Yoshi’s New Island

De franchise Yoshi’s Island leek altijd wel een beetje op de Mario-games, maar waren toch heel anders. Ja, het waren wel platformers met dezelfde instelling qua verhaal en verdeling van werelden, maar hadden toch enkele unieke concepten in de gameplay en door de graphics zagen de games er poeslief uit. Ook verscheen er lang niet zo vaak een nieuwe Yoshi’s Island als een spel van Mario. De laatste échte game in de franchise is alweer meer dan zeven jaar geleden! Duidelijk tijd voor een nieuw avontuur met Yoshi dus. Een paar weken geleden mochten we al flink aan de slag met de dinosauriër en konden we jullie alles vertellen over de nieuwe en minder nieuwe gameplay in onze preview. Hoe goed is echter het eindproduct?

Dezelfde sfeer

Het eerste wat opvalt, is de unieke sfeer van Yoshi’s New Island. De werelden zijn vol met kleuren en lijken getekend met krijt. Het ziet er prachtig uit en heeft dezelfde sfeer als de eerdere delen. De muziek helpt hier ook bij. Die is namelijk vrolijk en Yoshi en Mario maken hun karakteristieke geluiden. Of Yoshi nu aan het fladderen of Mario aan het huilen is, de stemmen zijn opnieuw bekend en zijn samen met de muziek en graphics een bron van herkenning en kwaliteit.

Post NL-ooievaar

Het verhaal is na al die jaren ook niet veel veranderd. Het zal je dus niet verbazen, maar het verhaal van Yoshi’s New Island is totaal niet boeiend. Baby Mario en Baby Luigi worden eerst door de ooievaar bij het verkeerde huis bezorgd. Daarna probeert de ooievaar het nog een keer, maar dan valt Kamek aan, wordt Baby Luigi gestolen en laat de ooievaar ook nog Baby Mario vallen. Gelukkig maar dat ooievaren in de echte wereld geen baby’s bezorgen; ze lijken niet echt geschikt voor de taak! Gelukkig belandt Baby Mario op het eiland van de Yoshi’s die de jonge Mario op hun rug zetten, zodat hij zijn broer kan vinden. Samen gaan ze op avontuur en moeten ze vele gevaren overwinnen.

Bekende gameplay

Samen is misschien niet het juiste woord; Yoshi heeft echt de leiding en moet goed op Mario letten. Als je geraakt wordt, komt de baby namelijk in een bubbel terecht en moet je binnen tien secondes hem weer terugkrijgen. Een concept wat ik vroeger erg leuk vond, maar ik vind het nu in de praktijk niet meer goed werken. Het probleem is vooral dat je secondes weer worden aangevuld als je Mario terug hebt en daarbij komt de baby naar je toe zweven. Daardoor is het vrijwel onmogelijk om op deze manier te verliezen, beter nog, het is mij in de gehele game in ieder geval niet overkomen dat de tijd op was. Het was leuker geweest als dit systeem wat strenger was geweest, zodat de druk van Mario terugkrijgen een stuk groter zou zijn.

Gelukkig werkt de rest van de gameplay nog wel erg goed. Net zoals in de eerdere delen kun je weer vijanden opeten waardoor ze in eieren veranderen. Deze eieren kun je dan met een goed werkende besturing vrij precies richten op andere vijanden en gedeeltes van de levels. Dit is echter niet het enige wat Yoshi kan; hij heeft ook nog de mogelijkheid van een ground pound en hij kan even fladderen. Yoshi beweegt dan heel hard met zijn voetjes en vliegt daarmee een klein stukje omhoog en een stuk verder. Fans van de eerdere delen en van Smash Brothers zullen deze karakteristieke move vast herkennen.

Yoshi’s nieuwe moves

Toch zijn er ook enkele nieuwe moves te vinden in het nieuwste deel van de franchise. Yoshi kan namelijk nu grote vijanden opeten waardoor hij gigantische eieren tot zijn beschikking krijgt. Die eieren gooien is echt geniaal, want grote gedeeltes van levels worden daardoor vernietigd. Verder kan Yoshi soms in een voertuig veranderen en je moet dan met de gyroscoop van de Nintendo 3DS de auto, onderzeeboot en andere voertuigen door het level leiden. Dit is best leuk voor de variatie, net als het oppikken van een sterretje waardoor Yoshi met grote snelheid gaat rennen en je snel van muur naar muur en van de grond naar het plafond moet springen. Heerlijke nieuwe elementen dus, die de variatie in de levels nog groter maken.

Moeilijk of makkelijk?

Natuurlijk zijn de levels weer op een bekende manier verdeeld; er zijn dus eerst wat makkelijke werelden, een ijswereld en het eindigt met levels vol vuur en eindelijk een wat hogere moeilijkheidsgraad. De levels zijn erg leuk om te doorlopen. Er zit namelijk veel variatie in; de ene keer is er een gigantische vis die je achterna zit, verder zijn Lakitu en andere vette vijanden aanwezig of zijn er coole elementen zoals meteorieten die neervallen en verschillende soorten blokken die in de weg staan, geactiveerd moeten worden of juist heel snel in de afgrond vallen. Toch is de game normaal uitspelen totaal niet lastig; ik ging bijna nooit dood en eindigde dik boven de honderd levens. Als je dan een keer moeite hebt met een level helpt de game je door al snel speciale vleugels aan te bieden waardoor je makkelijk de gevaren kan overwinnen. Ook de bazen zijn niet echt lastig om te verslaan, al zijn ze wel erg cool.

Biedt Yoshi’s New Island dan geen enkele uitdaging? Jawel hoor, de game is namelijk gebouwd om collectibles te verzamelen. Als je enkel het level doorloopt mis je ongeveer een derde van de hele game. Er zit in elk level wel een paar geheime gedeeltes die meestal leuker zijn dan de rest van het level en waar je beloond wordt met een collectible. Voor mensen die ervan houden om extra’s te zoeken is de game een waar paradijs. Er zijn namelijk vijf bloemen, twintig rode munten en dertig sterren per level te vinden! Wel jammer is dat in de Mario-games deze collectibles op duidelijke of slimme plekken te vinden zijn, maar in Yoshi’s New Island gaat het verstoppen soms wat te ver. De extra’s zitten namelijk vaak in ballonnen die pas te zien zijn als je op de plek bent waar de ballon is. Dit kunnen heel normale gedeeltes zijn en je moet dus of overal komen of een beetje geluk hebben. Dat geluk had ik in ieder geval niet; na de game uitgespeeld te hebben had ik maar van één level alle collectibles gevonden. De game zelf uitspelen duurt een uurtje of tien, maar als je alles wilt verzamelen zul je zeker het dubbele van de tijd bezig zijn.

Multiplayer

De game bevat ook een multiplayer. Deze kan offline gespeeld worden met één iemand anders die ook een Nintendo 3DS bezit. Die andere hoeft geen gelukkig de game zelf niet te hebben. Samen kun je kiezen uit zes verschillende kleine spelletjes. Eentje is bijvoorbeeld dat je samen zo ver mogelijk moet fladderen en bij een ander moet je zoveel mogelijk balonnen kapot maken met je eieren. De spelletjes zijn best leuk, maar zullen je niet lang vermaak bieden. Daar zijn ze gewoonweg te kort voor en daarnaast speel je samen en niet tegen elkaar. Je krijgt dus een gezamenlijke highscore voor de ballonnen vernietigen en er wordt niet bijgehouden wie er wint. Grappig voor even dus, maar niet lang de moeite waard.

Conclusie

Yoshi’s New Island lijkt heel erg op zijn voorgangers. Dit betekent dat de opvallende graphics en goede muziek een unieke sfeer creëren waardoor je met een glimlach met Yoshi zit te spelen. Ook zijn de vijanden, obstakels en werelden altijd weer anders en is de besturing prima. Het betekent echter ook dat het basisconcept van Mario redden als je geraakt wordt weer aanwezig is. Een leuk concept, maar het is jammer genoeg te simpel om Mario terug te krijgen. Tevens blijft de game te makkelijk om uit te spelen en zijn de collectibles juist heel lastig om allemaal te vinden. Gelukkig brengen de nieuwe elementen, zoals gigantische eieren en het veranderen in voertuigen, variatie in de gameplay. Verder is er zelfs een multiplayer aanwezig die wel leuk voor even is, maar je geen uren bezig zal houden. Yoshi’s New Island is al met al wel verplichte kost voor fans van platformers en games van Nintendo. Hield je echter niet van de eerdere games op de SNES en de Nintendo DS? Dan kun je deze beter overslaan.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Geweldige sfeer door unieke graphics en goede muziek
  • Gameplay en leveldesign gebaseerd op uitmuntende voortgangers
  • Nieuwe elementen zorgen voor variatie

Wat is NOT

  • Balans onevenwichtig: game uitspelen erg makkelijk...
  • ...maar collectibles dan weer te lastig te vinden
  • verhaal zoals altijd niet boeiend

8.2

  1.   
    D_Dog's avatar

    Heeft die eikel WEER een nieuw eiland? DEEL DIE RIJKDOM!

    XD