Yoshi’s New Island Hands On

We hebben lang moeten wachten op een nieuw avontuur van Yoshi. Nu is het echter bijna zover, half maart verschijnt namelijk Yoshi’s New Island voor de Nintendo 3DS. Ik mocht alvast met een tiental levels aan de slag, dus in deze preview kun je alles lezen over de gameplay van Yoshi’s New Island!

Niet Peach maar Mario redden!

In Yoshi’s New Island speel je niet met Mario maar met één van zijn vele viervoetige vrienden. Dat betekent echter niet dat Mario niet in de game zit, want net als in het vorige deel zit baby Mario op de rug van Yoshi. Als je door een vijand geraakt wordt, komt de baby in een bubbel te zitten en heb je minimaal tien seconden om hem aan te raken en daardoor weer op je rug te zetten. Dat is echt heel makkelijk, Mario zweeft namelijk langzaam naar je toe en dus heb je eigenlijk altijd wel genoeg tijd om de baby te redden. Een leven verliezen gebeurde daardoor maar één keer in de levels en dat gebeurde door in een gat te vallen en dus geen kans te krijgen om te herstellen.

Fladderen

Het was best lomp van me om in een gat te vallen, want Yoshi bestuurt weer op zijn karakteristieke manier. Dat betekent dat je in de lucht hard met Yoshi’s beentjes kan trappelen en daardoor een stukje verder zweeft. Dit werkt prima en je kunt hierdoor heel precies mikken waar je gaat landen. Het andere element, het eieren gooien, werkt eveneens goed. Door vijanden op te eten of tegen een speciaal blok aan te rammen krijg je eieren. Daarna kun je of met x of met de rechtertrigger Yoshi laten mikken. Er verschijnt dan een lijn die heen en weer gaat en als je de knop nog een keer indrukt gooi je het ei. Je kunt zelfs de lijn stilzetten waardoor je echt precies weet waar je heen gooit en je kunt je worp cancellen met b. Als je trouwens niet zoveel geduld hebt kun je voor een alternatieve besturing kiezen waarbij je de knop ingedrukt moet houden en bij het loslaten gooi je meteen het ei. Al met al lijkt het met de besturing dus wel goed te zitten.

Het eieren gooien was in de tiental levels echt broodnodig om te doen. Er zijn namelijk vijanden aanwezig die niet opgegeten kunnen worden, blokken die kapot gegooid moeten worden en groene wolkjes die je met je worp kunt activeren. Vooral die groene wolkjes zijn erg leuk om te vinden. Die zitten namelijk verstopt door de levels en bevatten veel verschillende dingen. Collectibles als munten (voor levens), sterren (zodat je langer de tijd hebt om Mario terug te krijgen) en bloemen kunnen erin zitten, maar ook speciale items als een sleutel of springkussen voor geheime gebieden zijn te vinden.

Gigantisch omelet

Het coolste van de game lijken de nieuwe items te zijn die Yoshi kan eten. In één level kon hij vuur spugen door een vuurmeloen te eten en in een ander level had ik gloeiende, extra sterke eieren tot mijn beschikking. Het meest indrukwekkend was echter dat een paar keer een gigantisch ei te krijgen was door een even gigantische shy guy op te eten. Dit ei neemt een kwart scherm in beslag en kun je natuurlijk ook gooien. Het hele level wordt dan echt aan gorten geknald! Als laatste was er ook een ijzeren ei te maken en hiermee zink je in het water. Op de bodem belandt gooi je het ei en drijf je snel door het gemaakte gat heen.

Weinig 3DS-functies

Dit zijn echter niet de enige nieuwe gameplay-elementen die in de gespeelde levels te vinden waren. In twee levels kon je door een speciale deur waar Yoshi in een auto of in een bobslee veranderde. Door de Nintendo 3DS heen en weer te tilten beweeg je deze voertuigen en probeer je zoveel mogelijk muntjes te verzamelen en op tijd bij het einde te komen. Hier bleef het trouwens wel bij qua het gebruikmaken van de functionaliteiten van de Nintendo 3DS. Je hoeft niet je stylus te gebruiken tijdens de levels; het onderste scherm geeft enkel aan hoeveel van de collectibles je hebt gevonden.

Te simpel?

Zoals gezegd ging ik maar één keer dood en dat baart toch wel zorgen. Donkey Kong en Mario zijn niet heel moeilijk, maar op zijn minst wel uitdagende franchises. In Yoshi’s New Island was dat tot nu toe nog helemaal niet het geval. De gespeelde levels waren wel allemaal deel van de eerste drie werelden, dus hopelijk gaat de moeilijkheidsgraad nog omhoog. Als je namelijk niet voor de collectibles gaat dan wandel je echt door de levels heen. Die laatste zijn dan juist weer erg lastig om allemaal te krijgen. Vijf bloemen, twintig munten en dertig sterren… probeer die maar allemaal in één keer te vinden. Dat was mij in ieder geval niet gelukt, ik had altijd wel één of meerdere van de drie groepen niet helemaal compleet. Daardoor lijkt het qua replay value wel goed te zitten met Yoshi’s nieuwste avontuur.

Voorlopige conclusie

Het komt voor het grootste gedeelte wel goed met de gameplay in Yoshi’s New Island. De besturing werkt prima, Mario terug moeten halen als je geraakt wordt blijft een leuk concept en de vele nieuwe elementen maakten de tiental gespeelde levels steeds weer verrassend. Van vuur spugen en gigantische eieren gooien tot het veranderen in een voertuig; elk level had wel een nieuw element. Nu maar hopen dat er nog meer elementen te vinden zijn, dat de bazen geniaal bedacht zijn en dat er een goed verhaal aanwezig is (al is dat het onmogelijke vragen). Het is echter de moeilijkheidsgraad waar ik me zorgen om maak, die was voor het doorlopen van de levels toch echt van een te laag niveau. Kom op Nintendo, gooi die Yoshi voor wat hetere vuren!

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren