallen. Ontwikkelaar Deck 13 heeft echter een extra element toegevoegd, het percentage experience dat je terugkrijgt, tikt namelijk langzaam weg en dat levert een interessant dilemma op. Enerzijds zul je dus zo snel mogelijk terug willen keren naar het punt waar je verslagen was, maar tegelijkertijd moet je niet al te gehaast zijn en het risico lopen dat je onderweg al verslagen wordt.

Voorlopige conclusie

Lords of the Fallen verschijnt op 31 oktober voor PlayStation 4, Xbox One en pc en eigenlijk is deze timing best zonde. Het heeft er immers alle schijn naar dat deze titel van een relatief kleine ontwikkelaar en uitgever volledig onder zal sneeuwen in al het najaarsgeweld en dat terwijl Lords of the Fallen toch zeker een interessant hack ’n slash-game belooft te worden voor de liefhebbers van pittige, langzamere en strategische actie-RPG’s.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren