BattleCry

In 2012 is Battlecry Studios opgericht met als eerste doel om een vette free 2 play-game neer te zetten. Het resultaat mogen we in 2015 verwelkomen met de gelijknamige game Battlecry, een game die in eerste instantie doet denken aan een combinatie van Team Fortress en de culthit XIII, maar ook doet de grafische stijl lichtelijk denken aan The Wind Waker. We spreken hier echter niet over een schattige game. De comicbook-achtige stijl wordt namelijk gecombineerd met keiharde en bloederige actie en zelfs over het achtergrondverhaal is goed nagedacht.

Verboden voor buskruit

Dat laatste is wellicht nieuw voor het F2P-genre, want een verhaallijn is vaak ver te zoeken in dit soort games. Niets is minder waar voor Battlecry. De game speelt zich af in een alternatieve tijdlijn van onze eigen wereld, waarbij de Eerste en Tweede Wereldoorlog nooit zijn gebeurd. Honderden jaren geleden was er echter wel een grote oorlog en toen deze werd beëindigd werd er afgesproken nooit meer buskruit te gebruiken. Honderden jaren zonder buskruit maken de manier van oorlogvoeren heel anders. Niet dat het niet gevaarlijk is, want de mensheid is nog steeds inventief genoeg om dodelijke wapens te maken. In Battlecry zijn niet alleen wapens van lange afstand belangrijk, handwapens zijn misschien nog wel relevanter. Je gaat dus schieten en zwaardvechten in deze game.

Dit doe je door uit verschillende klassen te kiezen, verdeeld over een aantal facties. De twee facties die wij te spelen kregen waren de Britse Royale Marines, die eruit zien zoals je van Britse soldaten mag verwachten, met hoge hoeden en dure blauwe kleuren. De andere factie is de Cossack Empire, het Russische volk dat voor de verandering de kleur oranje gebruikt. Interessanter zijn misschien wel de klassen, waarvan er tot nu toe vijf zijn aangekondigd.

Te beginnen met de Enforcer, de stevige soldaat met een groot zwaard dat direct te transformeren is als schild. Dit is de tank van de game en hij dient de tegenstanders bezig te houden als andere klassen hun slag slaan. De Dualist bijvoorbeeld, die gebruikmaakt van twee zwaarden en onzichtbaar kan worden. De Techarcher heeft een kruisboog, de Gadgeteer heeft een magnetische gaussgun (nog niet mee gespeeld) en de Brawler beschikt over een ijzeren arm (nog niet mee gespeeld).

IJzer en goud

Naast het feit dat je ledematen goed kunt lostrekken met bovenstaande wapens, zijn alle personages ook erg snel en lenig. Elk personage kan snel rollen en een haak gebruiken om ook verticaal te kunnen bewegen. Bovendien is er een adrenalinemeter die, mits vol, gebruikt kan worden om tijdelijk bijna onverslaanbaar te zijn. De gameplay is snel en zeer vermakelijk, mede dankzij het feit dat het bloed rijkelijk vloeit en de ledematen alle kanten opvliegen. Wel is het spel nog wat chaotisch, voornamelijk doordat je melee- en langeafstandwapens in één map tegenkomt.

Een zeer leuke feature is het feit dat jij zelf andere spelers kunt belonen aan het eind van elke partij. Niet de game zal bepalen wie de beste was, maar andere spelers mogen een winnaar kiezen. Deze zal vervolgens extra beloond worden aan het eind. Met ijzer kun je levellen en loadouts opbouwen en met goud kun je je avatar uitrusten met nieuwe kleding. Gezien het Free 2 Play-principe kun je goud ook aanschaffen met echt geld (voor alleen de cosmetische toepassingen) en zal je ijzer verdienen in de game. Ook zal er uiteindelijk The War Effort verschijnen, een meta-game met een grote landkaart, die continu zal veranderen, afhankelijk van hoe facties het doen.

Voorlopige conclusie

Mijn eerste indruk van Battlecry is goed. Het is te prijzen dat de ontwikkelaar probeert om een verhaal neer te zetten, al is dat in de gameplay moeilijk te volgen. Natuurlijk speel je met personages en wapens die binnen de setting passen, maar omdat cutscenes en dialogen niet gepast zijn in een game als dit, is het moeilijk lang stil te staan bij het achterliggende verhaal. De kracht van Battlecry ligt vooral in het prachtige en sfeervolle uiterlijk van de game. Het stijltje is bijzonder en de combat past daar erg goed bij. Hoe chaotisch de game uiteindelijk zal worden is nog niet bekend. Het ontwikkelproces heeft immers nog een lange weg te gaan. Ergens in 2015 gaat de bèta van Battecry van start en die gaan wij zeker in de gaten houden.

  1.   
    Noice!'s avatar

    Die battlecry dude op de frontpage lijkt net op een kale David Beckham…yummy!

  2.   
    Kill Gamer 01's avatar

    Dit kan wel eens een goede game gaan worden en het wordt ook nog eens door Bethesda uitgegeven. Alleen jammer dat het PC only is en da dit soort games niet op Xbox en Playstation verschijnen.