Global Game Jam 2014: een nieuw succesverhaal binnen 48 uur

Met een brede lach op het gezicht nemen de heren van team The Professionals de juryprijs en de hieraan gekoppelde GamersNET-aandacht in ontvangst. Het publiek en de jury bleken eensgezind, want eerder wist het team al de publieksprijs voor hun inzending Totem Hunters in de wacht te slepen. Na vele uren noeste arbeid kwam bij de Hogeschool van Amsterdam op deze manier een einde aan de Global Game Jam 2014, een jaarlijks terugkerend evenement, waarin teams in een tijdsbestek van bijna twee volle dagen een game moeten produceren. De dependance Kroonjuweel bood van vrijdag 24 tot en met zondag 26 januari plaats aan de verschillende teams die dit jaar aan de jam deelnamen.

Een kleine geschiedenisles

De Global Game Jam werd in 2008 opgericht op basis van het idee dat we tegenwoordig in toenemende mate “connected” zijn en dat men hier gebruik van zou moeten maken door samen te komen en creatieve ervaringen te delen. Video games zijn volgens de organisatie het medium bij uitstek om deze creativiteit te uiten. De regels van het toernooi zijn simpel: op basis van een vooraf vastgesteld thema krijgen teams 48 uur de tijd om een gameprototype te ontwikkelen. Het evenement werd voor het eerst gehouden in 2009, toen deden er 53 locaties wereldwijd mee. Sinds het debuut is de Global Game Jam iedere editie gegroeid, met dit jaar bijna 500 locaties in meer dan 70 landen op de teller. Ook Nederland was in 2014 weer goed vertegenwoordigd. Behalve in Amsterdam was de Global Game Jam dit jaar ook te vinden in Leeuwarden, Breda, Hilversum en Enschede.

Dat de game-industrie in Nederland in de lift zit, is inmiddels oud nieuws. Over de afgelopen jaren zijn er op steeds meer locaties in Nederland specifieke opleidingen tot gamedeveloper te vinden. Ook de Hogeschool van Amsterdam biedt sinds enkele jaren de opleiding Game Development aan, waar studenten gericht worden opgeleid voor een toekomst binnen de game-industrie. De groeitrend uit zich ook in het toenemende aantal start-ups binnen deze sector. Bovendien zijn er inmiddels ook een aantal voorbeelden te noemen van kleine start-ups die het succes hebben weten te vinden. Abbey Games wist van hun release Reus (2013) in de eerste maanden maar liefst 235.000 exemplaren te verkopen. Ontwikkelaar Vlambeer haalde met hun mobiele titel Ridiculous Fishing (2013) meer dan een miljoen dollar binnen en werd door Apple beloond met de iPhone Game of the Year Award. Het grootste succesverhaal is echter Ronimo Games dat met Awesomenauts (2012) meer dan een miljoen verkochte exemplaren wist te behalen. Al deze ontwikkelaars zijn gestationeerd in het gamemekka van Nederland: de Utrechtse Dutch Game Garden, gelegen aan de Neude. Met deze voorbeelden op het oog zijn er natuurlijk meerdere kandidaten die aan dit illustere rijtje zouden willen worden toegevoegd. Wellicht dat er tijdens de Global Game Jam in de Hogeschool van Amsterdam nieuw talent opstaat.

“]

Let the games begin!

Op vrijdag omstreeks vijf uur worden de deelnemers opgewarmd door een keynote van verschillende bekende gamedevelopers (onder meer Jenova Chen van Thatgamecompany en voormalig hoofdontwerper bij Naughty Dog, Richard Lemarchand) die de deelnemers uitdaagt om vooral creatief te denken. Vervolgens wordt het thema van de Global Game Jam 2014 bekend gemaakt: “We don’t see things as they are, we see them as we are”, een thema met een filosofische inslag dat veelzeggend, maar tegelijkertijd nietszeggend is. Terwijl sommige losse deelnemers nog haastig een team pogen samen te stellen, worden de voorraden energy drink van sponsor Red Bull klaargezet en claimen de volwaardige teams hun ontwikkelruimte. De brainstormsessie kan beginnen.

Sommige teams weten de neuzen vrij snel dezelfde richting uit te krijgen, terwijl andere teams tot het einde van de avond nodig hebben om tot een akkoord te komen. Eén van deze teams was winnaar The Professionals. Woordvoerder Mike Hergaarden blikt terug: “we hebben de eerste avond heel lang gebrainstormd, tot 11, 12 uur. Na heel veel iteraties kwamen we op het idee voor Totem Hunters. Vooraf hebben we echter heel veel weggegooid en erbij gehaald, het was een heel lang proces.” Ook Team Purmerend heeft het aanvankelijk niet gemakkelijk: “het probleem met dit thema is dat je er teveel mee kunt doen. We proberen buiten de platgetreden paden te denken, maar dit is best lastig”, aldus teamleider Valentijn Dol. De leden van Caramel Chew Chew hebben daarentegen slechts weinig tijd nodig om tot een goed werkbaar concept te komen en teamlid David van Spengen weet ons uitgebreid uit te leggen hoe hun Oculus Rift-game Overlook het thema zal weten te incorporeren. Om deze uitleg te kunnen bekijken, verwijzen we je graag naar het eerste deel van onze videoreportage.

Na het brainstormen start het ontwikkelproces, waar elk teamlid een specifieke rol inneemt; van het programmeren tot aan de audio. Hier blijkt vervolgens of een idee in de praktijk uit de verf komt of niet. Soms komt het voor dat een team uiteindelijk zijn complete concept overboord gooit en opnieuw begint, maar die ellende blijft de Amsterdamse teams dit weekend gelukkig bespaard. Bij het speciale HvA docententeam blijkt echter de gebruikte programmeertaal niet werkbaar, waardoor de twee programmeurs tot op de laatste minuut nog druk aan het werk moeten om alles nog op tijd rond te kunnen krijgen.

“]

De conclusie: een nieuw succesverhaal geboren?

Op zondag arriveert de jury, bestaande uit specialisten uit de game-industrie (onder meer Guerrilla Games, Spil Games en Microsoft) die alle inzendingen beoordeelt. Vlak voor de deadline ploeteren de teams nog keihard om de laatste finesses aan te brengen en eventuele bugs uit hun game te halen. Na het uploaden van de inzendingen begint het zenuwslopende wachten op de uitslag, waarbij ook de moeheid van sommige jammers aan het licht komt. Hoewel sommige deelnemers van de gelegenheid gebruik maken om te rusten, straalt gelegenheidsdeelnemer Martijn Isselman van het HvA docententeam een frisheid uit die we nooit eerder bij hem zagen. Zijn geheim? Een onuitputtelijke lading koffie.

Een aantal teams behaalt de zogenoemde shortlist en mogen op een speciale plek hun waren uitstallen, terwijl alle inzendingen in de grote aula worden getoond aan het publiek. Rond 6 uur verschijnt de jury ten tonele en worden de prijzen uitgereikt. Hoewel het niveau van de inzendingen erg hoog ligt, blijken The Professionals, bestaande uit professionele gamedevelopers, te sterk voor de concurrentie en claimen de overwinning. Volgens woordvoerder Mike Hergaarden komt teamlid Berend van Gorkom veel eer toe, aangezien hij bijna 48 uur achter elkaar op onvermoeibare wijze aan de art van de game heeft zitten werken. Het is aan het resultaat af te zien. Teamlid Dylan Nagel laat weten dat Totem Hunters inmiddels op de online service Steam Greenlight te vinden is. Mocht je dus willen beoordelen of de jury en het publiek het aan het rechte eind hadden, dan kun je de game hier testen. Zullen The Professionals met hun Totem Hunters een nieuw succesverhaal in de groeiende Nederlandse indie-markt blijken? De tijd zal het leren.

Met een oogst van maar liefst twintig gameprototypes is ook de derde Amsterdamse editie van de Global Game Jam een groot succes gebleken. Hoofd organisatie en HvA-docent Dop Terlingen is in haar nopjes: “het weekend was succesvol. De deelnemers waren enthousiast, er hing een uitdagende sfeer.” Ook in 2015 zal het evenement naar alle waarschijnlijkheid weer aan de Hogeschool van Amsterdam plaatsvinden. Mocht je aan de hand van dit artikel geïnspireerd raken, schrijf je volgend jaar dan vooral in. De Global Game Jam is toegankelijk voor iedereen die zich op wat voor manier dan ook met games bezigt. GamersNET zal volgend jaar in ieder geval weer met een delegatie naar Amsterdam afreizen. Team GamersNET, wellicht?

Geïnteresseerd naar wat 48 uur aan noeste arbeid heeft opgeleverd? Check de Amsterdamse inzendingen voor de Global Game Jam 2014 hier!

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren